نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

مدرس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

چکیده

با شروع تحولات انقلابی در منطقه، رسانه‌های جدید با رشدی شتابان در اطلاع‌رسانی، ساماندهی و بسیج توده‌ای در سطح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، نقش بسزایی ایفا کردند؛ هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش است که با توجه به ارتقای جایگاه رسانه‌های جدید در تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، آیا کانال العالم توانسته است از قابلیت‌های شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌منظور کسب اعتماد، جلب رضایت و جذب و ارتقای سطح ارتباط با مخاطبان عرب‌زبان خود استفاده نماید. این پژوهش با استفاده از روش‌های کمّی و "تحلیل محتوا " و بهره‌گیری از نظریه "استفاده و رضامندی" صورت گرفته است.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کانال تلویزیونی العالم برای کسب اعتماد و خشنودی مخاطبان خود، از ابزارهای متفاوت و متناسب با آن استفاده کرده است؛ چرا که مهم‌ترین روش برای خشنودی مخاطبان، توجه و اهمیت دادن به سلیقه‌ها و نیازمندی‌های مخاطبان با در نظر گرفتن تنوع آن‌هاست که این شبکه با لحاظ کردن شاخص‌های اصلی سرگرمی، اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی و کسب هویت شخصی، نسبت به ایجاد 17 صفحه متنوع، متناسب با گرایش‌های دینی، مذهبی، ملی، قومی، جنسیت و سطوح سنی و... فضای مناسبی برای مخاطبانش اقدام نموده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Interaction between Alalam TV and its viewers through facebook

نویسنده [English]

  • Ahmad Sadat

چکیده [English]

