نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر ایلخچی انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مصرف رسانهای، سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد رسانهای و هویت اجتماعی به ترتیب 87/0، 89/0 و 77/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of Media literacy for parents and social identity with media consumption students
نویسندگان [English]
- jafar bahadorikhosroshahi 1
- isa bargi 2
1 Ph.D student in Educational Psychology, Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Education & Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 university shahid madani
چکیده [English]
The aim of this study was to the role of Media literacy for parents and social identity with media consumption students. The study was descriptive and correlational. The statistical community of the present study teenagers ranging 18 - 11 years studying inschools in the city of Ilkhechi (Tabriz) in the academic year 2015-2016 and their parents ofsociety, the number of 123 people cluster random sampling method bailout between schools in the city of Ilkhechi have been chosen and investigated. To collect the data, and media consumption, media literacy and social identity were parents. Data analysis using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis was performed. The results showed that parents' media literacy social media consumption in adolescents is a significant positive relationship. Multiple regression analysis also showed that access to and use of the media, the ability to analyze and evaluate, individual and social identity, critical thinking, media and communication with media messages are able to predict the consumption of media, TV, radio, press, the Internet and mobile phones. According to media literacy and social identity so parents can have an important role in media consumption among adolescents.
کلیدواژهها [English]
- Media consumption
- media literacy
- social identity
- students