نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
2 مربی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
3 مدرس گروه عکاسی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
چکیده
این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران فراهم کند.
متناسب با هدف فهم الگوهای فرهنگی، از روش مردمنگاری مجازی استفاده شده است. در خلال کار میدانی، با 21 کاربر فعال فیسبوک در فواصل مختلف مصاحبههای مردمنگارانه آنلاین و آفلاین صورت گرفته و مستندات مجازی مختلف مطالعه شده است.
یافتههای این مطالعه نشان میدهد که محوریترین مقوله در این زمینه تعاریف متکثر فرهنگی کاربران از مفهوم حریم خصوصی است که از دو عامل هویتی و به هم پیوستة میل به بازنمایی و میل به پنهان کردن و مترادفهای آن در تعامل اجتماعی با دیگران یعنی میل تماشاباره و میل بازبینانه پیروی میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of Privacy in Social Media:Ethnography of the Iranian Facebook Users
نویسندگان [English]
- Abdollah Bicharanlou 1
- Hamed Talebian 2
- Sarah Zandevakili 3
1 Assistant Professor of Communication at the University of Tehran
2 . Lecturer at Culture, Art & Communications Institute. (Corresponding Author)
3 . Lecturer at Culture, Art & Communications Institute. (Corresponding Author).
چکیده [English]
This study attempted to understand the features and factors associated with representation of privacy among the Facebook users and its cultural consequences. To achieve this goal, first, we studied the cultural and semantic perceptions of the users about the concept of privacy in order to provide a basis for the study of representation, concealment and protection of privacy among the users. In order to understand cultural patterns, we used virtual ethnography. Through the fieldwork we performed online and offline ethnographical interviews with 21 active Facebook users in different intervals. The findings of this study indicated a core feature to be the diversity of the cultural definitions of the users of the concept of privacy. It is based on two factors of “tendency to represent” and “tendency to hide”. The synonyms of these concepts in social interactions are “tendency to view” and “tendency to review”.
کلیدواژهها [English]
- privacy
- Representation
- Identity
- Ethnography