نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشانس ارشد علوم ارتباطات از دانشکده صدا و سیما قم
2 استادیار دانشگاه صدا و سیما تهران
3 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگا علوم قرآن و حدیث قم
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل سواد رسانهای کاربران رسانههای اجتماعی بامطالعه موردی تلگرام است. دادههای پژوهش در میان کاربران در رسانه اجتماعی تلگرام با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با بیست چهار گویه در زمینه سواد رسانهای گرداوری شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد، میانگین شاخصهای بررسیشده سطح سواد رسانهای کاربران از نمره 20 به ترتیب برابر است با تحلیل پیام (355/12)، حقیقتجویی پیام (299/12)، خودنظم دهی (676/11)، تفسیر پیام (535/11)، کنجکاوی (146/10)، توضیح (131/10) که درمجموع سواد رسانهای کاربران رسانه اجتماعی برابر (357/11) است. همچنین سطح سواد رسانهای در جنسیت کاربران یکسان نبود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین تحصیلات و حوزه رشته تحصیلی و نوع دانشگاه کاربران با سطح سواد رسانهای آنها وجود داشت. نتایج دیگر پژوهش رابطه مستقیمی (مثبت) بین سن کاربران با سطح سواد رسانهای آنها و رابطه معکوسی (منفی) بین میزان استفاده از رسانهای اجتماعی و سواد رسانهای کاربران وجود داشت. همچنین با توجه به آزمون رگرسیون همزمان دو متغیر تحصیلات به میزان (217/0) و میزان استفاده از تلگرام (586/0-) تبیینکننده سواد رسانهای بودند. درنهایت سطح سواد رسانهای در رسانههای اجتماعی (رسانه اجتماعی تلگرام) در بین کاربران در حد متوسط، حدود 567/0 درصد است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of Media Literacy in Social Network Users (Case Study of Telegram Social Network)
نویسندگان [English]
- Nosrat allah Nemati Far 1
- Hassan Khojasteh 2
- Hajar Kazemi 3
1 Master of Communication Science from Qom School of Music and Sound
2 Assistant Professor, Tehran University of Music and Technology
3 Master student of Hajj pilgrimage and Qom pilgrimage
چکیده [English]
The purpose of this research is to identify and analyze the social media users' literacy by telegraphic case study. Research data was gathered among users in social media using a researcher-made questionnaire with twenty four classes in the field of media literacy. Data analysis is done on two levels of descriptive and inferential statistics. The results of the study showed that the average media literacy of media literacy indexes from the 20th rank was equal to the analysis of the message (355.12), the truth of the message (12.29), self-regulation (11.667), the interpretation of the message (535/11), curiosity (146/10), explanation (131/10), which in total media literacy of social media users equals (11357/11). Media literacy was not the same in the users' gender. In addition, there was a significant difference between education and field of study and the type of university users with their media literacy rate. Other results showed a direct (positive) relation between the age of their media literate users and the negative (negative) relation between the use of telegram and media literacy among users. Also, according to the regression test, two variables of education were (0.217) and telegram usage (586.0) was the explanatory factor for media literacy. Finally, the level of media literacy in social media (social media telegram) among users is moderate to high of about 567%
کلیدواژهها [English]
- "Media Literacy"
- "Social Networking"
- "Telegram Social Networking"