نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مرکز آموزشی-درمانی نکویی، دانشگاه علوم پزشکی قم.
2 استادیار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
3 استادیار روانشناسی ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، تهران
4 دانشیار آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5 عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد قم.
چکیده
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقصتر و تجارب کمتر، بیش از بزرگسالان از خشونت رسانهای تأثیر میپذیرند. آموزش سواد رسانهای بهعنوان یکی از شیوههای مصونسازی افراد در برابر تأثیرات رسانهها، میتواند تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش میزان خشونت کاربران بازیهای رایانهای خشن میباشد. در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کاربر بازیهای رایانهای خشن مراجعهکننده به گیم نتهای شهر قم بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و پرسشنامههای مربوط به اطلاعات دموگرافیک، مقیاس پرخاشگری اهواز و نگرش نسبت به خشونت را تکمیل کردند. مداخله آموزشی سواد رسانهای با تأکید بر بازیهای رایانهای خشن در سه جلسه بهصورت سخنرانی و بحث گروهی برای گروه آزمون اجرا شد. سپس دادهها توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره پرخاشگری و نگرش به خشونت بین دو گروه قبل از مداخله تفاوتی ندارد، اما یک ماه بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره پرخاشگری و نگرش مثبت به خشونت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنیداری یافت (0001/0=P). نتیجه این که آموزش سواد رسانهای میتواند میزان پرخاشگری کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن را کاهش دهد. گنجاندن مبانی سواد رسانهای در متون درسی و تولید و پخش برنامههای پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of media literacy education on aggression and attitudes towards violence in adolescents’ users of violent computer games in qom
نویسندگان [English]
- Sarallah Shojaee 1
- Tahereh Dehdari 2
- Behnaz Douran 3
- Karamat Noori 4
- Mohammad Shojaee 5
چکیده [English]
Background: Children are subject to more impacts by media violence due to their less mature cognitive development and experiences compared to adults. As a method to immunize individuals against media’s impacts, media literacy is able to develop critical thinking in its audience. The present study, consequently, intends to determine efficiency of media literacy learning in lowering violent behaviors evinced by players of violent video games.
Materials and methods: In this study, a number of 100 adolescent violent video gamers who referred to Qom game nets were selected by random sampling method and divided into two groups: intervention and control. They were asked to fill in questionnaires on their demographical information, Ahvaz Aggression Inventory, and Attitudes Towards Violence. After arrangement of courses required for media literacy acquisition, educational intervention was undertaken in three sessions as group discussions and lectures for intervention group. To analyze the data, parametric tests such as independent T, paired T, and chi-square were used employing SPSS software V20.
Findings: Results of independent T-Test showed that neither groups had significant differences in their average aggressiveness and attitude to violence scores in pre-intervention phase. After termination of intervention phase in one month, however, results showed that aggressiveness cases and positive attitudes to violence were diminished in intervention group as to control group (P=0.0001):
Conclusions: Acquisition of media literacy can reduce effects of video games on aggressiveness level of young players. This is essential to lodge basics of media literacy in textbooks and produce preventive programs in this regard.
کلیدواژهها [English]
- Aggression
- attitudes towards violence
- violent computer games
- Media literacy education
- adolescent