نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
استفاده مفرط از شبکه های اجتماعی تلفن همراه همچون تلگرام، اینستاگرام و ... در حالی رشد فزاینده ای گرفته که اثرات اجتماعی استفاده طولانی مدت از آنها نادیده گرفته شده است. استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه در ایران به سرعت تبدیل به نوعی اعتیاد میان بسیاری از نوجوانان و جوانان شده و برخی از آسیبهای اجتماعی را تشدید کرده است. زندگی روزمره نسل جوان به شبکههای اجتماعی تلفن همراه گره خورده است. از همین روی، مقاله حاضر به بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه و تغییر سبک زندگی جوانان 15 تا 29 می پردازد. به این منظور با استفاده از روش پیمایش، پرسشنامه محقق ساخته ای بین 384 نفر از جوانان 15 تا 29 سال شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای توزیع شد . نتایج آن حاکی از آن است که:
بین مولفه های سبک زندگی همچون تغییر سلیقه در نوع پوشش، تغییر در شیوه تغذیه، تغییر در خودآرایی، تغییر در انتخاب دکوراسیون و اثاثیه منزل، تغییر در سبک خرید، تغییر در شیوه های گذران اوقات فراغت و تفریح و تغییر در تعاملات و ارتباطات رو در روی کاربران با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه رابطه وجود دارد به طوری که با افزایش ساعات استفاده از این شبکه ها تغییر در هر یک از مولفه های سبک زندگی نیز بیشتر می شود .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
the relationship between the use of figurative communication networks and the changes in the life style of youth
نویسندگان [English]
- mohammad mahdi forghani 1
- Robabeh Mohajeri 2
1 Dean of the Faculty of Communication Sciences of Allameh Tabataba'i University
2 PHD student
چکیده [English]
Nowadays, there is a dramatic increase in the excessive use of mobile social networks such as Telegram, Instagram, etc. This is while enough attention has not been paid to the social impacts of the long term use of these social networks. These mobile social networks have quickly turned into a form of addiction among many teenagers and young people, and have exacerbated some social problems. Everyday life of the younger generation is tied to mobile social networks. For this reason, the present paper studies the relationship between the use of mobile social networks and the changing lifestyle of Iranian youth aged 15 to 29. To this end, utilizing the multi-stage cluster sampling method, a researcher-made questionnaire was distributed among 384 young people aged 15 to 29 years living in Tehran. The results revealed that there is a relationship between the amount of time spent on mobile social networks, and the components of lifestyle, such as how they are dressed, their eating habits, their make-up styles, their choices of decoration and home furnishings, their style of shopping, their leisure and leisure practices and their face to face interactions and communications. As the hours of using these networks increase, changes in each of the components of lifestyle also increase.
کلیدواژهها [English]
- Social networks
- Mobile
- lifestyle
- figurative communication networks
- Youth
- change in the lifestyle