نعمت ا... فاضلی؛ محمد سلطانی فر؛ حجت اله عباسی
چکیده
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی عملیات تروریستی را از طریق دورکاری در شبکههای اجتماعی بهپیش میبرد.
شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه داعش اهداف، مزیتها و کارکردهای تأثیرگذاری دارند. اهداف گروه داعش در این شبکهها مشتمل بر جلبتوجه، کسب مشروعیت و مقبولیت، هویتسازی، اعلام موجودیت و کسب قدرت هستند. مزیتها شامل مخاطبان جهانی، دسترسی آسان، قدرت شبکه، سرعت زیاد، ارتباطات افقی، ارتباطات فراگیر، ارتباطات تعاملی، ارتباطات منعطف و ارتباطات ارزان هستند. این شبکهها کارکردهای اطلاعرسانی، بسیج اجتماعی و همبستگی اجتماعی برای گروه تروریستی داعش و پیشبرد اهداف آن در صحنه بینالمللی دارند. این پژوهش برای تبیین اهداف، مزیتها و کارکردهای شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه تروریستی دولت اسلامی باهدف شناخت، کنترل و مقابله با پدیده تروریسم رسانهای و تقلیل آسیبهای ناشی از آن انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق روش گراندد تئوری و مطالعات اسنادی گردآوری و تجزیهوتحلیل شده است.
عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار
چکیده
در سالهای اخیر سهم شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در سبد مصرفی مخاطبان بهویژه جوانان افزایش زیادی را نشان میدهد و همین امر مسئولان و سیاستگذاران را به جستجوی پاسخ این سؤال واداشته که چه دلایلی باعث جذابیت برنامههای این شبکهها بهویژه شبکه منوتو، بهعنوان پربینندهترین شبکه ماهوارهای در حال حاضر، و تماشای آن توسط ...
بیشتر
در سالهای اخیر سهم شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در سبد مصرفی مخاطبان بهویژه جوانان افزایش زیادی را نشان میدهد و همین امر مسئولان و سیاستگذاران را به جستجوی پاسخ این سؤال واداشته که چه دلایلی باعث جذابیت برنامههای این شبکهها بهویژه شبکه منوتو، بهعنوان پربینندهترین شبکه ماهوارهای در حال حاضر، و تماشای آن توسط مخاطبان شده است. این تحقیق باهدف پاسخ بهاین دغدغه طراحی و به روش مصاحبه فردی و گروهی با جوانان تهرانی اجرا شده است. مصاحبههای انجام شده به روش تحلیل مضمونی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از مصاحبهها نشان میدهد که جوانان برای تماشای شبکههای ماهوارهای و جذابیت آنها از پانزده دلیل مشخص نام میبرند که میتوان آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعهها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات ـ سرگرمی دستهبندی کرد. به نظر میرسد، من و تو فضاهایی را پیش روی مخاطب ایرانی باز میکند که در شبکههای داخلی مسکوت گذاشته شده است.
رویا رسولی؛ سیما قزوینی؛ سیمین حسینیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان تعهد زناشویی و رضایت جنسی زنان متأهل تماشاگر و غیر تماشاگر سریالهای فارسیزبان ماهواره در شهرستان خمین بود. پژوهش از نوع علّی- مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه زنان متأهل شهرخمین در سال 1394 و نمونه پژوهش شامل 50 زن متأهل تماشاگر سریالهای فارسیزبان ماهواره بود که از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان تعهد زناشویی و رضایت جنسی زنان متأهل تماشاگر و غیر تماشاگر سریالهای فارسیزبان ماهواره در شهرستان خمین بود. پژوهش از نوع علّی- مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه زنان متأهل شهرخمین در سال 1394 و نمونه پژوهش شامل 50 زن متأهل تماشاگر سریالهای فارسیزبان ماهواره بود که از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند همچنین 50 زن متأهل غیر تماشاگر انتخاب شد که با گروه اول همتا سازی شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه تعهد زناشویی (آدامز و جونز) رضایت جنسی (هادسون،هاریسون و کروسکاپ) و اطلاعات دموگرافی استفاده گردید. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون آماری t مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان تعهد زناشویی در زنان متأهل تماشاکننده سریالهای فارسیزبان ماهواره بهطور معنیدار کمتر از زنان متأهل غیر تماشاکننده است. زنان گروه اول بهطور معنیدار در تعهد شخصی و اخلاقی میانگین کمتری را نسبت به گروه دوم کسب نمودند ولی در تعهد ساختاری تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نگردید. همچنین تفاوت معنیدار بین دو گروه از لحاظ رضایت جنسی مشاهده نشد. بنابراین پیشنهاد میشود آموزشهایی برای آگاهی خانوادهها و جلوگیری از پایین آمدن آستانه حساسیت (عادی شدن) در برابر موضوعات مخرب موجود در سریالها ارائه شود، همچنین سواد رسانهای و آگاهی بخشی جامعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
مهدخت بروجردی؛ امیرسعید صدیق
چکیده
تأثیر رسانههای مجازی بر افکار و هویت مخاطبان در سطح قومی و ملی از مباحث بحثبرانگیزی است که موضوع تحقیقات متعددی در دهه 80 و آغازین سالهای دهه 90 شمسی در محافل علمی و دانشگاهی بوده است. در پژوهش حاضر، از میان تحقیقات موجود در زمینه تأثیر فضای مجازی بر هویت ملی و قومی، دوازده مقاله منتشر شده در نشریات علمی، انتخاب شدند و به شیوه فرا ...
