نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

2 مربی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

3 مدرس گروه عکاسی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

چکیده

این مطالعه با هدف فهم مقوله‌ها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیس‌بوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف،‌ نخست پنداشت‌های فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهان‌سازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران فراهم کند.
متناسب با هدف فهم الگوهای فرهنگی، از روش مردم‌نگاری مجازی استفاده شده است. در خلال کار میدانی، با 21 کاربر فعال فیس‌بوک در فواصل مختلف مصاحبه‌های مردم‌‌نگارانه آنلاین و آفلاین صورت گرفته و مستندات مجازی مختلف مطالعه شده است.
یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که محوری‌ترین مقوله در این زمینه تعاریف متکثر فرهنگی کاربران از مفهوم حریم خصوصی است که از دو عامل هویتی و به هم پیوستة  میل به بازنمایی و میل به پنهان کردن و مترادف‌های آن در تعامل اجتماعی با دیگران یعنی میل تماشاباره و میل بازبینانه پیروی می‌کند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Representation of Privacy in Social Media:Ethnography of the Iranian Facebook Users

نویسندگان [English]

  • Abdollah Bicharanlou 1
  • Hamed Talebian 2
  • Sarah Zandevakili 3

1 Assistant Professor of Communication at the University of Tehran

2 . Lecturer at Culture, Art & Communications Institute. (Corresponding Author)

3 . Lecturer at Culture, Art & Communications Institute. (Corresponding Author).

چکیده [English]

This study attempted to understand the features and factors associated with representation of privacy among the Facebook users and its cultural consequences. To achieve this goal, first, we studied the cultural and semantic perceptions of the users about the concept of privacy in order to provide a basis for the study of representation, concealment and protection of privacy among the users. In order to understand cultural patterns, we used virtual ethnography. Through the fieldwork we performed online and offline ethnographical interviews with 21 active Facebook users in different intervals. The findings of this study indicated a core feature to be the diversity of the cultural definitions of the users of the concept of privacy. It is based on two factors of “tendency to represent” and “tendency to hide”. The synonyms of these concepts in social interactions are “tendency to view” and “tendency to review”.  
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • privacy
  • Representation
  • Identity
  • Ethnography
  • Facebook

منابع

-  الوندی، پدرام (1389)، رسانه‌های شهروندی در ایران: الگو‌ها و روندهای شکل‌گیری روزنامه‌نگاری شهروندی در فضای مجازی، پایان‌نامة کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
-  استراس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (۱۳۸۷) اصول روش تحقیق کیفی: نظریۀ مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمۀ بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-  انصاری، باقر (1383)، حریم خصوصی و حمایت از آن در حقوق اسلام، تطبیقی و ایران، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شمارة 66، صص 1-53.
- ایمان، محمدتقی، مرادی، گل‌مراد (1390)، روش‌شناسی نظریة اجتماعی گافمن، فصلنامة زن و جامعه، سال 2، شماره 2، صص 59-77.
- رحمدل، منظور (1384)، حق انسان بر حریم خصوصی، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شمارة 70، صص 119-145.
-  زندوکیلی، سارا (1390)، تحلیل کارکرد‌های عکس‌های شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی، پایان‌نامة کارشناسی ارشد دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
-  طالبیان، حامد (1390). اینترنت و زندگی روزمرة دانشجویی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
-  فکوهی، ناصر(1389). هویت فرهنگی چیست و مؤلفه‌هایش کدامند؟، پایگاه اینترنتی انسان‌شناسی و فرهنگ، آدرس اینترنتی (دسترسی در 8/7/1389): http://anthropology.ir/node/8409.
-  قنواتی، جلیل و جاور، حسین (1390)، حریم خصوصی؛ حق یا حکم، مجلة حقوق اسلامی، سال 8، شمارة 31، صص 7-32.
-  محسنیان، علی، ورود رسانه‌ها به حریم خصوصی، فصنامة پژوهش و سنجش، سال 11، شمارة 39 و 40، صص 233-264.
-  مولایی، محمدمهدی (1390)، مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی، پایان‌نامة کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران. 
-  Acquisiti A. & Gross, R. (2006) Imagined communities: Awarwness, information, sharing and privacy on Facebook, Privacy Enhancing Technologies Workshop, Cambridge, UK.
-  Albrechtslund, A. (2008). Online social networking as participatory surveillance.
-  Beer, D. D. (2008). Social network (ing) sites, Computer-Mediated Communication. 
-  Besmer, Andrew  & Lipford, Heather R. (2008). Privacy Perceptions of Photo Sharing in Facebook, Lectured at Symposium On Carnegie Mellon University, Pittsburgh.
-  Boyd, Dannah M., & Ellison, Nicole B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship, Online Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13, No.1, article 11. URL(Accessed on 11/ 22/ 2011): ttp://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.
-  Brewer, John D. (2000). Ethnography. In Understanding Social research Series. Buckingham: Open University Press.
-  Castells, M. (2007), Communication, Power and Counter-Power in Network Society, International Journal of Communication, No.1, pp. 238-266
-  Geertz, Clifford (1973). The Interpretation of Cultures: Selected Essays, Basic, New York.
-  Goffman, Erving (1959). The Presentation of Self in Everyday Life, Anchor Books, New York.
-  Grude, Amy, Scholl, Matt, Thompson, Robert (2007). Privacy on FACEBOOK, Computer Supported Cooperative Work.
-  Hammersley, Martyn, Atkinson, Paul (2007). Ethnography: principles in practice. London: Routlage.
-  Hine, Christine (2006). Virtual Ethnography, paper presented at Centre for Research into Innovation, Culture and Technology, Brunel University, UK, URL (Accessed on 12/ 14/ 2011: www.cirst.uqam.ca/pcst3/pdf/Communications/hine.pdf.)
-  Human, Lauren J. et al. (2011). Your Best Self Helps Reveal Your True Self: Positive Self-Presentation Leads to More Accurate Personality Impressions, Social Psychological and Personality Science, Vol. 3, No.1: pp. 23-30.
-  Mclaughlin C. & Vitak J. (2011). Norm evolution and violation on Facebook, New Media & Society, No. 14: pp 299-315 (Accessed on http://nms.sagepub.com/content/14/2/299).
-  Palen, L. & Dourish, P. Unpacking (2003).  "Privacy'' for a networked world: Florida Conference on Human Factors in Computing Systems.
-  Pauwels, Luc (2008). A Private Visual Practice Going Public? Social Functions and Sociological Research Opportunities of Web-based Family Photography, Visual Studies, No. 23, Vol. 1: pp. 34-49.
-  Rossler, Beate (2005). The Value of Privacy, Cambridge: Polity Press.
-  Sade-Beck, Liav (2004). Internet Ethnography: Online and Offline, International Journal of Qualitative Methods, Vol.3, No. 2: pp 45-51.
-  Tufekci, Zeynep (2008). Can you see me now? Audience and disclosure regulation in online social network sites. Bulletin of Science, Technology & Society Vol.28.No.1: pp 20-36.‏
-  McLaughlin, Caitlin, & Jessica Vitak. (2012). Norm evolution and violation on Facebook. New Media & Society, Vol.14. No. 2: pp 299-315.‏
-  Ur, B. E. (2007). Privacy in Social Networking: A Usability Study of Privacy Interfaces for Facebook. A Thesis presented B.A degree at Harvard College, Cambridge: Massachusetts.