نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه پیام نور تهران غرب
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور مطالعه کنشهای ارتباطی اعضاء در گروههای مجازی تلگرام ازنظر نحوه مدیریت تأثیر با استفاده از عملکرد چهره خود انجامشده است. برای این منظور از ترکیب نظری کنش ارتباطی هابرماس و مدیریت تأثیر یا کنش نمایشی گافمن استفاده شده است. با توجه به ویژگی نوشتاری خاص پیامها در تلگرام، رویکرد روش مورد استفاده تحلیل سبک زبانی است. در این تحقیق حدود 10 هزار کاربر از 20 گروه تلگرام تحت عنوان هنر، علم و ورزش ارزیابی میشوند. نتایج این مطالعه حاکی از حضور بارز کنش معطوف به هدف در این گروهها است. شبکه اجتماعی تلگرام باوجود اینکه فرصتی برای حضور و تشکیل گروه فراهم ساخته ولی رابطه پیروی بر رابطه گفتگویی و تعاملی در این گروهها غلبه دارد. بازنمایی خود کاربران در گروههای تلگرامی اغلب از راه تأیید و پذیرش پیامها و در فقدان نقد و مخالفت انجام میشود. همچنین نتایج نشان میدهند که هنجار حمایتگری در این گروهها با مفهوم جدیدی بروز کرده است که افراد برای عملکرد چهره مثبت، گسترش ارتباطات مثبت و مدیریت تأثیر هدفمند از آن استفاده میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Communicative actions and Self-presentation in Telegram’s Groups
نویسندگان [English]
- Seyedeh Zahra Ojagh 1
- Seyed Rasoul Mirzaei Mousavi 2
1 Assistant Professor, Department of Cultural Studies and Communication, Institute for Humanities and Cultural Studies
2 M.A Media Management, Faculty of Art and Media, Payame Noor University, West of Tehran Center, Iran
چکیده [English]
The present survey has been done for studying member’s communicative actions in Telegram virtual teams due to the way of impression management by using self -face work. Haberma’s communicative action and Goffman’s Impression management has been used as theoretical combination for this purpose. According to the specific characteristic of text messages in Telegram, linguistic analysis is an approach of research method. Approximately 10 thousand members from 20 Telegram groups as Art, Science and Sport will be evaluated in this survey. Results indicate significant presence of goal-oriented action in these groups. Telegram provides an opportunity for presence and making groups, but subordinating connections is more than dialogical relations and interactions. Members represent selves by confirming and accepting of messages, without criticizing and opposing. Furthermore, results show that supportive norm has appeared by new concept in these groups which members are using as positive face work, improving positive communication and meaningful impression management.
کلیدواژهها [English]
- Telegram
- Communicative action
- Face work
- Impression management
- Language Style Analysis