بیشتر
تأثیر رسانههای مجازی بر افکار و هویت مخاطبان در سطح قومی و ملی از مباحث بحثبرانگیزی است که موضوع تحقیقات متعددی در دهه 80 و آغازین سالهای دهه 90 شمسی در محافل علمی و دانشگاهی بوده است. در پژوهش حاضر، از میان تحقیقات موجود در زمینه تأثیر فضای مجازی بر هویت ملی و قومی، دوازده مقاله منتشر شده در نشریات علمی، انتخاب شدند و به شیوه فرا تحلیل مورد بررسی قرار گرفتند. نکته مشترک این تحقیقات، سنجش تأثیرات فضای مجازی بر هویت ملی و قومی مخاطبان بوده است. در این فرا تحلیل، دادههای جمعآوری شده از مقالات مورد بررسی قرار گرفتند تا بهاین پرسش پاسخ دهند که رسانههای جدید با توجه به رشد سریع در میان جامعه قومی ایران بهویژه نسل جوان، در تعامل با هویت قومی و ملی چه آثار و پیامدهایی داشتهاند. دستاورد اکثر پژوهشهای مورد بررسی، تأیید تأثیر مثبت فضای مجازی بر هویت قومی بود؛ اگرچه از دید بعضی از محققان، اثرات منفی فضای مجازی نیز نادیده گرفته نشده بود. تقویت مرزبندیها و رشد انشعابات کوچک قومی ازجمله اثرات منفی قلمداد شده بود. همچنین، بهزعم پژوهشها، نشانههایی از جریان هویت زدای قومی نیز قابل کتمان نیست.
مقداد مهرابی
چکیده
بازیهای دیجیتال بخش مهمی از سرگرمی گروههای مختلف بهویژه نوجوانان و جوانان را تشکیل میدهد. بااینحال، همواره نگرانیهایی درباره تأثیرات منفی بازیها ازجمله اشاعه رفتار پرخاشگرانه در بازیکنان وجود داشته است. نظریهها و یافتههای موجود درباره تأثیر بازیها بر پرخاشگری، ناهمگون و بعضاً در تضاد است. در این مقاله با مطالعه ...
بیشتر
بازیهای دیجیتال بخش مهمی از سرگرمی گروههای مختلف بهویژه نوجوانان و جوانان را تشکیل میدهد. بااینحال، همواره نگرانیهایی درباره تأثیرات منفی بازیها ازجمله اشاعه رفتار پرخاشگرانه در بازیکنان وجود داشته است. نظریهها و یافتههای موجود درباره تأثیر بازیها بر پرخاشگری، ناهمگون و بعضاً در تضاد است. در این مقاله با مطالعه اسنادی و فرا تحلیل ادبیات تحقیق رویکردهای اصلی بررسی تأثیرات بازیها نسبت به اثرات بازیهای دیجیتال بر رفتار پرخاشگرانه در زندگی واقعی را بررسی کردیم و نشان دادیم که چرا در یافتههای علمی نسبت به تأثیرات بازیها تناقض وجود دارد. همچنین نشان دادیم که چرا دو رویکرد اصلی در بررسی تأثیرات بازیها بر رفتار پرخاشگرانه که عبارتاند از رویکرد علوم اجتماعی و رویکرد علوم انسانی در تعارض آشکار قرار دارند. بهاین نتیجه رسیدهایم که لزوماً انجام بازیهای دیجیتال منجر به اعمال و افکار پرخاشگرانه در دنیای واقعی نمیگردد.