Professional structure and function of TV News Channels in the past two decades have been affected by the emergence of quasi-independent news channels, development of new media, and also quick release of social networks. This issue has caused the emergence of new news channels with professional structures in the Middle East to enter the media competition. In this new competitive environment, the television networks to maintain their position should be looking to take advantage of the capabilities of new media and social networks.
Due to the use of social networks, especially Facebook, by Al-Alam Channel during the Arab Spring, this study clarifies and analyzes the status of this Network in use of the potentials of Facebook and promotion of communication with the Facebook’s audience.
The findings of this study show that although Al-Alam Channel which has received later using of Facebook in comparison with regional and international rivals, it has been successful during the period of 8 months by expanding its sphere of influence in the social networks in the use of Facebook’s features and establishing effective communication with its own audience in the Arab world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Alam Channel
  • Interaction
  • Facebook
  • Social networks
  • viewers
-  آقایی، داوود و دیگران. (1391)، «نقش اینترنت و رسانه اجتماعی جدید در تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (اطلاع‌رسانی، سازماندهی و گسترش سریع تحولات»، فصلنامه روابط خارجی، سال چهارم، شماره دوم.
-  استیفن، لیتل جان. (1384)، نظریه‌های ارتباطات، مرتضی نوربخش و سید اکبر میرحسینی، تهران: جنگل، چاپ اول.
-  اسمیت، آنتونی؛ پاترسون، ریچارد. (1381)، تلویزیون در جهان، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: انتشارات سروش.
-  اسولیوان تام و دیگران. (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، میرحسن ریش زاده، تهران: فصل نو، چاپ اول.
-  افخمی، حسین؛ علیرضا عبدالله. (1388)، مطالعه تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار ایران در تارنماهای ملی و بین‌المللی (تحلیل محتوای مطالب سیاسی تارنمای خبری ایرنا، بی‌بی‌سی فارسی و صدای فارسی امریکا)، مجله جهانی رسانه، دانشگاه تهران: دانشکده علوم اجتماعی، شماره 8.
-  العالم. (1393)، درباره ما. بازیابی شده از: http://fa.alalam.ir/aboutus
-  تانکارد جیمز؛ سورین ورن. (1386)، نظریه‌های ارتباطات، علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
-  جلالی، ع.آ. و صبوری، م. (1388)، روابط عمومی دو و فضای نوین مدیریت روابط عمومی هزاره سوم. اولین همایش بین‌المللی روابط عمومی 2.
-  دانشکده مدیریت دولتی دبی. (2013)،  شبکات التواصل الاجتماعی، 125 ملیون مستخدم عربیا 30% زیاده سنویه. لندن. روزنامه الشرق الاوسط، شماره 12539.
-  سادات، احمد. (1393)، بازدید مدیرعامل خبرگزاری لبنان از کانال العالم، بازیابی شده از: http://fa.alalam.ir/news/1666418
-  سلطانی فر، محمد. (1389)، دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک، تهران: انتشارات سیمای شرق.
-  سمتی، محمدمهدی. (1385)، عصر سی. آن. آن و‌هالیوود، ترجمه: نرجس خاتون براهوئی، تهران: نشر نی.
-  شانکلمن، لوسی. (1387)، مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای درBBC،CNN ، ترجمه: ناصر بلیغ، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های رادیو.
-  شعبانی، ناصر. (1390)، «نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در سازماندهی فتنه سال 88» فصلنامه پاسداری فرهنگی، سال اول، شماره 4.
-  ضیایی پور، حمید. (1389)، جنگ نرم سایبری در فضای شبکه‌های اجتماعی، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره 2.
-   عبد الصبور، صلاح. (2014)، دلالات استخدام شبکات التواصل وتطورها فی الشرق الاوسط. بازیابی از:
http://www.science-press.net/education-formation/790
-  فلیک، اووه. (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه:‌هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
-  قاسم‌زاده، مرتضی. (1390)، نقش شبکه‌های اجتماعی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، پرتال سیاست ما. دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای.
-  کرین، دایان؛ نوبو کاواشیما؛ کنجی کاوازاکی. (1388)، فرهنگ جهانی؛ رسانه، هنر، سیاست‌گذاری و جهانی‌شدن، مترجمین: نعمت‌الله فاضلی و مرتضی قلیچ، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام.
-  گال، مردیت و دیگران. (1382)، روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، احمدرضا نصر و دیگران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت. چاپ اول. ج 1.
-  لابین، جاناتان. (2014)، 62 ملیون عربی یستخدمون فایسبوک،لندن، روزنامه الحیات (18/3/2014)،
-  محمدپور، احمد. (1390)، روش تحقیق کیفی: ضد روش 2، تهران: جامعه‌شناسان.
-  محمدی، علی. (1387)، جهانی‌شدن و استعمار نو، تهران: نشر نی.
-  مک کوایل، دنیس. (1385)، نظریه ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، چاپ اول.
-  مولایی، محمدمهدی. (1390)، چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی در سال 2011، ماهنامه کامپیوتر و ارتباطات، شماره 103.
-  ویلیامز، ریموند. (1385)، تلویزیون تکنولوژی و شکل فرهنگی، ترجمه: منوچهر بیگدلی، تهران: انتشارات اداره کل پژوهش‌های سیما.
-  ویندال، سون؛ بنو سیگنایزر و جین اولسون. (1376)، کاربرد نظریه‌های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
-  یوسفی‌ارجمند، آرش. (1385)، تحلیل محتوای کیفی مجلات علمی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران با توجه به مبانی نظری پویایی‌های علم، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-   Aiello, S. (2011). The Face book Revolution Internet, Social Media, and the Globalization of Conflicts in the Middle east, SSRN, Retrived October, 2, 2011 from: http://ssrn.com/abstract=1809668
-   Alexa. (2016). Retrived Octob,8, 2016 from:http://www.alexa.com.
-   Comninos, A. (2011). Twitter Revolutions and Cyber Crackdowns: User-Generated.
-   Content and Social Networking in the Arab Spring and Beyond, Association for Progressive Communications (APC), Retrived February, 26, 2012 from:
       http://www.apc.org/en/system/files/AlexComninos_MobileInternet.pdf
-   Ghannam, Jeffery. (2011). Social media in the ARAB WORD: leading up to the uprising of 2011. Center for international media assistance (CIMA).
-   Larson, James. F. (1988). Global Television and Foreign Policy, New York, p 43.
-   Mayring, P. (2004). Qulitative Content Analsis, in U.Flick, E.Kardoff and I.Steinke (Eds) A Companion to Qualitative Research, London: Sage.
-   Mohammadi, Ali. (1977). International Communication and Globalization, pub SAGE, p 3.
-   Pempek, ­T., & et al. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, Vol. 30, pp: 227–238.
-   Schillinger, R. (2011). “Social Media and the Arab Spring: What Have We Learned?, The Huffington Post Web log comment, Retrived December, 20, 2011 from:
  http://www.huffingtonpost.com/raymond-schillinger/arab-spring-socialmedia_b_970165.html
-   Seward, Zachary M.. Judge Expresses Skepticism About Facebook Lawsuit. The Wall Street Journal ed. 2007-07-25. Retrieved 2008.
-   statista.com. (2015). Leading social networks worldwide as of March 2015, ranked by number of active users (in millions). In The Statistics Portal (Statistics and Studies from more than 18,000 Sources). Retrieved from:
      ranked-by-number-of-users