نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
چکیده
امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کردهاند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است. بنابراین بررسی میزان مطالعه اینترنتی افراد جامعه، بر حسب منابع مختلف و تبیین آن از اهداف اساسی این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش در بین افراد 15 سال به بالای شهر تهران در سال 1393 انجام گرفته است. حجم نمونه برابر با 5000 نفر و شیوه نمونهگیری چند مرحلهای بوده است. بر اساس نتایج حاصل، میزان مطالعه سایتهای اینترنتی برابر با 20 دقیقه، فایلهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، پستهای الکترونیک برابر با 8 دقیقه، مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی برابر با 13 دقیقه در طول شبانهروز است. و در مجموع، مردم شهر تهران به طور متوسط 49 دقیقه مطالعه اینترنتی دارند که در مقایسه با سایر منابع مطالعاتی، وضعیت نسبتاً بالایی را نشان میدهد. در زمینه عوامل مؤثر بر مطالعه اینترنتی، مردان بیش از زنان، مجردان بیش از متأهلان، تحصیلکردهها بیش از سایر مقاطع تحصیلی، گروههای سنی جوان و دانشجویان و شاغلان بیش از سایر گروهها از اینترنت استفاده و نیز بیشتر مطالعه میکنند. به لحاظ خانوادگی میزان سواد والدین و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بر میزان مطالعه اینترنتی فرزندان تأثیر داشته و نیز در بعد اجتماعی مشاهده گردید که مناطق توسعهیافته در شهر تهران استفاده بیشتری از منابع اینترنتی دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Factors Influencing Reading on the Internet in Tehran
نویسنده [English]
- Ahmad Ghiasvand
. Assistant Professor of Sociology, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
With the expansion of globalization, new media have become even more important. This article intends to investigate how much online content is being read by the people of Tehran and what factors may have influenced that amount. I used a multistage sampling method to make a sample of 5000 people. The data was gathered by surveying the citizens of Tehran who are 15 or older. Based on the findings, the people in the sample spend 20 minutes reading web sites, 8 minutes reading electronic files, 8 minutes reading emails and 13 minutes reading on social media in 24 hours. Therefore, on average the people Tehran read internet content for 49 minutes which is more than other sources of content. As for the influencing factors, men read more than women, singles read more than married people, educated people read more than less educated people, youth, students, and employees read more than other groups. The level of parents' education and socio-economic status also affected the amount of time they have spent reading internet content. People living in more developed regions of Tehran, have better access and therefore read more.
کلیدواژهها [English]
- internet content
- Reading
- neighborhoods
- Tehran City