نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روزنامه نگاری، رشته مدیریت رسانه،دانشکده علوم ارتباطات علامه طبابایی، تهران،ایران
2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم تحقیقات اردبیل-ایران
3 استادیار دانشگاه فرهنگیان اردبیل-ایران
چکیده
امروزه محتوای دینی فراوانی در فضای اینترنت منتشرشده و مخاطب نیز بنا بر سبک مصرف رسانهای خود آنها را مصرف میکند لذا این تحقیق باهدف مطالعه مؤلفههای گوناگون برگرفته از مفاهیم رویکرد مخاطب فعال و نظریه استفاده و خشنودی بر مصرف محتوای دینی انجامشده است. این پژوهش به لحاظ روش، پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده که میانگین ضریب پایایی شاخصهای آن نیز طبق آلفای کرونباخ 76/0 برآورد گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 برآورد و اطلاعات مورد نیاز از 385 نفر با روش نمونهگیری خوشهای جمعآوری شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که مؤلفههای پاسخدهی به سؤالات، رفع شبهات، کیفیت تربیت خانوادگی، دسترسی آسان به رسانهها و ارتقای آگاهی با میزان مصرف محتوای دینی رابطه مستقیم و معناداری دارند که دراینبین بر اساس تحلیل رگرسیونی مؤلفههای دسترسی آسان و ارتقای آگاهی به ترتیب بیشترین قدرت پیشبینی متغیر وابسته را داشتهاند. مصرف فردی محتوای دینی در رسانههای برخط اینترنتی نیازمند تولید هدفمند و بهدوراز سطحینگری چنین محتوایی به همراه افزایش سطح دسترسی به رسانههای برخط اینترنتی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of components associated with the use religious content of online media by an active audience (Case study of youth in Tehran -2017)
نویسندگان [English]
- saeid ghanbary 1
- Soodeh Javadi 2
- davood abdollahi 3
1 Master's degree in Media management, Faculty of Communication, Allameh Tabatabaei University_Tehran_Iran
2 Master of Science in social sciences, Research Faculty of Ardebil_Ardebil_Iran
3 PhD in sociology of Isfahan University, professor assistant, university of Ardebil_Ardebil_Iran
چکیده [English]
Target: Since today, religious content has been widely disseminated on the Internet, and the audience is using it according to the style of their media consumption, this study aimed at studying has been various components on the consumption of religious content based on the concepts of active audience approach and the theory of Uses and Gratification.
Method: This research was a questionnaire in terms of method, survey and data gathering tool. The mean reliability coefficient of its indices was estimated as 0.76 according to Cronbach's alpha. The sample size was estimated based on Cochran formula 384 and the required information was collected from 385 people by cluster sampling.
Findings: The findings of this research showed that there are a direct and significant relationship between the components of answering questions, eliminating doubts, quality of family education, easy access to the media and raising awareness with the amount of religious content consuming. In this regard, based on regression analysis, the components of easy access and awareness raising Arrangements have the most predictive power of the dependent variable.
کلیدواژهها [English]
- Religious content
- online media
- media consumption
- internet
- active audience
- Uses and Gratification