نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.

2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.

چکیده

ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ  نوآوری است. در سال‌های اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکه­های تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامه­ها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانه­ها بپردازد. لذا با عنایت به این نکته، هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که مخاطبان شهر نورآباد لرستان چه نگرشی نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکه­های جمهوری اسلامی ایران دارند؟ این تحقیق به روش پیمایش انجام شد و جامعۀ آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن شهر نورآباد لرستان تشکیل می­دادند که 384 نفر از میان آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش نمونه­گیری در این پژوهش تصادفی طبقه­بندی شده است. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که 8/67 درصد مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکه­ها نگرش مثبت دارند . همچنین، رابطۀ بین نگرش مخاطبان با متغیرهای مستقل مثل دینداری ، احساس تعلق آنها به نظام جمهوری اسلامی ایران نزد آنها، اعتبار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، موفقیت برنامه­های شبکۀ استانی، دانش و آگاهی، مزیت نسبی این نوآوری، تجربۀ استفادۀ قبلی و رؤیت­پذیر بودن نتایج استفاده از این نوآوری از دیدگاه مخاطبان، رابطه­ای معنی­دار بوده است. به عبارت دیگر این متغیرها می‌توانند نحوۀ نگرش نسبت به این نوآوری را تعیین کنند. هم‌چنین رابطۀ بین نگرش با متغیرهای مستقلی مثل سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دسترسی به شبکه­های ماهواره­ای معنی­دار نبوده است و این متغیرها نمی­توانند تعیین کننده نگرش مخاطبان باشند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Attitude of Audiences Towards the Digitization of Iran's TV Networks

نویسندگان [English]

  • Alireza Hosseini Pakdehi 1
  • Seyyed Abbas Asadi Malekhan 2

1 Assistant Professor at Department of Communication Sciences – Allameh Tabataba'i University.

2 MA in Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University.

چکیده [English]

