1. مردم، رسانه‌های جریان اصلی و مصرف رسانه‌های نوین؛ پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانه‌ای شهروندان تهرانی

سوسن باستانی؛ هادی خانیکی؛ سعید ارکان‌زاده یزدی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 1-33

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2018.24151.274

چکیده
  بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانه‌های نوین، انحصار رسانه‌های جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوع‌تری روبه‌رو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانه‌ای شهروندان تهرانی می‌پردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجام‌شده است. پیمایش نشان می‌دهد که ...  بیشتر

2. اینترنت، خانواده شبکه ای و زمان خانواده؛ تأثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی بر روابط خانوادگی

محمد تقی عباسی شوازی؛ پروین عباسی آتشگاه

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 33-65

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.29865.424

چکیده
  به‌موازات مسائل عمیق و متعددی که نهاد خانوادهرا در ایران با چالش مواجه کرده است، نفوذ اینترنت و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در این نهاد این مسائل و چالش‌ها را پیچیده‌تر و مبهم‌تر کرده است؛ چالش‌هایی که تا حدی ریشه در دگرگونی روابط خانوادگی در ایران دارد. این تحقیق پیمایشی با هدف مطالعه رابطه استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی ...  بیشتر

3. توئـیـپلـماسـی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توئیتر

حسین سلیمی؛ پیمان وهاب پور

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 66-108

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.33305.515

چکیده
  توئیتر یکی از رسانه‌های شبکه اجتماعی است که امکان تعامل گسترده در عرصهٔ جهانی را برای ما فراهم می‌کند. این رسانه در یک دهه اخیر مورد توجه سیاستمداران و به‌ویژه دیپلمات‌ها قرار گرفته و محفلی برای انعکاس اولویت‌ها، ارزش‌ها و ایده‌های آنان شده است. استفاده از این زیرساخت نوع جدیدی از دیپلماسی را با عنوان «توئیپلماسی» به وجود ...  بیشتر

4. غربی‌زدایی سینما؛ لزوم بازاندیشی در شیوه‌های اندیشیدن، نظریه‌پردازی و فیلم‌سازی غیرغربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی)*

سیدعماد حسینی؛ شهاب اسفندیاری؛ مرضیه پیراوی ونک؛ سناء شایان

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 111-148

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.25182.308

چکیده
  در دهۀ پنجاه میلادی، فیلم‌های متمایز غیرغربی، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآن‌پس، رویکردهای مطالعاتی متفاوتی برای شناخت و تحلیل این فیلم‌ها و نیز مقاومت در برابر سینمای غرب به وجود آمد، ازجمله می‌توان به «سینمای سوم»[1]، «سینمای دیاسپوریک»[2]، «سینمای پسااستعماری»[3]، «نظریۀ امپریالیسم رسانه‌ای»[4] ...  بیشتر

5. رسانه‏ های جدید اجتماعی و نقش آنها در بازنمایی کنش‏‌های جمعی: تحلیل واقع‌بینانه انقلاب مصر

علی اشرف نظری؛ مجتبی قلی پور

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 149-177

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.17177.127

چکیده
  یکی از ویژگی‌های برجسته جنبش انقلابی مصر (2010-2011)، استفاده ابزاری معترضان از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین به‌ویژه اینترنت و تلفن همراه است. رسانه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب؛ قابلیت پیام‌دهی متنی و نیز کارکردهای روزنامه‌نگاری شهروندی از طریق تلفن همراه و اینترنت (در پیوند با رسانه‌های رسمی)؛ و سایر پتانسیل‌های ...  بیشتر

6. بازتاب همه‎پرسی کردستان عراق در رسانه‎ها؛ تحلیل محتوای سایت‎های خبری بی‎بی‎سی،الجزیره، ایرنا و روداوو

فاطمه نوری راد؛ زهرا حکیمی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 178-220

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.28630.389

چکیده
  همه‌پرسی استقلال کردستان عراق علیرغم مخالفت‌های گسترده با اصرار حزب بارزانی در تاریخ 3 مهر 1396 مصادف با 25 دسامبر 2017 برگزار شد و اخبار مرتبط با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق برای مدت زیادی به اخبار یک رسانه‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده بود. از این‌رو در این پژوهش برآنیم تا با بررسی مطالب مرتبط با همه‌پرسی در روزهای ...  بیشتر

7. بازی‌های رایانه‌ای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا

فرید عزیزی؛ محمد اتابک؛ حسینعلی افخمی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 221-253

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.30380.433

چکیده
  امروزه، بازی‌های رایانه‌ای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعت‌های انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت به‌صورت گسترده‌ای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده می‌شود. بازی‌های رایانه‌ای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاه‌های بسته‌بندی‌شده‌ای را در قالب کلیشه‌ها ارائه می‌دهند. ...  بیشتر

8. بررسی نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلت های منفی فرهنگی؛ مطالعه موردی شهر کاشان

سیدکمال الدین موسوی؛ سمانه سادات جوادی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 254-288

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.22449.234

چکیده
  در این پژوهش "نقش استفاده از اینترنت در میزان بروز عادات و خصلت‌های منفی فرهنگی" در شهر کاشان مورد بررسی قرارگرفته است و در این راستا، نظریات متعددی از دنیس مک کوایل، جان تامپسون، مانوئل کاستلز، و نیز برخی صاحبنظران ایرانی مورد استناد قرارگرفته‌اند. جامعه آماری پژوهش را مراجعه‌کنندگان به کافی‌نت‌های فعال در شهر کاشان تشکیل می‌دهند ...  بیشتر

9. نقش سواد رسانه ای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانه ای دانش آموزان

جعفر بهادری خسروشاهی؛ عیسی برقی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 290-316

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.20409.187

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانه‌ای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانه‌ای دانش‌آموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آن‌ها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای ...  بیشتر

10. کاربرد رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ فرا تحلیل مقالات بین‌المللی

محمدکریم بیات؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ حامد علیپوری حافظی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، صفحه 317-365

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.15269.103

چکیده
  هدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانه‌های اجتماعی و کاربرد آن‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهش‌های خود به آن پرداخته‌اند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهش‌های خود بیشترین کاربرد رسانه‌های اجتماعی را در کتابخانه‌ها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانه‌ها چه کاربردهایی در کتابخانه‌های دانشگاهی داشته‌اند. ...  بیشتر