مسعود تقی آبادی؛ حمید تقی آبادی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمایهالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته شده در آن نیز روش نشانهشناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلمهای با موضوع آرمانشهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمانشهر محسوب میشوند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمایهالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته شده در آن نیز روش نشانهشناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلمهای با موضوع آرمانشهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمانشهر محسوب میشوند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. هر یک از این فیلمها معنای منسجم و یکسان را در قالب متن و زمینهها و عناصر بصری متفاوت در لوای نوعی خاصی از اتوپیا مطرح کردند. مثلاً اتحاد و نفی فردگرایی در فیلم آواتار در یک نسبت همنشینی با قبیله، طبیعت و روح حاکم بر طبیعت نشانهگذاری شده است که در آن آرمانشهر، زندگی طبیعی همراه با اتحاد مردم و مسئولیتپذیری و رابط صمیمی به تصویر کشیده شده است. آرمانشهر به تصویر کشیده شده در فیلم بهشت نیز به آرمانشهر کارل مارکس و جامعه کمونیستی میپردازد که در آن انقلاب طبقه کارگر درنهایت باعث برچیده شدن تضاد طبقاتی و یکسان شدن افراد در قبال دسترسی به منابع و رفع تبعیض میشود؛ فیلم سرزمین فردا نیز نمودی از آرمانشهری است که اتین کابه به تصویر میکشد و نشان از تفریحگاههایی دارد که دیزنیلند برای سرگرمی مردم و جذب مخاطبان به سمتهالیوود در نظر گرفته است.
سید سعید مرتضوی؛ فرشته آزادی پرند
چکیده
سلامت، بهداشت و خدمات درمانی قسمت جداییناپذیر زندگی هر فردی در طول زندگیاش است. هر فردی در دورههای مختلف زندگی خود بهنوعی نیازهای متنوعی در حوزه سلامت احساس میکند که با استفاده از امکانات موجود، سعی در پاسخگویی بهاین نیازها را دارد. با توجه به استقبال زیاد افراد از شبکههای اجتماعی در دو دهه اخیر، یکی از ابزارهایی که میتواند ...
بیشتر
سلامت، بهداشت و خدمات درمانی قسمت جداییناپذیر زندگی هر فردی در طول زندگیاش است. هر فردی در دورههای مختلف زندگی خود بهنوعی نیازهای متنوعی در حوزه سلامت احساس میکند که با استفاده از امکانات موجود، سعی در پاسخگویی بهاین نیازها را دارد. با توجه به استقبال زیاد افراد از شبکههای اجتماعی در دو دهه اخیر، یکی از ابزارهایی که میتواند امکانات مختلفی را در اختیار افراد در حوزه سلامت بگذارد شبکههای اجتماعی است. در این پژوهش ی1ک شبکه اجتماعی سلامت معرفی شده است که بر روی ارتباط کاربران یا بیماران با پزشکان و خدمات درمانی مختلف تمرکز دارد. برای بهبود کارایی این شبکه یک سیستم توصیهگر پیشنهاد شده است که میتواند به کاربران یک پزشک، یک حوزه تخصصی جهت اخذ مشاوره پزشکی و یا یک مطلب را بر اساس نیازمندیهای آنان پیشنهاد دهند. از شبکههای اطلاعاتی ناهمگون برای مدلسازی شبکه اجتماعی سلامت بهره گرفتهایم. این شبکهها وجود چندین نوع شیء، مانند پزشک، بیمار و مشاوره، و چندین نوع رابطه، مانند درخواست مشاوره و پاسخ به مشاوره، را در برمیگیرند. برای مدل توصیه، با توجه به روشهایی که شبکههای ناهمگون ارائه میدهند، از بازخوردهای ضمنیای که هر فرد در شبکه ثبت میکند، استفاده کردیم تا با یافتن شباهتهای مطابق با این بازخوردها، بهترین پیشنهادها را به وی ارائه دهیم. برای الگوریتم یادگیری مدل توصیه از رتبهبندی، شخصیسازی شده بیزین استفاده شده است. الگوریتم ارائه شده ترکیبی از روش امتیاز رتبهبندی و الگوریتم یادگیری مذکور است. در انتها با اعمال روش پیشنهادی بر روی مجموعه داده، کارایی این شبکه اجتماعی و سیستم توصیهگر نشان داده شده است.
اصحاب حبیب زاده؛ حامد نوروزی
چکیده
این تحقیق با هدف مطالعه مقایسهای سواد رسانهایدر بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی –کاربردی فرهنگ و هنر تهران انجامشده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روابط عمومی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی – کاربردی فرهنگ و هنر تهران است، که ...
بیشتر
این تحقیق با هدف مطالعه مقایسهای سواد رسانهایدر بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی –کاربردی فرهنگ و هنر تهران انجامشده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روابط عمومی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد دماوند و دانشگاه علمی – کاربردی فرهنگ و هنر تهران است، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 258 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که ازنظر ابعاد سواد رسانهای (استفادههدفمندوگزیدهتراز رسانهها، ارزشیابیپیام، ترکیبپیامهایمختلف، خلاصهسازیپیامهایمختلف) بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و دانشجویان علمی کاربردی تفاوت معناداری وجود دارد. بهطوریکه یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سطح سواد رسانهای در بین دانشجویان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بالاتر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر است.