نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی.
2 کار شناس ارشد دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
چکیده
هدف عمدهای که این مقاله در پی آن بود، بررسی نقش نرمافزار اجتماعی تلگرام در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است. برای رسیدن به این هدف، با رجوع به آراء اساتید و صاحبنظران حوزه رسانه و جامعهشناختی، پدیده نرمافزار اجتماعی «تلگرام» را مطالعه میکند. صاحبنظران با نمونهگیری خوشهای و هدفمند، انتخاب گردید. چارچوب نظری حول نظریات تبلیغات و اقناع، برجستهسازی و استفاده و رضامندی انتخاب شده است. نتایج در دو بخش توصیفی و استنباطی بررسی و تشریح شده است. نتایج توصیفی در محورهای چهارگانة میزان استفاده پاسخگویان از اینترنت (خیلی زیاد)، میزان استفاده از نرمافزار اجتماعی تلگرام (زیاد)، دلایل استفاده از نرمافزار اجتماعی تلگرام (کسب اطلاعات و آگاهی از اوضاع اجتماعی و سیاسی) و نقش نرمافزار اجتماعی تلگرام در تبلیغات انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری بررسی شده است. نتایج تبیینی نشان میدهد که بین جلب توجه به انیمیشنها و ویدیوهای تبلیغاتی «تلگرام» و شرکت در انتخابات، رابطه معناداری وجود دارد. بین کارکردهای نرمافزار اجتماعی «تلگرام» (شبکهای بودن، در دسترس بودن، سرعت بالا) و انتشار پیامهای تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین جذابیت شعارها و تبلیغات نامزدها در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین استفاده از نمادها و نشانهها در تبلیغات کاندیداها و احزاب در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین انتشار پیامهای افراد صاحب نفوذ سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه ی معناداری وجود دارد. بین اعتماد به تبلیغات در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
the role of “telegram” as a social network in advertising about the 12th presidential election Iran
نویسندگان [English]
- seyed mohamad mahdizadeh taleshi 1
- eghbal khaledian 2
- mehrave ferdosi 2
1 allame tabatabai university
2 student
چکیده [English]
The main purpose which this article follows, is comparative studying on the role of “telegram” as a social network and broadcasting media “IRIB” in advertising about the 12th presidential election. For achieving to this goal, we referred to the ideas of skillful professors and the votes of experts who have cognition about “telegram”, as a new phenomenon.
The first result indicates that the user of internet is “very much”, and the measure of using the “telegram” is “much”. I mean not as much as internet but it is much more than others.
However, the reasons for using the social channel of “telegram” as the experts said was getting information, data and also getting the recent political and social news. Meanwhile, the researchers have studied on the important recent issue “the 12th presidential elections” and they compered the role of “IRIB” and “telegram” in attracted the attentions of user of telegram and the TV audience.
The demonstrative results show that there is a connote (semantic)connection between watching the animations and videos via telegram and the number of people taking part in presidential elections. Among the different functions of “telegram” being on line. Being having accessible and having high speed and spreading the candidates’ messages in election, there is a specific connection.
At last, it is suggested that we should think on using telegram as a devise to serve for IRIB not think of it is a threatening device, and we change this threaten to an ideal chance for a future schedule(preview).
کلیدواژهها [English]
- Social Network
- Telegram
- 12th presidential election Iran
- advertising