نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران.

2 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش شناخت چگونگی باز-نمود بدن رسانه ای کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است؛ و ارائه تصویری طبقه بندی شده از انواع تیپ هایی که توسط کاربران برای باز-نمود بدن رسانه ای به کار گرفته شده است. مقصودی که تلاش شد از رهگذر پاسخ گویی به سه سؤال اصلی محقق شود؛ این سؤالات عبارت اند از: 1- الگوهای غالب باز-نمود بدن رسانه ای در عکس های شخصی کاربران ایرانی اینستاگرام چیست؟ 2- کاربران ایرانی اینستاگرام از چه استراتژی ها و تکنیک هایی برای باز-نمود بدن رسانه ای استفاده می-کنند؟ 3- هدف از به کارگیری هر از این استراتژی ها و تکنیک ها چیست؟ برای نیل به هدف مذکور از مفاهیم مورد نظر گافمن مانند مدیریت تأثیرگذاری، نمود خود و آنچه باتلر در باب نمایش جنسیتی می گوید استفاده شده است.
با استفاده از روش مردم نگاری مجازی و به کارگیری الگوی ارائه شده توسط سادبک مشتمل بر سه تکنیک مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی داده های لازم گردآوری و سپس تحلیل شدند. بر همین مبنا، ضمن حضور طولانی مدت در اینستاگرام، اشتراک گذاری عکس و فعالیت در این شبکه با 26 کاربر مصاحبه نیمه ساخت یافته عمیق انجام شد؛ و محتوای تولیدی آنها در قالب عکس و متن مورد تحلیل قرار گرفت. عملیاتی سازی سه تکنیک سادبک در میدان مطالعه، نشان از وجود سه تیپ بدنی اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی در اینستاگرام داشت؛ تیپ هایی که هر یک به زیرمجموعه هایی کوچک تر تقسیم می شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Typology of re-presentation mediated body of Iranian Instagram users

نویسندگان [English]

  • azam ravadrad 1
  • Golnar Gishnizjani 2

1 professor of communication science Tehran university

2 Communication faculty of Tehran university

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify a variety of body types among Iranian Instagram users. Two main research questions guided the study as I sought to explore 1) What is the dominant pattern of body re-presentation among Iranian Instagram users? 2) What is the strategies, technics and purpose of Iranian Instagram users for re-presentation of body? In order to respond these questions I used combination of dramaturgical approach of Goffman and Butler ideas about gender. I used virtual ethnography and Sade-beck module as a method of the study. I was trying to collect data through deeply semi structured interviews with 26 users, participant observation and analysis of virtual content. Thick description and interpretive analysis were used for analyzing data. Based on obtained data mediated body on Instagram divided to three main types: Social, perfomative and aesthetic body. Each of these types is explained to be divided into smaller categories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram
  • Mediated body
  • Performance
  • Re-presentation
-  ادیبی سده، م و جلالی، ه. (1392)، مدیریت بدن و هویت ملی جوانان؛ (نمونه موردی مطالعه: جوانان شهر ساری)، جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال سوم، شماره 9.
-  برت، ت. (1379نقد عکس، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میر عباسی، تهران: مرکز.
-کریبر، گ و مارتین، ر. (1390)، فرهنگ‌های دیجیتال: درک رسانه‌های جدید، ترجمه: مرضیه وحدانی، تهران.
-  گافمن، الف. (1392)، نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه: مسعود کیان پور، تهران: مرکز.
-  لو برتون، د. (1393)، جامعه‌شناسی بدن، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر ثالث.
-  مهدی‌زاده، م. (1389)، نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: همشهری.
-  ون‌لون، ی. (1391)، تکنولوژی رسانه‌ای از منظری انتقادی، ترجمه: احمد علیقلیان، تهران: همشهری.
-  Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer - Mediated Communication, 13(1),11.
-  Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge.
-   Butler, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4): 510-531.
-  Cover, R. (2012).Performing and undoing identity online: Social networking, identity theories and the incompatibility of online profiles and friendship regimes. The International Journal of Research into New Media Technologies 18(2) 177-193.
-  Geertz, C. (1977). The Interpretation of Cultures: selected essays. New York: Basic Books.
-  Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Doubleday.
-  Harrison, B. (2002). Photographic Visions and Narrative Inquiry. Narrative Inquiry 12(1): 87–111.
-  Keep, D. (2014). The liquid aesthetic of the cameraphone: Re-imagining photography in the mobile age. Journal of Creative Technologies (MINA Special Issue), 4, 128-146.
-  Murray, S. (2008). Digital Images, Photo-Sharing, and Our Shifting Notions of Everyday Aesthetics. Journal of Visual Culture, 7(2): pp. 147-163.
-  Negrin, L. (2008). Appearance and Identity Fashioning the body in Postmodernity. New York: Palgrave.
-  Papacharissi, Z. (2012).Without You, I’m Nothing: Performances of the Self on Twitter. International Journal of Communication, 6:1989–2006.
-  Sade-Beck, L. (2004). Internet Ethnography: Online and Offline. International Journal of Qualitative Methods, 3(2): pp 45-51.
-  Shilling, C. (2003). The Body and Social Theory (second ed.). London: Sage.
-  Shilling, C. (2005). The Body in Culture, Technology & Society. London: Sage.
-  Van dijck, J. (2008). Digital photography: communication, identity, memory. Virtual Communication, 7(1): 57-76.
-  Van House, N. A. (2009). Collocated photo sharing, story-telling, and the performance of self. Human-Computer Studies, 67: 1073-1086.
-  Waskul, D; Vannini, P. (2006). Body/ embodiment: symbolic interaction and the sociology of the body. Ashgate.