Promoting positive attitude towards an innovation and having it accepted by people is the goal of any innovator. In the recent years Iranian national TV has tried to attract more audience in competition with other media by digitizing its channels and improving the quality of its programs. This research aims to explore the attitude of the people of Nurabad in the province of Lorestan towards digitization of Iranian TV channels and the increase in their number. Regarding the innovational improvement of Iranian TV we tried to answer the following questions: do the benefits coming with an innovation explain people’s attitude toward that innovation? Is this attitude affected by their personal traits? We used survey research as the methodology and using Cochran’s method we found 384 people as a representative sample of all adults living in the city who are over 15 years old. Our sampling method was integrative and synthetic and the sample was chosen by quota multistage sampling. For data gathering we used a  questionnaire made by the researcher. A number of professors and scholars confirmed the validity of the questionnaire and its reliability was confirmed by Cronbach's (alpha) which resulted 0.74. Descriptive results of the research show that 67.8 percent of the audiences had a positive attitude towards digitization of the network and their increased number. Analytical results of the research indicate that there were significant relations between the attitude of the audiences toward an innovation and their level of religiousness, their liking of the Islamic Republic, credibility of the Iranian national TV in their minds, the success of the local TV programs, their level of knowledge, advantageousness of the innovation, the experience of previous use of the innovation, the visibility of the results of using the innovation. There were no significant relations between factors such as age, gender, level of education, and socio-economic class of the respondent and also their access to the satellite channels. Regression analysis showed that 46 percent of the changes of the dependent variable can be explained by the independent variables.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digitization
  • audience attitude
  • Nurabad Lorestan
  • dissemination of innovations
  • Islamic Republic of Iran’s national TV
  • IRIB
-   آذربایجانی، مسعود و دیگران. (بهار 1387). روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. تهران:انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، چ (سوم)
-   اتکینسون، دیوید و دیگران (1390). رادیو تلویزیون خدمت عمومی؛چالش قرن بیست و یکم . ترجمۀ مرتضی ثاقب فر. تهران: انتشارات سروش، چ (دوم)
-   اسماعیلی، علی و دیگران (مرداد 1385). روان شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات شلاک، چ (اول)
-   بارون، رابرت و دیگران ( پاییز 1391). روانشناسی اجتماعی. ترجمۀ یوسف کریمی. تهران: انتشارات روان، چ (پنجم)
بریگز، ایسا و پیتر برک (1391). تاریخ اجتماعی رسانه ها؛از گوتنبرگ تا اینترنت. ترجمۀ حسن نمک دوست تهرانی. تهران: انتشارات همشهری، چ (اول)
-   بینگر، اتولر (1376). ارتباطات اقناعی. ترجمۀ علی رستمی. تهران: مرکز مطالعات و سنجش برنامه­ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، چ (اول)
-   پانک، باب (1390). حقایق دیجیتال؛رسانه­های همگرا. ترجمۀ مهرداد غروری و حمید رسولی چیذری. تهران: انتشارات سروش
-   جاوت، گارث و ویکتوریا اُدانل (1390). تبلیغات و اقناع. ترجمۀ حسین افخمی. تهران: انتشارات همشهری، چ (اول)
-   حامدی اوغولبیک، اشرف (1374). بررسی چگونگی تأثیر وسایل ارتباط جمعی در افزایش اطلاعات و آگاهیهای روستاییان و نقش آن در توسعۀ روستایی پایان نامۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات به راهنمایی عزت­الله سام آرام و مشاوره نعیم بدیعی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدۀ علوم اجتماعی
-   د واس. دی. اِی (1386). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمۀ هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی، چ (نهم)
-   راجرز، اورت ام و اف. فلوید شومیکر (1369). رسانش نوآوریها؛رهیافتی میان فرهنگی. ترجمۀ عزت­الله کرمی و ابوطالب فنایی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، چ (دوم)
-   رفیع پور، فرامرز (1372). کندوکاوها و پنداشته­ها. تهران: شرکت سهامی انتشار
-   سورین، ورنر و جیمز تانکارد (1388). نظریه های ارتباطات. ترجمۀ علیرضا دهقان. تهران : انتشارات دانشگاه تهران، چ (چهارم)
-   سولیوان، تام و دیگران (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات. ترجمۀ میرحسن رئیس زاده. تهران:انتشارات فصل نو، چ (اول)
-   شجاعی­زند، علیرضا (1384). « مدلی برای سنجش دینداری در ایران». مجلۀ جامعه­شناسی ایران، سال ششم، شمارۀ اول
-   فرانکفورد، چاوا و دیوید نچمیاس (1381). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی. ترجمۀ فاضل لاریجانی و رضا
فاضلی. تهران: انتشارات سروش
-   کرلینجر، فرد. ان (1382). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمۀ حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. تهران: انتشارات آوای نور، چ (اول)
-   کریمی، یوسف (زمستان1385). روان شناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران، چ (هفدهم)
-   کلانتری، خلیل (1387). پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: فرهنگ صبا، چ (سوم)
-   لاوئری، شرون ای. و ملوین ال. دیفلور (1390). نقاط عطف در پژوهشهای ارتباطی (تأثیرات رسانه­). ترجمۀ محمد گذرآبادی. تهران: نشر دانژه، چ (اول)
-   منصوریان، حسین و دیگران (بهار 1391). «طراحی مدل سنجش اعتبار رسانه ای، مطالعۀ موردی:برنامه های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران». فصلنامۀ مدیریت دولتی. شمارۀ4، شمارۀ پیاپی9
-   ویمر، راجر دی و جوزف آر دومینیک (1384). تحقیق در رسانه­های جمعی. ترجمۀ کاووس سید امامی. تهران: انتشارات سروش، چ (اول)
- Chang, K . M. and Cheung, W. (2001) "Determinants of the Intention to Use Internet at work: a Confirmatory study. " Information and Management.
- Dillon, A. and Morris, M. G. (1996) "User Acceptance of Information Technology: Theories and Models. " Annual Review of Information Science and Technology.
-Kuo, Y. F & Yen, S. N. (2009) "Towards and Understanding of the Behavioral Intention to Use 3G Mobile Value- added Services. " Computer in Human Behavior .
-Lee, S. & Kim, B. G. (2009) "Factors Affecting the Usage of Internet : A Confirmatory Study. " Computers in Human Behavior.
-Sun, H. & Zhang, p. (2006) "The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance. " International journal Human-computer Studies.
-Tsang, Mehody M . and others. (2004)"Consumer Attitudes toward mobile advertising, International Journal of Electronic Commerce. " Sun Yet-Sen University in Taiwan.
-Tung, F. C. & Chang, S. C. (2008) "Nursing Students Behavioral Intention to Use Online Courses: A Questionnaire Survey. " International journal Nursing .
-Yi, M. Y and et. (2006) "Understanding Information Technology Acceptance by Individual Professionals: Toward an Integrative View. " Information & management.
-Walter, Z. & Lopes, M. S. (2008)"Physician Acceptance of Information Technologies : Role of Perceived Threat to Professional Autonomy. " Decision Support Systems.