فریده حسین ثابت؛ زهرا جهانگرد؛ عبدالله معتمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل دادند (204 نفر کاربر، 103 نفر غیر کاربر). از آنها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس سبکهای دلبستگیهازان و شیور و پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و همبستگی خانوادگی با استفاده از فیسبوک در کاربران انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل دادند (204 نفر کاربر، 103 نفر غیر کاربر). از آنها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس سبکهای دلبستگیهازان و شیور و پرسشنامه انسجام خانواده رضویه و سامانی و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام و برای بررسی برازش کلی مدل آزمون هوسمر و لمشو استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای انسجام خانواده و هوش هیجانی توانستند بهطور مستقل و معناداری کاربر و غیر کاربر بودن افراد را پیشبینی نمایند، 2) بین انسجام خانواده و میزان استفاده از فیسبوک همبستگی منفی معناداری وجود دارد، 3) بین زیرمقیاسهای هوش هیجانی و نمره کل آن و میزان استفاده از فیسبوک همبستگی منفی معناداری وجود دارد، 4) همبستگی معناداری بین سبکهای دلبستگی با میزان استفاده از فیسبوک وجود ندارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افرادی که دارای هوش هیجانی پایین و انسجام خانوادگی کمتر هستند بیشتر به سمت استفاده از فیسبوک گرایش پیدا میکنند و بین استفاده از فیسبوک و سبکهای دلبستگی رابطهای وجود ندارد.
احمد سادات
چکیده
با شروع تحولات انقلابی در منطقه، رسانههای جدید با رشدی شتابان در اطلاعرسانی، ساماندهی و بسیج تودهای در سطح منطقهای و فرا منطقهای، نقش بسزایی ایفا کردند؛ هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش است که با توجه به ارتقای جایگاه رسانههای جدید در تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، آیا کانال العالم توانسته است از قابلیتهای شبکه اجتماعی ...
بیشتر
با شروع تحولات انقلابی در منطقه، رسانههای جدید با رشدی شتابان در اطلاعرسانی، ساماندهی و بسیج تودهای در سطح منطقهای و فرا منطقهای، نقش بسزایی ایفا کردند؛ هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش است که با توجه به ارتقای جایگاه رسانههای جدید در تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، آیا کانال العالم توانسته است از قابلیتهای شبکه اجتماعی فیسبوک بهمنظور کسب اعتماد، جلب رضایت و جذب و ارتقای سطح ارتباط با مخاطبان عربزبان خود استفاده نماید. این پژوهش با استفاده از روشهای کمّی و "تحلیل محتوا " و بهرهگیری از نظریه "استفاده و رضامندی" صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کانال تلویزیونی العالم برای کسب اعتماد و خشنودی مخاطبان خود، از ابزارهای متفاوت و متناسب با آن استفاده کرده است؛ چرا که مهمترین روش برای خشنودی مخاطبان، توجه و اهمیت دادن به سلیقهها و نیازمندیهای مخاطبان با در نظر گرفتن تنوع آنهاست که این شبکه با لحاظ کردن شاخصهای اصلی سرگرمی، اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی و کسب هویت شخصی، نسبت به ایجاد 17 صفحه متنوع، متناسب با گرایشهای دینی، مذهبی، ملی، قومی، جنسیت و سطوح سنی و... فضای مناسبی برای مخاطبانش اقدام نموده است.
عبدالله بیچرانلو
چکیده
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که ...
بیشتر
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که منجر به توفیق نسبی آنها در جذب مخاطب شده - پرداخته شده است تا علل این توفیق، واکاوی شود. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور از چه روشهایی برای جذب مخاطب بهره میگیرند؟ در این تحقیق با مشاهده پیوسته شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در مدت اجرای تحقیق (حدود یک سال)، ضبط و تحلیل محتوای کیفی آنها، توصیفی از وضع موجود این شبکهها و رویکردهایی که در قبال مخاطبان خود اتخاذ کردهاند، ارائهشده است. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (تحلیل کنداکتور، موسیقی، ولهها، آنونسها، تعامل مجریان با مخاطبان، موضوع و محتوای برنامههای ترکیبی، و...)، برنامههای سه شبکه تلویزیونی ماهوارهای که در دوره اجرای این مطالعه، از پرمخاطبترین شبکهها بودهاند یعنی شبکههای «من و تو 1»، «جِم[1]» و «تری ای فمیلی[2]»، مطالعه و درباره شیوههای گوناگون جذب مخاطب در این شبکهها یا دلایل اقبال به برنامههای آنها تأمل شد. این شبکهها با روشهای متعددی برای جلب مخاطبان تلاش کردهاند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تمرکز بر سرگرمی 2. بهرهگیری از زیباییهای ساختاری 3. تمرکز بر حضور پررنگ زنان در برنامهها 4. تمرکز بر حل مسائل و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان 5. تمرکز بر فرهنگ و تولیدات هنری عامهپسند 6. مدیریت کنداکتور (برنامهریزی پخش) مناسب. [1]. GEM [2]. AAA Family
مصطفی صالحی؛ حمید عبداللهیان؛ علیرضا اسحاقپور
چکیده
در این پژوهش درصدد هستیم تا وزن ویژگیهای مختلف هوموفیلی ازجمله: جنسیت، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، سال ورود به دانشگاه، شهرستان محل سکونت و وضعیت تأهل را برای کاربران ایرانی در یک شبکه اجتماعی مجازی نمونه (دانشجویان تحصیلات تکمیلی زنجان)، به دست آوریم. تا آنجا که میدانیم، این مقاله اولین کار پژوهشی است که الگوی رفتاری کاربران ایرانی ...
