نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل
2 استادیارگروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به روش پیمایشی انجام شده است. اصلیترین نظریههایی که قادر به تبیین تئوریک مسئله این تحقیق بود نظریه کاشت و نظریـه سبک زندگی بوردیـو است. از ترکیب دو نظریه پیر بوردیو و نظریه کاشت گربنر به رابطه بین سبک زنـدگی و مصـرف رسانهای توجه شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال تحصیلی 1394 بوده که از بین آنها 384 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که بین مصرف رسانهای و سبک زندگی رابطه وجود دارد. همچنین بین میزان مصرف رسانههای دیجیتال با مصرف فرهنگی، مصرف مادی، رفتار سیاسی و دینداری همبستگی مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نیز نشان داد که بین نوع رسانه و سبک زندگی رابطه معناداری وجود دارد، بهگونهای که تغییرات سبک زندگی در دانشجویانی که غالباً از ماهواره استفاده میکنند بیشتر و در بین دانشجویانی که غالباً از اینترنت استفاده میکنند کمتر است. بهعبارتدیگر مصرف ماهواره بیشترین تغییر را در سبک زندگی دانشجویان ایجاد کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Media Consumption and Life Style Changes among Students of islamic azad university
نویسندگان [English]
- habibollah fathi 1
- ali jafari 2
1
2
چکیده [English]
This study aimed to investigate the relationship between media consumption and lifestyle changes among students of Islamic Azad University, Ardabil. This research is survey method. The population of this research were all students of Islamic Azad University of Ardebil to the number 13000 of which 384 were selected by Cochran. The results showed that the Direct correlation between the use of digital media and life style. consumption, political and religious behavior There is a direct correlation and negative correlation with deviant behavior. there is no significant relationship between deviant behavior and management body. Satellite direct correlation between consumption and lifestyle and cultural consumption, material consumption, deviant behavior, political behavior and management body direct correlation between religiosity and a significant inverse correlation. The results of analysis of variance showed a significant relationship between media type and lifestyle. So that lifestyle changes in students who are more often using satellite and the students who use the Internet are less often. The result is that in a semi-interactive relationship style new media are able to enter the daily lives of your audience Because, lifestyle behaviors in daily life that every person is different from others.
کلیدواژهها [English]
- Media consumption
- lifestyle
- Student
- Islamic Azad University of Ardabil