نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین
2 کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
این تحقیق با هدف مطالعه مقایسهای سواد رسانهایدر بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی –کاربردی فرهنگ و هنر تهران انجامشده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روابط عمومی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی – کاربردی فرهنگ و هنر تهران است، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 258 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که ازنظر ابعاد سواد رسانهای (استفادههدفمندوگزیدهتراز رسانهها، ارزشیابیپیام، ترکیبپیامهایمختلف، خلاصهسازیپیامهایمختلف) بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و دانشجویان علمی کاربردی تفاوت معناداری وجود دارد. بهطوریکه یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سطح سواد رسانهای در بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بالاتر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Comparative Study of Media Literacy among Public Relations Students of Islamic Azad University, Damavand Branch, and Tehran University of Applied Science and Technology, Faculty of Culture and Art
نویسندگان [English]
- Ashab Habibzadeh 1
- Hamed Nouroozi 2
1 Amin University
2 Azad University
چکیده [English]
The present study has been conducted aiming at comparative study of media literacy among public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch, and Tehran University of Applied Science and Technology, Faculty of Culture and Art. The research method was of a survey type and the study population included all public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch and Tehran University of Applied Sciences, Faculty of Culture and Art. 258 individuals were selected using appropriate stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire was employed for data collection in this study. The results showed that there is a significant difference between public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch, and Applied Science and Technology Students in terms of media literacy dimensions (purposive use of media, message evaluation, combining different messages, summarizing different messages, computer and internet skills). The results of the research indicated that the level of media literacy among public relations students of Islamic Azad University, Damavand Branch, was higher than that of the students of Applied Science and Technology University, Faculty of Culture and Art.
کلیدواژهها [English]
- Evaluation messaging
- combining a different message
- a summary of the message