بیشتر
در این پژوهش درصدد هستیم تا وزن ویژگیهای مختلف هوموفیلی ازجمله: جنسیت، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، سال ورود به دانشگاه، شهرستان محل سکونت و وضعیت تأهل را برای کاربران ایرانی در یک شبکه اجتماعی مجازی نمونه (دانشجویان تحصیلات تکمیلی زنجان)، به دست آوریم. تا آنجا که میدانیم، این مقاله اولین کار پژوهشی است که الگوی رفتاری کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی، را مورد مطالعه قرار میدهد. ساختار مقاله نیز مبتنی بر بیان مسئله و بعد ارائه طرح نظری برای تبیین نظری آنکه مبتنی بر استفاده از نظریه هوموفیلی برای شناسایی روابط هوموفیلی در بین دانشجویان دانشگاه زنجان بهعنوان نمونه موردی است. سپس در بخش روششناسی به ارائه ابزار اندازهگیری هوموفیلی میپردازیم و در نهایت نیز تحلیلها را ارائه کرده و نتیجهگیری میکنیم تا دستاورد علمی مقاله روشن شود.
سیدمحمد طباطبایی؛ حسین سلیمی؛ احسان موحدیان
چکیده
موضوع مقاله، مطالعه تأثیر سایبر دیپلماسی آمریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (موردمطالعه: سایت صدای آمریکا) است. دولت آمریکا در تلاش است با اجرای برنامههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در قالب دیپلماسی عمومی اهداف سیاست خارجی خود را بهپیش ببرد. با شکلگیری اینترنت، استفاده از ظرفیتهای آن در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت ...
بیشتر
موضوع مقاله، مطالعه تأثیر سایبر دیپلماسی آمریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (موردمطالعه: سایت صدای آمریکا) است. دولت آمریکا در تلاش است با اجرای برنامههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در قالب دیپلماسی عمومی اهداف سیاست خارجی خود را بهپیش ببرد. با شکلگیری اینترنت، استفاده از ظرفیتهای آن در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت و پدیده سایبر دیپلماسی بهعنوان زیرمجموعه تازه دیپلماسی عمومی شکل گرفت. وزارت خارجه آمریکا طرحهایی را در حوزه سایبر دیپلماسی باهدف تأثیرگذاری بر اذهان ایرانیان و ازجمله ایجاد سایت صدای آمریکا به اجرا درآورده. سؤال کلیدی مقاله این است: استفاده از سایت صدای آمریکا چه تأثیری بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحلیل محتوای کیفی سایت صدای آمریکا و ارسال پرسشنامه برای کاربران اینترنت، استفاده شد. فرضیه اصلی آن است که کاربران سایت صدای آمریکا، بیشتر تحت تأثیر پیامهای سایبر دیپلماسی آمریکا بوده و این باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران در آنها میشود.
محمد تقی کرمی؛ زهرا محمد زاده
چکیده
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شدهاند، شخصیت زن دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت زن دوم و کلیشههای به کار رفته در این بازنمایی آشکار شود.بنابر نتایج این مقاله میتوان گفت در بازنمایی زن دوم شاهد کلیشههایی هستیم که به کرات به تصویر در آمدهاند. کلیشههایی چون: «یافتن تکیهگاه عاطفی»، «زن مدرن و مستقل»، «زن مطلقه»، «اغواگری»، «تنهایی»، «مادرانگی»، «دینداری»، «تبرئه شدن و مظلومیت»، «ارتباط پنهانی» و «بیآبرویی» از عمده کلیشههای مطرح شده در این فیلمها هستند. با بررسی این فیلمها مشخص شد که زن دوم هرچند عمدتاً در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر میشود، اما در جریان داستان در جستجوی نقش همسر و در پی تشکیل کانون خانوادگیست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه میشود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتاً به سوی مردان متأهل است و اراده آنها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده میشود.