نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیون‌های ماهواره‌ای با شبکه‌های تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیون‌های داخلی روگردان شده و به رقیب رو آورده‌اند. ازاین‌رو، به مطالعه ویژگی‌های برنامه‌ها و شیوه‌های تعامل مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان سرگرمی‌محور با مخاطبان- که منجر به توفیق نسبی آن‌ها در جذب مخاطب شده - پرداخته شده است تا علل این توفیق، واکاوی شود. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان سرگرمی‌محور از چه روش‌هایی برای جذب مخاطب بهره می‌گیرند؟
در این تحقیق با مشاهده پیوسته شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در مدت اجرای تحقیق (حدود یک سال)، ضبط و تحلیل محتوای کیفی آن‌ها، توصیفی از وضع موجود این شبکه‌ها و رویکردهایی که در قبال مخاطبان خود اتخاذ کرده‌اند، ارائه‌شده است. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (تحلیل کنداکتور، موسیقی، وله‌ها، آنونس‌ها، تعامل مجریان با مخاطبان، موضوع و محتوای برنامه‌های ترکیبی، و...)، برنامه‌های سه شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای که در دوره اجرای این مطالعه، از پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها بوده‌اند یعنی شبکه‌های «من و تو 1»، «جِم[1]» و «تری ای فمیلی[2]»، مطالعه و درباره شیوه‌های گوناگون جذب مخاطب در این شبکه‌ها یا دلایل اقبال به برنامه‌های آن‌ها تأمل شد. این شبکه‌ها با روش‌های متعددی برای جلب مخاطبان تلاش کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: 1. تمرکز بر سرگرمی 2. بهره‌گیری از زیبایی‌های ساختاری 3. تمرکز بر حضور پررنگ زنان در برنامه‌ها 4. تمرکز بر حل مسائل و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان 5. تمرکز بر فرهنگ و تولیدات هنری عامه‌پسند 6. مدیریت کنداکتور (برنامه‌ریزی پخش) مناسب.



[1]. GEM


[2]. AAA Family

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Most Important methods of attracting Audiences to the Entertainment Satellite TVs

نویسنده [English]

  • Abdollah Bicharanlou

چکیده [English]

This paper by referring to the new media space which in different factors influencing the competition between active media have made the today media audiences as segmented audiences, has considered Persian satellite TV networks as one of active elements in this space which through using entertainment based programs such as different kind of shows as a form or genre of TV programs, have attracted some of Iranian audiences. In this paper by introducing main Persian TV channels and main entertainment programs broadcasted at 3 satellite TV networks, the factors influencing on attraction of the audiences to these 3 networks have been analyzed. Some suggestions according to the analyses have been suggested to media & cultural policy makers. Focus on entertainment, using structural decorations, focus on considerable presence of women at programs, focus on problem solution, focus on pop culture and art products, managing the schedule of broadcasting program are the main methods used in these networks to attract the audiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Television
  • Satellite Network
  • Entertainment based
  • Audience
-  بیچرانلو، عبدالله. (1388)، کارکردهای شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در جنگ نرم، فصلنامه رسانه، شماره 78.
-  بنت، اندی. (1386)، فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاووشیان، تهران: نشر اختران.
- حسنی، حسین. (1392)، ژانرهای نوین تلویزیونی؛ مطالعه موردی ژانرهای تلویزیون واقع‌نما و سبک زندگی، مرکز تحقیقات صداوسیما.
-  دانایی‌فرد، حسن. (1384)، استراتژی مبارزه با فساد: آیا فناوی اطلاعات فساد اداری را کاهش می‌دهد؟!، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2.
-  سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1384)، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
-  سفیری،‌ خدیجه. (1387)، روش تحقیق کیفی،‌ پویش.
-  سورین، ورنر؛ تانکارد،‌ جیمز. (1384)، نظریه‌های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران.
-  فرهنگی، علی‌اکبر؛ قراگوزلو، علیرضا؛ صلواتیان، سیاوش. (1389)، توجه؛ حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، ش 63.
-  محسنیان راد، مهدی. (1373)، طرحنامه تحلیل محتوای پخش ماهواره‌ای شبکه تلویزیونی، مرکز پژوهش‌های کاربردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-   مک کوئین،‌ دیوید. (1384)،‌ راهنمای شناخت تلویزیون، ترجمه: فاطمه کرمعلی و عصمت گیویان،‌ اداره کل پژوهش‌های سیما.
-  مهدی زاده، سید محمد. (1383)،‌ بازنمایی ایران در مطبوعات غرب:‌ تحلیل انتقادی گفتمان «نیویورک تایمز»، «گاردین»، «لوموند» و «دی ولت» 2000- 1997 م،‌ رساله دکتری علوم ارتباطات،‌ دانشگاه علامه طباطبائی
-   مهدی زاده، سیدمحمد. (1389)، نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، نشر همشهری.
-  میرعابدینی احمد. (1387)، پژوهشنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری،‌ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
-  نیومن، ولیلام لاورنس. (1389) شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی،جلد دوم،‌ ترجمه: حسن دانایی‌فرد و سید حسین کاظمی، مهربان نشر.
 
-   Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Approaches, Thousand Oaks: Sage
-   Fisk, John. (1999). Television culture: popular pleasures and politics, 1999, Routledge.
-   Rapely, Tim. (2007). Doing Conversation, Discourse and Document Analysis, Sage.
-   Turow, Joseph. (2009). Media Today: An Introduction to Mass Communication. Routledge