نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشکده فرهنگ پژوهی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
در عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات، حیات اجتماعی بطور عام و حیات سیاسی بطور خاص، عمیقاً رسانه-ای شده است. در کنار تعابیر متنوعی که تاکنون از این پدیده ارائه شده است، این مقاله بر تعبیری خاص از سیاست رسانهای شده استوار است مبنی بر وضعیتی که در آن، گسترش حضور و نقش رسانهها در حیات سیاسی جوامع، شرایطی را فراهم میآورد که افراد عادی امکان کنشگری خاص و فعالانه سیاسی بیابند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که آیا رسانهای شدن سیاست تمامی جوامع را فارغ از ظرفیتهای خاص و ویژگیهای زمینهای خود به یک شکل متاثر میکند یا پدیدهای زمینهمند است که بروندادهای متفاوت و متنوعی را در محیطهای متفاوت به همراه خواهد داشت. در این راستا دو نمونهی جو لولهکش در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده 2008 و میرزاآقا در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم 1396 به عنوان افرادی عادی که رسانهای شدن سیاست امکان تبدیل آنان به سوژههای کنشگر سیاسی را فراهم آورده موضوع مطالعهای مقایسهای قرار گرفتند. با انتخاب جامعهشناسی فرهنگی به عنوان چارچوب نظری، مقایسهی این دو نمونه در سه شاخص پویائی سوژگی سیاسی، گونهشناسی رسانهها، و ماندگاری سوژگی سیاسی نشان داد که رسانهای شدن سیاست پدیدهای زمینهمند است که در جوامع توسعهیافتهی دموکراتیک، پویائی حداکثری سوژگی سیاسی در بستر تمامی سطوح رسانههای کلانمقیاس، میانمقیاس و خردمقیاس، و با ماندگاری سوژگی بالا را به همراه دارد اما در جوامع درحال توسعه و شبه دموکراسیها، پویائی حداقلی سوژگی سیاسی تنها در سطح رسانههای خردمقیاس و محدود به دورههای برگزاری انتخابات را ممکن مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mediatized politics, Comparative case study of Joe the Plumber and Mirza Agha
نویسنده [English]
- gholamreza Haddad
Research Center of Cultural Studies
چکیده [English]
In the era of information revolution, social Sphere in general and political Sphere in particular have been deeply mediatized. In addition to the diverse interpretations that have been made so far, this article is based on a specific notion of mediatized politics, in which the expansion of the presence and role of the media in the political Sphere of societies provides the conditions for unofficial and ordinary persons to act az political actors. This research seeks to answer the question of whether mediatized politics affects all societies in any way, irrespective of their specific capacities and contextual characteristics equally or it is a contextual phenomena that brings different and diverse outcomes in different societies. In this regard, two cases of Joe the plumbers in the US presidential election of 2008 and Mirza Aqa in the 12th presidential election of 1396 as unofficial pesons, which provided the media with the opportunity to turn them into political activists, were the subject of a comparative study. Relying on cultural sociology as a theoretical framework, the comparison of these two cases in three indices of the dynamics of political subjectivity, typology of the media, and the survival of political subjectivity showed that mediatized politics is a contextual phenomena that in democratic developed societies yields maximum dynamic and long-lasting of political subjectivity in the context of all levels media, but in developing societies and pseudo-democracies, has minimal dynamics of political subjectivity only at the level of the micro-media and limited to elections campaign time.
کلیدواژهها [English]
- Mediatized Politics
- Cultural Sociology
- Joe the Plumbers
- Mirza Agha
- Presidential Elections