نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

2 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

چکیده

شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، پروژه‌ای در دست اجرا است که در مقاطع مختلف مورد توجه رسانه‌ها ازجمله رسانه‌های خارجی قرار گرفته است. ازآنجایی‌که بازنمایی‌های رسانه‌ای در این خصوص می‌تواند در جهت‌گیری افکار عمومی نسبت به ماهیت شبکه ملی اطلاعات مؤثر واقع شود، در این پژوهش بازنمایی این طرح در برخی رسانه‌های برون‌مرزی (بی‌بی‌سی فارسی، دویچه‌وله فارسی، رادیو فردا، رادیو زمانه، سی‌ان‌ان، الجزیره، گاردین و واشنگتن‌پست) را که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌ شده‌اند، به روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار داده‌ایم. بر این اساس، گزاره‌های کلیدی برآمده از متون برگزیده تا جای ممکن خلاصه‌ شده و به‌صورت مضامین منتزع‌ شده از متن مورد تحلیل قرار گرفتند؛ و در نهایت شش مقوله اصلی و یازده مقوله فرعی از دل این مضامین استنتاج گردیدند. مقوله‌های اصلی عبارتند از: مبهم بودن نسبت شبکه ملی اطلاعات با اینترنت جهانی، اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی جمهوری اسلامی در فضای مجازی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، عوام‌فریبانه بودن تبلیغات جمهوری اسلامی درباره این شبکه، نگرانی همگانی از اجرای این پروژه، فرایند پرهزینه اجرای این طرح و فساد مالی مجریان آن، و عدم امکان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به دلیل موانع و تبعات اجتماعی آن.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Representation of the National Information Network in Overseas Media

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sajed Hashemi 1
  • Mohammad Hadi Homayoon 2

چکیده [English]

The National Information Network (NIN) in Iran as the communication infrastructure of the national cyberspace is an ongoing project that has been a subject of media attention including some foreign media agencies in recent years. Since the media representations in this regard can be effective on public opinion orientations about the nature of the national information network, the representation of the project in some Persian and non-persian overseas media that have been selected by theoretical sampling has been studied using qualitative content analysis. Accordingly key statements arised from the selected texts have been summarized as far as possible and analyzed as the themes. Finally, six categories and eleven sub-categories were derived from the themes. Main categories include: Ambiguity in relationship between national information network and global Internet; Iran’s Authoritarian and totalitarian approach to the cyberspase by establishing the national information network; Iran’s demagogic propaganda about the national information network; Public concern over the implementation of the project; Costly process of launching the project and financial corruption of its implementers; and Iran’s inability to launch the national information network because of some social barriers and consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • National Information Network
  • Media Representation
  • qualitative content analysis
-  ایمان، محمدتقی؛ محمودرضا نوشادی. (1390)، «تحلیل محتوای کیفی»، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره دوم.
-  تبریزی، منصوره. (1393)، «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی»، فصلنامه علوم اجتماعی.
-  تن، الکسیس. (1388)، نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط‌جمعی، مترجم: نعیم بدیعی، تهران: همشهری.
-  حریری، نجلا. (1385)، اصول و روش‌های پژوهش کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
-  روغنی‌ها، محمدتقی. (1382)، گزارشگری کاربردی برای رسانه‌های جمعی، تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
-  فکوهی، ناصر. (1394)، صد و یک پرسش از فرهنگ، تهران: تیسا.
-  محسنیان راد، مهدی. (1386)، روش‌های مصاحبه خبری، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
-  مهدی زاده، محمد. (1387)، رسانه‌ها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
-  مهدی زاده، محمد. (1391)، نظریه‌های رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: همشهری.
-  ویلیامز، کوین. (1386)، درک تئوری رسانه‌ها، مترجم: رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی.
-    Baker, Steve. (2007). Media Studies Key Concepts: Representation, London: University of Ulster.
-    Hall, Stuart. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, London: Sage Publications.