نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

موضوع مقاله، مطالعه تأثیر سایبر دیپلماسی آمریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (موردمطالعه: سایت صدای آمریکا) است. دولت آمریکا در تلاش است با اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در قالب دیپلماسی عمومی اهداف سیاست خارجی خود را به‌پیش ببرد. با شکل‌گیری اینترنت، استفاده از ظرفیت‌های آن در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت و پدیده سایبر دیپلماسی به‌عنوان زیرمجموعه تازه دیپلماسی عمومی شکل گرفت. وزارت خارجه آمریکا طرح‌هایی را در حوزه سایبر دیپلماسی باهدف تأثیرگذاری بر اذهان ایرانیان و ازجمله ایجاد سایت صدای آمریکا به اجرا درآورده. سؤال کلیدی مقاله این است: استفاده از سایت صدای آمریکا چه تأثیری بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحلیل محتوای کیفی سایت صدای آمریکا و ارسال پرسشنامه برای کاربران اینترنت، استفاده شد. فرضیه اصلی آن است که کاربران سایت صدای آمریکا، بیشتر تحت تأثیر پیام‌های سایبر دیپلماسی آمریکا بوده و این باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران در آن‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

U.S Cyber Diplomacy Influence on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace (Case Study: Voice of America Website)

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mohammad Tabatabaei 1
  • Hosein Salimi 2
  • Ehsan Movahedian 3

چکیده [English]

The subject of this article is “U.S Cyber Diplomacy Influence on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace (Case Study: Voice of America Website)”. U.S government tried to implement various cultural, social and educational programs to convince people about its foreign policy goals, and it became known as public diplomacy. Considering Iran’s high stance in U.S foreign policy, its Department of State launched various cyber diplomacy projects including Voice of America website to influence Iranians.The key question of this article is: What is the Influence of Radio Farda website, on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace? For this purpose, qualitative content analysis of Voice of America website and sending questionnaires has been used. The hypothesis is that, comparing to Iranian Internet users who do not read Voice of America website content, the Voice of America website users are more influenced by cyber diplomacy content and messages and this leads to negative attitude towards Iranian society in economic, social, cultural and political aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public diplomacy
  • Cyber diplomacy
  • US
  • Internet
  • Voice of America
-  آقایی، سید داوود؛ یاسر نورعلیوند؛ علیرضا ثمودی پیله رود؛ ابراهیم باقری. (1395)، «راهبردهای دیپلماسی عمومی ایالات‌متحده آمریکا در خاورمیانه؛ ارزیابی تطبیقی دوران بوش و اوباما»، فصلنامه راهبرد، سال بیست و پنجم، شماره 78.
-  ادواردز، جک. (1384)، «تحقیقپیمایشی: راهنمای عمل«، ترجمه: داود ایزدی و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
-  بنی طالبی دهکردی، بهاره، فریدون رهنمای رودپشتی،‌هاشم نیکومرام، قدرت الله طالب نیا. (1394)، » تبیین نظریه شبکه کنشگران (ANT) در حسابداری از منظر دانش«، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 4، شماره 16.
-  چلبی، مسعود؛ علی جنادله. (1386)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر موفقیت اقتصادی»، پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، (ویژه‌نامه جامعه‌شناسی)، شماره 53.
-  خبرگزاری فارس. (5 مهر 1390)، «نگاهی به تاریخچه صدای آمریکا»، قابل‌دسترس در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900705000840
-  خرازی، رها. (16 مرداد 1385)، سایبر دیپلماسی: رسانه‌ها؛ نهادهای خصوصی دیپلماتیک، روزنامه همشهری.
-  دواس، دی‌ای. (1394)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی، چاپ هفدهم، تهران: نشر نی.
-  رادیو فردا. (29 دی 1394)، اگر اندروید دارید، اپلیکیش سایفون‌تان را به روز کنید، وبلاگ رادیو فردا، قابل‌دسترسدر:
-  سورین، ورنر جوزف؛ تانکارد، جیمز. (1388)، «نظریه‌های ارتباطات»، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
-  صدای امریکا. (2012). اپلیکیشن‌های تلفن و تبلت، قابل‌دسترسدر:
http://ir.voanews.com/p/6127.html
-  قاضی طباطبائی، محمود؛ ابوعلی ودادهیر. (1386)،جامعه‌شناسی علم و فناوری: تأملی بر تحولات اخیر جامعه‌شناسی علم، نامه علوم اجتماعی، شماره 31.
-  کوزر، لوییس؛ روزنبرگ، برنارد. (1378)،نظریه‌های بنیادی جامعه‌شناختی، مترجم: فرهنگ ارشاد، تهران: انتشارات نی.
-  گنجی دوست، محمد. (1387)، تحولات دیپلماسی در عصر اطلاعات، فصلنامه سیاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، سال سی و هشتم، شماره 1.
-  هادیان، ناصر؛ احدی، افسانه. (1388)، جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی،  فصلنامه بین‌المللی روابط خارجی، دوره 1، شماره 3.
 
