نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
اغلب دانشآموختگان رشتههای یاورانه با فرایند پرورش هویت حرفهای با مشکل روبهرو میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارورزی در شبکههای مجازی در تقویت هویت حرفهای و بررسی کیفی امکانات و موانع این روش است. روش این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون پاسخهای کارورزان در مورد تجارب کارورزی خود در فضای مجازی و روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری دانشجویان رشتههای یاورانه دانشگاههای سراسر کشور و دانش آموختگان این رشتهها بود. نمونه گیری به صورت هدفمند از میان کارورزان فعال و تعداد افراد نمونه 20 نفر بود. طبق یافتههای کد گزاری شده، امکانات کارورزی در شبکه مجازی در سه مضمون اصلی امکانات فضای مجازی، امکانات فراهم شده به وسیله مشاور و امکانات ناشی از روند (کنش متقابل فضای مجازی، کارورزان و مشاور) طبقه بندی شد. سرعت اینترت، فقدان نشانههای صوتی و تصویری، کاهش اثر بخشی مشاوره، سختی تایپ کردن، ابهام در گفت و شنود و کاهش درگیری ذهنی به عنوان موانع شناسایی شدند. کارورزی در فضای مجازی، با توجه به محدودیت فعلی امکانات، میتواند به عنوان روش کمکی، حجم بالای اعضای سازمان نظام را که در صف گرفتن پروانه هستند، پاسخگو باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Virtual networks, a context for counseling internship: Training and flourishing professional identity, facilities & obstacles
چکیده [English]
Most graduates in helping majors are faced the problem of developing professional identity process. The aim of this study was to investigate the role of virtual networks in flourishing occupational identity by internship and a qualitative study of facilities and obstacles to this approach. The method was qualitative with content analysis of interns’ answers about their internship experiences in cyberspace. The method of data collecting was semi-structured interview. The Statistical Society were students and graduates of helping majors across the country. Targeted sampling of 20 active interns was used for data collecting. According to the encoded findings, internship possibilities in virtual networks were classified on three main themes: cyberspace possibilities, the facilities provided by the counselor and features of the process (the interaction of cyberspace, interns and consultants). Speed Internet, lack of audio and video signals, reducing the effect of counseling, difficulty of typing, ambiguity in dialogue and mental engagement reduction, was identified as barriers. According to the current limited facilities, internship in cyberspace can be responsive as an auxiliary method, for the large number of Council members who are in line for a license.
کلیدواژهها [English]
- Virtual networks
- internship
- professional identity
- Obstacles
- facilities