نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی.

چکیده

امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده‌اند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است. بنابراین بررسی میزان مطالعه اینترنتی افراد جامعه، بر حسب منابع مختلف و تبیین آن از اهداف اساسی این پژوهش می باشد. پژوهش حاضر به روش پیمایش در بین افراد 15 سال به بالای شهر تهران در سال 1393 انجام گرفته است. حجم نمونه برابر با 5000 نفر و شیوه نمونه‌گیری چند مرحله‌ای بوده است. بر اساس نتایج حاصل، میزان مطالعه سایت‌های اینترنتی برابر با 20 دقیقه، فایل‌های الکترونیک برابر با 8 دقیقه، پست‌های الکترونیک برابر با 8 دقیقه، مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی برابر با 13 دقیقه در طول شبانه‌روز است. و در مجموع، مردم شهر تهران به طور متوسط 49 دقیقه مطالعه اینترنتی دارند که در مقایسه با سایر منابع مطالعاتی، وضعیت نسبتاً بالایی را نشان می‌دهد. در زمینه عوامل مؤثر بر مطالعه اینترنتی، مردان بیش از زنان، مجردان بیش از متأهلان، تحصیل‌کرده‌ها بیش از سایر مقاطع تحصیلی، گروه‌های سنی جوان و دانشجویان و شاغلان بیش از سایر گروه‌ها از اینترنت استفاده و نیز بیشتر مطالعه می‌کنند. به لحاظ خانوادگی میزان سواد والدین و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بر میزان مطالعه اینترنتی فرزندان تأثیر داشته و نیز در بعد اجتماعی مشاهده ‌گردید که مناطق توسعه‌یافته در شهر تهران استفاده بیشتری از منابع اینترنتی دارند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Factors Influencing Reading on the Internet in Tehran

نویسنده [English]

  • Ahmad Ghiasvand

. Assistant Professor of Sociology, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

With the expansion of globalization, new media have become even more important. This article intends to investigate how much online content is being read by the people of Tehran and what factors may have influenced that amount. I used a multistage sampling method to make a sample of 5000 people. The data was gathered by surveying the citizens of Tehran who are 15 or older. Based on the findings, the people in the sample spend 20 minutes reading web sites, 8 minutes reading electronic files, 8 minutes reading emails and 13 minutes reading on social media in 24 hours. Therefore, on average the people Tehran read internet content for 49 minutes which is more than other sources of content. As for the influencing factors, men read more than women, singles read more than married people, educated people read more than less educated people, youth, students, and employees read more than other groups. The level of parents' education and socio-economic status also affected the amount of time they have spent reading internet content. People living in more developed regions of Tehran, have better access and therefore read more.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • internet content
  • Reading
  • neighborhoods
  • Tehran City
منابع
ـ اسفندیاری ­مقدم، عبدالرضا (1378) نردبان ترقی. مشهد، نشر جلیل.
ـ اسکالیوتیس، میشل و دیگران (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان؛ کتابخوانی و مشارکت فرهنگی در کشورهای اروپایی، به اهتمام حمید قبادی دانا، محمد الهیاری فومنی، و با همکاری زهرا مرادی نسب و اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ اوزبورن، ماری پوپ و دیگران (1388) بررسی وضعیت مطالعه کودکان و نوجوانان در آمریکا، به اهتمام حمید قبادی دانا، محمد الهیاری فومنی، و با همکاری علی کاظمی و اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ براتی­علویجه، حسین­علی (1384) روانشناسی مطالعه، اصفهان، مجله پیام علوی، صص 33-35.
- بوردیو، پی یر (1380) نظریه کنش؛ دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران، انتشارات نقش و نگار.
- غیاثوند، احمد (1389) طرح پژوهشی «بررسی نظرات شهروندان تهرانی پیرامون گروه مجلات همشهری»، کارفرما: دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
- غیاثوند، احمد (1393) طرح پژوهشی «بررسی نیازهای مطالعه‌ای و رفتار کتابخوانی در بین ساکنان 374 محله در شهر تهران» مجری: احمد غیاثوند، کارفرما: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
- فاضلی، محمد (1382) مصرف و سبک زندگی، تهران، پزوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول.
ـ قبادی، حمید؛ اللهیاری­فومنی، محمد (1388) پژوهش­هایی درباره مطالعه در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلبانی و شیلی. ترجمه زهرا مرادی­نسب و اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ قبادی، حمید؛ اللهیاری­فومنی، محمد (1388). کتابخوانی و مشارکت‌های فرهنگی در کشورهای اروپایی، ترجمه زهرا مرادی­نسب و اشرف راضی. تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ کازوف، دنیل زد (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان (مجموعه یک آمریکا)، مقاله مطالعه مشترک والدین و کودک در آمریکا کیفیت تعاملات مطالعه بین والدین و بچه‌ها در برابر کمیت آنها، ترجمه اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ کتابخانه دلا(della) ایتالیا (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابوانی در جهان: پژوهش‌هایی درباره مطالعه در کشورهای ایتالیات، اسپانیا، آلبانی و شیلی، ترجمه به اهتمام: حمید قبادی دان و محمد الهیاری فومنی، با همکاری زهرا مردای‌نسب و اشرف راضی. تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ کلارک، کریستینا و دیگران (1388) بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان؛ نگرش جوانان انگلیسی نسبت به مطالعه، ترجمه به اهتمام: حمید قبادی دانا، محمد الهیاری فومنی، با همکاری اشرف راضی، تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ گزارش سیستم ارزیابی تغیرات فرهنگی در اروپا (1388) اروپائیان جدید و فرهنگ: افکارسنجی در کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا، ترجمه به اهتمام: حمید قبادی دان و محمد الهیاری فومنی، با همکاری کتایون رجبی. تهران، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
ـ معیدفر، سعید (1389) طرح پژوهشی مصرف کالاهای فرهنگی در شهر تهران، کارفرما: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران.
ـ نوذر، سمانه (1390) بررسی مؤلفه‌های محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه راهنما برای محاسبه سرانه مطالعه در ایران، پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، تهران.
ـ هرمزی‌زاده، محمد علی (1387) طرح پژوهشی: بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی، کارفرما: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ـ هرمزی‌زاده، محمد علی (1388) طرح پژوهشی: بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی، کارفرما: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
 
- National Endowment for the Arts. [online available] at:
    http://www.nea.gov/
- Bourdieu, Pierre. (1984). Distinction: A Scocial Critique if the Judjement of Taste. Routledje.
- Kassow, Danielle Z (2008) Parent-Child Shared Book Reading Quality Versus Quantity Of Reading Interactions Between Parents and Young Children, Talaris Research Institute,
- Leisure Reading Habits (2002) int: http: // www.pch.gc.ca/ pc – ch/ pubs/ lalpd – rbbp/ exec/ 1-30 – e. cf.
- Pang Elizabeth S., Muaka Angaluki, Bernhardt Elizabeth B., Kamil Michael L. (2003). Teaching and reading. Bellegarde: SADAG; [On-Line] Available: http: //www.ibe. unesco.ir
- Parasuraman, A. Zeithaml, V, A, Berry, L.L (1985) A Conceptual model service quality and its