-  Advisory Group on Public Diplomacy for the Arab and Muslim World. (2003). "Changing Minds, Winning Peace", U.S. Dept. of State, Washington D.C. Available at:
       http://www.state.gov/documents/organization/24882.pdf, (Accessed at
       1 October 2013).
-  Barston, Ronald Peter. (2006). Modern diplomacy, Cambridge, Pearson Education.
-  Biener, Hansjoerg. (2003). “The Arrival of Radio Farda: International Broadcasting to Iran at a Crossroads”, Rubin Center Research in International Affairs, Available at:
       2 March 2013).
-  Bruce, Gregory. (2011). “American Public Diplomacy: Enduring Characteristics, Elusive Transformation”, The Hague Journal of Diplomacy, Vol.6, No.2: 351-372.
-  The Broadcasting Board of Governors. (2011). “VOA Program to Iran, Parazit dedicated to Facebook Friend killed in Protest ", Available at http://www.bbg.gov/blog/2011/02/18/voa-program-to-iran-parazit-dedicated-to-facebook-friend-killed-in-protests/), (Accessed at 18 February, 2011).
-  Broadcasting Board of Governors. (2012). “VOA TV to Iran Streaming on Livestation”, Available at:
http://www.bbg.gov/blog/2012/07/03/voa-tv-to-iran-streaming-on-livestation/, (Accessed at 3 July, 2012).
-  The Broadcasting Board of Governors. (2012). “More Iranians Getting News From VOA”, Available at:
http://www.bbg.gov/blog/2012/06/13/more-iranians-getting-news-from-voa/, (Accessed at June 13, 2012).
-  The Broadcasting Board of Governors. (2015). “Fiscal Year 2016 Congressional Budget Request”, Available at:
       https://www.bbg.gov/wp-content/uploads/2015/03/FY2016Budget_       CBJ_Final_WebVersion.pdf, (Accessed at 8 March, 2015).
-  Clinton, Hillary. (2014)l “Hard Choices”, Simon & Schuster, London.
-  Fialho, Lívia Pontes & Matthew Wallin, (2013), “Reaching for an Audience: U.S. Public Diplomacy towards Iran”, The American Security Project (ASP), Available at:
https://www.americansecurityproject.org/ASP%20Reports/Ref%200131%20-%20US%20Public%20Diplomacy%20Towards%20Iran.pdf, (Accessed at 1 August 2013).
-  Gordon, Lydia, (2009). “Regional Focus: Growing Internet usage in the Middle East and North Africa”, Available at:
http://blog.euromonitor.com/2009/08/regional-focus-growing-internet-usage-in-the-middle-east-and-north-africa.html, (Accessed at 4 August, 2009).
-  Hanson, Fergus. (2012). “Revolution @State: The Spread of Ediplomacy”. Lowy Institute for International Policy, Available at:
http://www.brookings.edu/~/media/research/files/reports/2012/3/ediplomacy%20hanson/03_ediplomacy_hanson, (Accessed at 2 March,2014)
-  Jiang, Xiaoying. (2013). “U.S. Internet Diplomacy on China”, Master Thesis in China and International Relations, Aalborg University and University of International Relation, Available at:
http://projekter.aau.dk/projekter/files/76941438/U.S._Internet_Diplomacy_on_China_Xiaoying_Jiang.pdf, (Accessed at 19 December 2015).
-  McMahon, Robert. (2010). “U.S. Funded Media and the "Soft War" in Iran”, Foreign Service Journal, vol 87, No 10, Available at:
      201010, (Accessed at 25 October, 2010).
-  Nweke, Eugene N. (2012). “Diplomacy in Era of Digital Governance: Theory and Impact”, Information and Knowledge Management, Vol 2, No 3:22-26.
-  United States Department of State & The Broadcasting Board of Governors, Report of Inspection, (2009). “Voice of America’s Persian News Network, Report Number ISP-IB-09-27”, Available at https://www.oig.state.gov/system/files/126688.pdf.
-  Williams, Robin & Edge David. (1996). “The social shaping of Technology”, Research Policy, Vol 25, No.6:865-899.
-  Wiseman, Geoffrey, (2015). “Isolate or Engage: Adversarial States, US Foreign Policy, and Public Diplomacy”, Stanford University Press, Stanford.