محمد مهدی فرقانی؛ کاظم موذن
چکیده
چکیده این مقاله با هدف بررسی دیپلماسی رسانهای آمریکا در قبال دولت یازدهم، به ارزیابی و تحلیل ابعاد و چارچوبهای محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا، به مثابه یک شاخص و نمونهای از فعالیتهای رسانهای این کشور میپردازد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با رهیافت عرفی، انجام گرفته و بازه زمانی مورد بررسی آن نیز ...
بیشتر
چکیده این مقاله با هدف بررسی دیپلماسی رسانهای آمریکا در قبال دولت یازدهم، به ارزیابی و تحلیل ابعاد و چارچوبهای محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا، به مثابه یک شاخص و نمونهای از فعالیتهای رسانهای این کشور میپردازد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با رهیافت عرفی، انجام گرفته و بازه زمانی مورد بررسی آن نیز 10 مرداد تا 7 آذر 1392 است. نتایج این مقاله نشان میدهد که شبکه صدای آمریکا تلاش کرده است تا با ارائه تصویری صلحجو و منطقی از کشورهای غربی و آمریکا از یک سو و با نشان دادن چهره جدی و قاطع در مقابله با ایران از سوی دیگر، افکار عمومی را برای مذاکره ایران و 1+5 و تسلیم شدن تهران در برابر تصمیمات غرب آماده سازد. از جهت دیگر صدای آمریکا تلاش میکند تا حمایت مردمی را به سمت سیاستهای همسو با غرب جلب کند و در مقابل، دیدگاههای انتقادی را نسبت به سیاستهای ناهمسو شکل دهد. صدای آمریکا همچنین این دیدگاه را در افکار عمومی ایجاد میکند که دولت یازدهم در ساختار غیرانتخابی جمهوری اسلامی ایران نمیتواند کاری از پیش ببرد و تمایل دولت ایران به مذاکره نیز ناشی از فشارهای شدید تحریمها است. صدای آمریکا شرایط را به گونهای تصویر میکند که رویکردهای پیشینی که با اهداف غرب تناقض بیشتری داشته، شکست خورده است و تنها راه نجات حکومت ایران اتخاذ الگوی غربی و برقراری رابطه با غرب است. این رسانه، شرایط فعلی را بهترین وضعیت برای برقراری صلح و اصلاح حکومت ایران میشمارد.
علیرضا حسینی پاکدهی؛ سید عباس اسدی مله خان
چکیده
ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ نوآوری است. در سالهای اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکههای تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامهها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانهها بپردازد. لذا با عنایت به این نکته، هدف این ...
بیشتر
ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ نوآوری است. در سالهای اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکههای تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامهها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانهها بپردازد. لذا با عنایت به این نکته، هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که مخاطبان شهر نورآباد لرستان چه نگرشی نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکههای جمهوری اسلامی ایران دارند؟ این تحقیق به روش پیمایش انجام شد و جامعۀ آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن شهر نورآباد لرستان تشکیل میدادند که 384 نفر از میان آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی طبقهبندی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که 8/67 درصد مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکهها نگرش مثبت دارند . همچنین، رابطۀ بین نگرش مخاطبان با متغیرهای مستقل مثل دینداری ، احساس تعلق آنها به نظام جمهوری اسلامی ایران نزد آنها، اعتبار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، موفقیت برنامههای شبکۀ استانی، دانش و آگاهی، مزیت نسبی این نوآوری، تجربۀ استفادۀ قبلی و رؤیتپذیر بودن نتایج استفاده از این نوآوری از دیدگاه مخاطبان، رابطهای معنیدار بوده است. به عبارت دیگر این متغیرها میتوانند نحوۀ نگرش نسبت به این نوآوری را تعیین کنند. همچنین رابطۀ بین نگرش با متغیرهای مستقلی مثل سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دسترسی به شبکههای ماهوارهای معنیدار نبوده است و این متغیرها نمیتوانند تعیین کننده نگرش مخاطبان باشند.
اردشیر زابلیزاده؛ سید ندا موسوی
چکیده
استعاره در زبانشناسی شناختی، تعریفی کاملاً متفاوت از تعریف ادبی آن دارد و به نوعی، تار و پود تفکر و شناخت انسان را میسازد. در این تحقیق به ضرورت بررسی استعارههای به کار گرفته شده در گفتمانهای خبری پرداخته شده است. تحقیق بر مبنای ارائه و توضیح مثالهایی از استعارههای مورد استفاده در گفتمانهای بینالمللی است که منجر به ...
بیشتر
استعاره در زبانشناسی شناختی، تعریفی کاملاً متفاوت از تعریف ادبی آن دارد و به نوعی، تار و پود تفکر و شناخت انسان را میسازد. در این تحقیق به ضرورت بررسی استعارههای به کار گرفته شده در گفتمانهای خبری پرداخته شده است. تحقیق بر مبنای ارائه و توضیح مثالهایی از استعارههای مورد استفاده در گفتمانهای بینالمللی است که منجر به ایجاد فضای ذهنی از پیش طراحی شدهای در ذهن افراد میشود. مسئلة اصلی این پژوهش، بررسی نقش استعاره در گفتمان خبری رسانههای بینالمللی است و اینکه استفاده از استعاره چگونه به انسجام گفتمانی کمک میکند و مخفیگاه ایدئولوژی میشود. پس از روشن شدن این بعد از کارکرد استعاره، در مرحلة بعد به بررسی راهکارهای عملی پرداخته خواهد شد که میتوان از آنها در تولید متون خبری بهره گرفت. از تفکر استعاری نمیتوان اجتناب کرد، به خصوص در موضوعات پیچیده و انتزاعی نظیر سیاست خارجی. از آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت که توجه به استعارهها در خدمت کشف واقعیت خواهد بود.
احمد غیاثوند
چکیده
امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کردهاند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است. بنابراین بررسی میزان مطالعه اینترنتی افراد جامعه، بر حسب منابع مختلف و تبیین آن از اهداف اساسی این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش در بین افراد 15 سال به ...
بیشتر
امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کردهاند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است. بنابراین بررسی میزان مطالعه اینترنتی افراد جامعه، بر حسب منابع مختلف و تبیین آن از اهداف اساسی این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش در بین افراد 15 سال به بالای شهر تهران در سال 1393 انجام گرفته است. حجم نمونه برابر با 5000 نفر و شیوه نمونهگیری چند مرحلهای بوده است. بر اساس نتایج حاصل، میزان مطالعه سایتهای اینترنتی برابر با 20 دقیقه، فایلهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، پستهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی برابر با 13 دقیقه در طول شبانهروز است. و در مجموع، مردم شهر تهران به طور متوسط 49 دقیقه مطالعه اینترنتی دارند که در مقایسه با سایر منابع مطالعاتی، وضعیت نسبتاً بالایی را نشان میدهد. در زمینه عوامل مؤثر بر مطالعه اینترنتی، مردان بیش از زنان، مجردان بیش از متأهلان، تحصیلکردهها بیش از سایر مقاطع تحصیلی، گروههای سنی جوان و دانشجویان و شاغلان بیش از سایر گروهها از اینترنت استفاده و نیز بیشتر مطالعه میکنند. به لحاظ خانوادگی میزان سواد والدین و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بر میزان مطالعه اینترنتی فرزندان تأثیر داشته و نیز در بعد اجتماعی مشاهده گردید که مناطق توسعهیافته در شهر تهران استفاده بیشتری از منابع اینترنتی دارند.
مهرزاد بهمنی؛ عباس محمدی شکیبا
چکیده
ظهور هر رسانهای در جامعه کارکردهای مثبت و منفی درهمتنیدهای را به همراه دارد که چشمپوشی از هر کدام میتواند آسیب جدی را متوجه جامعه کند. شبکههای اجتماعی موبایلی نیز از این امرمستثنی نیستند؛ برهمین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی چنین ابعادی به بررسی سبکهای نوین ارتباطی در فضای مجازی پرداخته است. در این تحقیق از روش پیمایشی ...
بیشتر
ظهور هر رسانهای در جامعه کارکردهای مثبت و منفی درهمتنیدهای را به همراه دارد که چشمپوشی از هر کدام میتواند آسیب جدی را متوجه جامعه کند. شبکههای اجتماعی موبایلی نیز از این امرمستثنی نیستند؛ برهمین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی چنین ابعادی به بررسی سبکهای نوین ارتباطی در فضای مجازی پرداخته است. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است[1] و جامعه آماری آن کاربران 15 سال و بالاتر ساکن در شهر تهران هستند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد از یک سو، شبکههای اجتماعی موبایلی کارکرد تقویتکننده و تکمیلکننده ارتباطات انسانی را داشته و نقش مهمی در خودگشودگی کاربران ایفا میکنند. از سوی دیگر طبق نتایج این تحقیق، کاربران به لحاظ ارتباطی دچار محدودیت شده و از فعالیتها و ارتباطات سازندهای چون برقراری ارتباطات چهره به چهره، کتاب خواندن و ورزش کردن محروم میشوند.
علی سعد
چکیده
ابتدای آخرین دهه قرن بیستم و با گسترش روزافزون تعداد کاربران اینترنت، حکومتها و دولتها نیز متناظر با این رشد سریع برای برقراری امنیت و حفظ نظم در این فضا، اقداماتی را آغاز کردند. در این رابطه نوع نگاهی که دولتها به مسئله ایجاد محدودیت و فیلترینگ در فضای مجازی داشتند سبب بروز انتقاداتی شد. برخی اصل فیلترینگ را در تقابل با آزادی ...
بیشتر
ابتدای آخرین دهه قرن بیستم و با گسترش روزافزون تعداد کاربران اینترنت، حکومتها و دولتها نیز متناظر با این رشد سریع برای برقراری امنیت و حفظ نظم در این فضا، اقداماتی را آغاز کردند. در این رابطه نوع نگاهی که دولتها به مسئله ایجاد محدودیت و فیلترینگ در فضای مجازی داشتند سبب بروز انتقاداتی شد. برخی اصل فیلترینگ را در تقابل با آزادی بیان میدانستد و برخی دیگر به مضر بودن آزادی نامحدود در فضای بدون کنترل اینترنت اشاره داشتند. البته به طور همزمان، گروهی دیگر نیز ضمن پذیرش اصل فیلترینگ حداقلی، به گسترده شدن بیش از حد دامنه فیلترینگ انتقاد داشتند. امروزه مسئلهای که در برخی از کشورهای در حال توسعه بیشتر خودنمایی میکند، گسترده شدن دامنه فیلترینگ بر اساس جهتگیریهای خاص سیاسی، سلایق شخصی و منافع گروهی است. مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که آیا سیاست فعلی فیلترینگ در کشورمان، سیاستی کارآمد است؟ در این تحقیق با استفاده از روش بررسی کتابخانهای و تحلیل ثانوی9 مقاله تحقیقی در این زمینه، به آسیبهای مدلهای مختلف فیلترینگ پرداخته و سپس پیامدهای فیلترینگ گسترده سایتهای اینترنتی بررسی میشود. نتایج این تحقیق مشخص میکند سیاستهای فیلترینگ در حال حاضر تا چه حد کارآمد است و همچنین سیاست مؤثر و کارآمد در فیلترینگ سراچههای اینترنتی چگونه باید باشد.