نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف تبیین نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل لانه زنبوری کیتزمان در رسانههای اجتماعی و مدل دانشگاه نامرئی (مدل زاکالا) در ارتباطات علمی بوده است. برای روایی پرسشنامه؛ روایی صوری- محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن 91/. بدست آمد. جامعه آماری 460 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند و 150 نفر به شکل نمونهگیری تصادفی ساده به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین استفاده از انواع رسانههای اجتماعی 1۳/2 پایینتر از حد متوسط بوده و ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گوگل اسکالر بیشتر از سایر رسانهها بوده است. بیشترین ارتباط اعضای هیات علمی با متخصصان داخل کشور بود و بیشترین علت حضور آنها در رسانههای اجتماعی، آشنایی آنان با دیگر تخصصها و استفاده از توان متخصصان رشتههای دیگر بوده است. بیشترین گفتگو و مکالمه از طریق ایمیل صورت گرفته است. به طور متوسط اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی برای معرفی خود در رسانههای اجتماعی صداقت داشته و بیشترین تشکیل گروه متعلق به گروه آموزشی دانشگاه خودشان بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of social media in the scientific communication of faculty members at Allameh Tabatabai University
نویسندگان [English]
- Golnessa Galyani-Moghaddam 1
- Mitra Samiei 1
- Maryam Kamali-Sarvestani 2
1 Dept. of Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba'i Univeristy
2 Dept. of Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba’i University
چکیده [English]
The present research study endeavors to define the role of social media in the scientific communication of faculty members at Allameh Tabatabai University. It uses an analytical survey method. To collect the necessary data, a questionnaire was developed in accordance with Kietzmanns social media model and Zuccala’s invisible college concept as applied to scientific communication. The Cronbach alpha coefficient was used to verify the validity of the questionnaire; its value was 0.91. The statistical population was 460 members of the university’s academic staff. From this population, 150 people were randomly selected. SPSS software was used for data analysis. The results showed that the social medium preferred by faculty members was Google Scholar. An analysis of relationships showed that faculty members interacted mostly with other specialists in the country, while they also followed other colleagues and specialists via social media. The formation of groups occurred mostly within the university. Regarding dialogue and conversation, e-mail was the most popular medium in communication. Faculty members were honest in their use of social media in their communication. Finally, trust, identity, and information sharing were found to be at a medium level in communication through social media.
کلیدواژهها [English]
- Scientific communication
- Social Media
- faculty members
- Allameh Tabataba’i University
- Kietzmanns model
- invisible college model