نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار ارتباطات دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات

چکیده

ایموجی‌ها و استیکرها به‌عنوان بخشی از ارتباطات بصری در شبکه‌های پیام‌رسان فوری در میان کاربران این شبکه‌ها محبوبیت و کاربرد فراوانی پیداکرده است. به نظر می‌رسد ابراز احساسات از طریق ایموجی‌ها و تصاویر برای کاربران راحت‌تر از نوشتن کلمه یا متن است. تاکنون پژوهش چندانی در مورد رواج این پدیده و پیامدهای احتمالی آن در فارسی صورت نگرفته است. نویسندگان این مقاله برای فهم چیستی معانی استیکرهای شبکهپیام‌رسان فوری نمونه‌هایی از استیکرهای شبکه پیام‌رسان وایبر رادر سال 1393 شمسی، پیش از محدود شدن وایبر در کشور نشانه‌شناسی[1] کردند تا معانی پنهان در این اشکال ارتباطی جدید را شناسایی کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که استیکرها سبک زندگی مصرفی را ترویج و جامعه‌ای نمایشی را بازتولید می‌کنند. این پژوهش که با نشانه‌شناسی ده مجموعه استیکر از شبکه پیام‌رسان وایبر انجام شد، نشان داد که اقلیتی کوچک و عمدتاً سفیدپوست، جوان و خوشگذران در موقعیت‌هایی مانند خرید و مسافرت در حال گذران وقت هستند. محوری‌ترین پیام استیکرها «خوش‌باشی» ارزیابی شد و این که در این تصاویر توجهی به حوادث جدی دنیای واقعی نشده است.



[1]- لازم به ذکر است هر نمونه، خود شامل حدود سی تصویر است. پس ده نمونه در حقیقت شامل 300 تصویر متفاوت است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

the study of Viber's Stikers and semiology of their ideologies

نویسندگان [English]

  • Alireza Dehghan 1
  • najibe mohebbi 2
  • mahya barekat 3

چکیده [English]

Stickers, as a part of visual communications in the Viber Instant transmitting messages, have become much popular and are now used extensively. It seems expression of emotion through stickers is more convenient than writing for the users. Up to know, we couldn’t find considerable academic research in the popularity of using stickers and its social consequences in Persian language. The authors of the present paper, to understand the meaning of the stickers in general and the kind of personality they display in particular. Analyzed a sample of ten stickers widely used by the viper instant messaging network users in 1393(Solar calendar). Our findings indicate that the studied stickers promote consumptive life style and reproduce a kind of specular society which is was originally suggested by Guy De Bore in 1960’s. Based on an analysis of a sample of ten stickers repeatedly circulated among Viber instant messaging network a group of predominately white, young, and lavish people in situations like shopping and travelling are passing time. As we understood the most important message of these stickers is excessive enjoyment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Viber stickers
  • spectacular society
  • semiotics
  • excessive enjoyment
-  بارت، رولان. (1387)، درآمدی بر تحلیل ساختار روایت‌ها، ترجمه: محمد راغب، تهران: رخداد نو.
-  جان آ والکر؛ سارا چاپلین. (1385)، فرهنگ تصویری مبانی و مفاهیم، ترجمه: حمید گرشاسبی و سعید خاموش، تهران: انتشارات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اداره کل پژوهش‌های سیما.
-  دوبور، گی. (1393)، جامعه نمایش، ترجمه: بهروز صفدری، تهران: انتشارات آگه.
-  رفعت جاه، مریم؛ نیلوفر هومن. (1394)، «تحلیل روایی و نشانه شناختی تصویر زن مطلقه در سینمای ایران»، فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، شماره 4.
-  طباطبائی، صادق. (1373)، «زوال پرشتاب اندیشه انسانی در جام جادو: در حاشیه زندگی در عیش مردن در خوشی اثر پستمن»، دبستان فرهنگ و هنر، شماره 56.
-  فیسک، جان. (1380)، «فرهنگ تلویزیون»، ترجمه مژگان برومند، فصلنامه ارغنون.
-  فیسک، جان. (1386)، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه: مهدی غبرایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
-  کلنر، داگلاس. (1385)، «فرهنگ رسانه‌ای و پیروزی نمایش»، ترجمه: اسماعیل یزدان‌پور، فصلنامه رسانه، شماره 67.
-  ولدبیگی، عبدالشریف. (1390)، «جامعه تلویزیونی شده غرب از نگاه اندیشمندان»، زمانه، شماره 99.
-  وب سایت‌ها
-  کی، سویفت "شکلک‌های پرکاربرد در کشورها کدام اند؟"، 19 اردیبهشت 1394، شماره 130 منتشر شده به آدرس:

http://tejarat.donya-e-eqtesad.com/fa/packagestories/details?story= 26a701b9-045d-4977-b21d-80971593f200

Parkin,Simon,”Worried face: the battle for emoji, the world's fastest-growing language,” 6 September 2016 in http://www.theguardian.com

منتشر شده به آدرس:

Evans, Vyv, “Emoji is dragging us back to the dark ages – and all we can do is smile”,May 2015

منتشر شده به آدرس:

Sun Sun Lim, “on stickers and communicative fluidity in social media” Sage publications, April-June 2015
منتشر شده به آدرس: