سروناز تربتی
چکیده
تحقیق حاضر بهمنظور تحلیل ارتباطگران فیسبوک همچون سوژههای لکانی انجامگرفته است. برخلاف نظریههای رایج ارتباطی که ارتباط را فرایند ساده انتقال پیام و آگاهانه میدانند، در روانکاوی لکان این دو ویژگی به چالش کشیده میشود. سوژه روانکاوانه لکان، سوژه آگاه مدرن نیست، بلکه سوژهای است که توسط میل دیگری یا زبان برساخته میشود ...
بیشتر
تحقیق حاضر بهمنظور تحلیل ارتباطگران فیسبوک همچون سوژههای لکانی انجامگرفته است. برخلاف نظریههای رایج ارتباطی که ارتباط را فرایند ساده انتقال پیام و آگاهانه میدانند، در روانکاوی لکان این دو ویژگی به چالش کشیده میشود. سوژه روانکاوانه لکان، سوژه آگاه مدرن نیست، بلکه سوژهای است که توسط میل دیگری یا زبان برساخته میشود و چون میان آنچه توسط زبان میگوید و آنچه هستی اوست، شکاف وجود دارد، سوژه خطخورده تلقی میگردد. با توجه به این که سوژه خطخورده لکانی، همواره با حفره مواجه است و این امر که زبان در رویکرد او ناخودآگاه تلقی میگردد، این تحقیق با بهرهمندی ازنظریات روانکاوانه لکان و روش تحلیل روانکاوانه و پسا ساختارگرایانه درصدد تبیین و تحلیل تعامل گران فیسبوک و پاسخ به دو پرسش است: ۱- چگونه ارتباط نگاه محور که مبتنی بر دیدن و دیده شدن است در فیسبوک تبدیل به یک فانتزی میشود؟ ۲- چگونه گفتمان فیسبوک را میتوان در چارچوب گفتمان سرمایهداریِ هیستریک تبیین و برساخت سوژههای هیستریک شده حاصل از نفوذ گفتمان سرمایهداری را تفسیر نمود؟ در تحقیق حاضر کاربران فیسبوک چون سوژههایی که در عرصه نگاهمحوری با یاری امر تصویری برای پر کردن حفره تروماتیک تا بالاترین حد فانتزی، تعاملات خود را گسترش میدهند، تحلیل میگردند. مورد مطالعاتی، تبیین کاربران پیج بچه پولدارهای تهرانی در فیسبوک است، که با توجه به مبانی نظری تحقیق، همچون سوژههای هیستریک در امر دیداری دست به خیالپردازی میزنند. تحلیل کاربران نشان میدهد که چگونه روابط اجتماعی در قالب گفتمانها معنادار میگردد و کارکرد فیسبوک چون عرصهای برای تعاملات فردی و اجتماعی محلی برای فانتزی دیداری میشود. بهمنظور انضمامی ساختن تحلیل نظری کاربران، تعداد ۱۰۰ تصویر از این صفحه مورد بررسی قرار گرفته است.
عبدالعلی علی عسکری؛ سیاوش صلواتیان؛ محمد حسین اقبال دوست
چکیده
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی ...
بیشتر
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانههای بر بستر پهنباند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتاً اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقهبندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهمترین راهکارهای محتوایی شناساییشده میتوان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهمترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهنباند» و «ارتقای سطح سواد رسانهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگیهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهمترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.
مریم سلیمی؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری؛ یونس شکرخواه
چکیده
افزایش روزافزون دادهها و ضرورت تحلیل و بهرهگیری از آنها و نیز رقابت برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان، گرایش رسانهها به «دیتا ژورنالیسم»[1] را افزایش داده است. درک نقش و اهمیت دیتا ژورنالیسم میتواند موجبات استفاده از آن را در ایران فراهم کند. این پژوهش باهدف بررسی نقش دیتا ژورنالیسم در رسانههای آنلاین و مبتنی بر نظریههای ...
بیشتر
افزایش روزافزون دادهها و ضرورت تحلیل و بهرهگیری از آنها و نیز رقابت برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان، گرایش رسانهها به «دیتا ژورنالیسم»[1] را افزایش داده است. درک نقش و اهمیت دیتا ژورنالیسم میتواند موجبات استفاده از آن را در ایران فراهم کند. این پژوهش باهدف بررسی نقش دیتا ژورنالیسم در رسانههای آنلاین و مبتنی بر نظریههای «استفاده و رضایتمندی»[2]، «انتظار- فایده» و «حوزه عمومی»[3] انجام شده است. روش تحقیق آن، مصاحبه عمقی با 103 نفر از متخصصاندیتا ژورنالیسم است. این پژوهش، در تلاش برای پاسخ به 6 سؤال اصلی تحقیق اعم از نقش دیتاژورنالیسم در رسانههای آنلاین، تعریف دیتاژورنالیسم، آثار و آینده آن، نقش دادههای بزرگ در آینده دیتاژورنالیسم و تمایل رسانهها به این نوع روزنامهنگاری است. بنا بر یافتههای پژوهش، متخصصان به 11 نقش دیتا ژورنالیسم ازجمله نقشهای «روزنامهنگارانه»، «تسهیل تعامل مخاطبان»، «تحقق دموکراسی» و «اعتمادسازی» اشاره کرده و با تأکید به تمایل سایر رسانهها به دیتا ژورنالیسم، رسانههای آنلاین را موفقتر در این بهرهگیری دانستهاند. آینده دیتاژورنالیسم مثبت و رو به رشد ارزیابیشده و بر نقش دادههای بزرگ در این مسیر تأکید شده است. کمک به تأمین منافع مخاطبان و رسانهها و تأثیر بر دولت و کمک به بهبود تعامل آنها از آثار دیتاژورنالیسم یاد شده است. همچنین مبتنی بر نتایج پژوهش، دیتاژورنالیسم ضمن یاری به رسانهها در مسیر ایفای وظایف و نقشهایشان، میتواند در جلب رضایت مخاطبان و نیز کمک به احیای حوزه عمومی مؤثر باشد. [1]. Data journalism [2]. Uses and gratifications theory [3]. The Theory of the Public Sphere
حامد فروزان؛ سیدرضا نقیب السادات
چکیده
ارتباطات تربیت محور مفهومی نوینی است که از مفاهیم دو گانه ارتباطات انسانی و تربیت دینی الهام گرفته است. با نگرش در مفهوم ارتباطات انسانی از نوع اسلامی می توان به این موضوع اذعان نمود که غالبا در برقراری ارتباطات اعم از چهره به چهره، حضوری، غیرمستقیم، فردی، اجتماعی و....می توان به دو نوع کلی ارتباط پی برد. در هر یک از انواع ارتباط، مسائلی ...
بیشتر
ارتباطات تربیت محور مفهومی نوینی است که از مفاهیم دو گانه ارتباطات انسانی و تربیت دینی الهام گرفته است. با نگرش در مفهوم ارتباطات انسانی از نوع اسلامی می توان به این موضوع اذعان نمود که غالبا در برقراری ارتباطات اعم از چهره به چهره، حضوری، غیرمستقیم، فردی، اجتماعی و....می توان به دو نوع کلی ارتباط پی برد. در هر یک از انواع ارتباط، مسائلی نظیر رشد، تعالی، تربیت وهدایت و...را به وضوح می توان مشاهده نمود. بنابراین، نویسندگان درصدد ارائه پاسخی متقن بدین سوال اساسی می باشند که ارتباطات تربیت محور مبتنی بر چه شاخص هایی است؟ و در ادامه ارتباطات تربیت محور در نظام اسلامی(ایران) دارای چه پیامدهای تربیتی، فرهنگی و ارتباطاتی خواهد بود؟ نتایج پژوهش که بر اساس تحلیل نخبگی یا سوات و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و ابزار پرسشنامه ای تدوین گردیده اند، 59 مولفه اصلی را در راستای طراحی مدل ارتباطات تربیت محور احصاء نموده اند. سپس مولفه ها و با استفاده از تکنیک QSPM مورد تحلیل و ارزیابی دقیق واقع شدند و پس از تبیین و اولویت بندی متغیرها، طرحواره ارتباطات تربیت محور دینی تدوین گردید. نظریه های مورد استفاده در این مقاله نیز مبتنی بر نظریه های تربیت اسلامی علامه مطهری و ارتباطات دینی پروفسور حمید مولانا می باشد.
ثاراله شجاعی؛ طاهره دهداری؛ بهناز دوران؛ کرامت نوری؛ محمد شجاعی
چکیده
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقصتر و تجارب کمتر، بیش از بزرگسالان از خشونت رسانهای تأثیر میپذیرند. آموزش سواد رسانهای بهعنوان یکی از شیوههای مصونسازی افراد در برابر تأثیرات رسانهها، میتواند تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش میزان ...
بیشتر
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقصتر و تجارب کمتر، بیش از بزرگسالان از خشونت رسانهای تأثیر میپذیرند. آموزش سواد رسانهای بهعنوان یکی از شیوههای مصونسازی افراد در برابر تأثیرات رسانهها، میتواند تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش میزان خشونت کاربران بازیهای رایانهای خشن میباشد. در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کاربر بازیهای رایانهای خشن مراجعهکننده به گیم نتهای شهر قم بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و پرسشنامههای مربوط به اطلاعات دموگرافیک، مقیاس پرخاشگری اهواز و نگرش نسبت به خشونت را تکمیل کردند. مداخله آموزشی سواد رسانهای با تأکید بر بازیهای رایانهای خشن در سه جلسه بهصورت سخنرانی و بحث گروهی برای گروه آزمون اجرا شد. سپس دادهها توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره پرخاشگری و نگرش به خشونت بین دو گروه قبل از مداخله تفاوتی ندارد، اما یک ماه بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره پرخاشگری و نگرش مثبت به خشونت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنیداری یافت (0001/0=P). نتیجه این که آموزش سواد رسانهای میتواند میزان پرخاشگری کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن را کاهش دهد. گنجاندن مبانی سواد رسانهای در متون درسی و تولید و پخش برنامههای پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.
مصطفی محمّدی؛ سیّد محمّد میرتقیان رودسری
چکیده
امروزه فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگران یک مقصد تا حدودی پیرامون رسانههای اجتماعی شکل میپذیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگرانمقصد رامسر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه ...
بیشتر
امروزه فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگران یک مقصد تا حدودی پیرامون رسانههای اجتماعی شکل میپذیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگرانمقصد رامسر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه برای جامعه آماری نامحدود، 384 نفر محاسبه گردید. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از بسته نرمافزارهای SPSS24 و SmartPLS2 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که تمام فرضیهها تأیید شدند؛ یعنی از دیدگاه گردشگران، رسانههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر، یعنی برنامهریزی قبل از سفر، اقدامات حین سفر و رفتارهای پس از سفر به رامسر دارند. در مطالعه حاضر، سعی شده است که نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر به رامسر از طریق رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گیرد؛ در حالی که در تحقیقات پیشین داخلی، به این حوزه پرداخته نشده است. رسانههای اجتماعی (در سه بُعد دامنه و قابلیت دسترسی، استمرار و اعتبار داشتن و تعاملی و نامحدود بودن) نقش بسیار مهمی در فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر ایفا میکنند. سایر نتایج در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردیده است.