نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 نویسنده مسئول و عهده دار مکاتبات، استاد تمام، علوم سیاسی در روابط بین الملل دانشکده الهیات حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات،

3 استادیار، عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

4 استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی نقش رسانه های مبتنی بر موبایل بر شکل گیری خرد جمعی پرداخت. در این پژوهش کیفی، با رویکرد تحلیل محتوا، جامعه آماری اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که تا حد اشباع پیش رفت. غالب افراد خرد جمعی را نوعی تصمیم گیری جمعی و مشارکتی بر مبنای نظام ارزشی و تجربیات مرجع با توان تشخیص و درک عمومی یک گروه انسانی نسبت به مسائل مشترک می دانستند که حاصل هم افزایی درک و تشخیص آحاد گروه در یک مشارکت ضابطه مند است و شاخص هایی چون مشارکت جمعی بر اساس منفعت جمعی مبتنی بر عقل جمعی با توجه به حساسیت اجتماعی و رفتار جمعی با توجه به تجربیات مرجع و نظام ارزشی و توجه ویژه به فرهنگ و زبان و تاریخ مشترک و عمومیت دیالکتیک عقل و هیجان در جمع در راستای سودجویی اجتماعی و مشارکت را برای آن برشمردند و ابراز داشتند رسانه های مبتنی بر موبایل به سبب فرامرزی و کم هزینه بودن، گسترش آزادی بیان، محلی برای تضارب افکار عمومی شده اندو امکان اشاعه افکار عمومی از طریق مشارکت مستقیم شهروندان را فراهم آورده اند و بستر انعکاس واقعیت های اقتصادی و اجتماعی بدون سانسورو بدون جانبداری و اعطاء فرصت یکسان به موافقان و مخالفان برای اظهار نظر سبب شده تا گامی در راستای شکل گیری خرد جمعی برداشته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of mobile-based media on the formation of collective wisdom

نویسندگان [English]

  • ashraf karimi rahjerdi 1
  • Abdolali ghavam 2
  • raha kharazi azar 3
  • ali geranmayepour 4

1 Ph.D. student of Communication Science, Department of Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Corresponding author and author, professor, political science in international relations, Faculty of Theology of Law and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Faculty Member, Department of Communications Sciences, Research Branch of Tehran, Islamic Azad University, Tehran

4 Assistant Professor, Faculty Member of Islamic Azad University, Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research examines the role of mobile-based media in shaping collective wisdom. In this qualitative study, using content analysis approach, the statistical community of university professors and experts were selected through purposeful sampling. A semi-structured, deep-seated interviewing tool that went into saturation. Most collective community members considered collective and participatory decisions based on value system and reference experiences with the ability to recognize and understand the general group of human about common issues, which is the result of the synergy of understanding and recognition of the group in a participatory relationship, and the indicator Such as collective participation based on the collective interest based on collective wisdom with regard to social sensitivity and collective behavior, with regard to reference experiences and value system, and special attention to common culture and language and history, and the generalization of the dialectic of reason and excitement in the community in the direction of social profit And participated in it, and stated that mobile-based media were the cause The low cost, the spread of freedom of expression, the localization of public opinion, and the possibility of spreading public opinion through the direct participation of citizens, and the platform for the reflection of social and economic realities without censorship, without prejudice, and giving equal opportunity to supporters and opponents For commenting, it has been made to take a step towards the formation of a collective wisdom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • collective wisdom
  • Mobile Based Media
  • Virtual Social Networks
  • Cyberspace
  • منابع

    • ابراهیمی فر، طاهره و یعقوبی فر، حامد، (1393)، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر افکار عمومی (بررسی موردی انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388)، فصلنامه دانش انتظامی پلیس پایتخت، سال هفتم، شماره 1، صص 94-69.
    • امیری، مجتبی و نوری مرادآبادی، یونس، (1391)، بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانه ملی، مخاطبان فعال، و گرایش دانشجویان دانشگاه‌های تهران به شبکه‌های اجتماعی مجازی، مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، دوره 2، شماره 2، صص 39 - 63.
    • باقری ایلخچی، جهانگیر و نازلیان، مهناز، (1388)، بررسی تطبیقی دیدگاه عقلانیت انتقادی در اندیشه‌های پوپر و هابرماس، دانشنامه حقوق و سیاست، شماره 11، صص 64-45
    • تاجیک، محمدرضا و خداخواه آذر، سمیه، (1395)، رسانه‌های اجتماعی مجازی و عرصة سیاست در ایران (بررسی موردی انتخابات دهم ریاست جمهوری و کارناوالهای شهری در تهران)، فصلنامه سیاست مجلة دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دورة 46، شمارة 3، صص 572 –
    • خانیکی، هادی و الوندی، پدرام، (1389)، رسانه‌های شهروندی و حوزه عمومی جایگزین (مطالعه موردی پنج سایت فعال روزنامه‌نگاری شهروندی در ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 51، صص 188-139.
    • خانیکی، هادی؛ اتابک، محمد و عزیزی، فرید، (1396)، تحلیل وضعیت شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس (موردمطالعه چند گروه فیس‌بوکی، مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 18، شماره 37، صص 130-101.
    • یلینی، تیم؛ (1391)، نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی، ترجمۀ بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی، چاپ ششم.
    • رحمان زاده، سید علی، (1389)، کارکرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در عصر جهانی‌شدن، مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، دوره 1، شماره 1، صص 78-49.
    • رحمان زاده، سید علی و حقیقی، محمدرضا، (1392)، عوامل مؤثر در افزایش اثربخشی شبکه‌های اجتماعی مجازی در سازمان‌های رسانه‌ای (موردمطالعه: انجمن مدیران روابط عمومی ایران)، مطالعات رسانه‌ای، دوره 8، شماره 21، صص 144-133.
    • رفیعی، حسن؛ سجادی، حمیرا ؛ نارنجی‌ها، هومان؛ نوری، رؤیا؛ فرهادی، محمدحسن؛ نوروزی جوینانی، سعید و شیرین‌بیان، پیمانه، (1387)، روش‌های تحقیق بین‌رشته‌ای، تهران: انتشارات دانژه. چاپ اول
    • ریتزر، جورج، (1392)، مبانی نظریه‌های جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، ترجمه شهناز مسمی؟؟؟؟ پرست، چاپ دوم، تهران 1 ثالث.
    • ریتزر، جورج، (1384)، نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
    • سبیلان اردستانی، حسن، (1391)، نگاه جامعه‌شناختی به گروه‌های اجتماعی مجازی، مطالعات رسانه‌ای، دوره 7، شماره 19، صص 156-143.
    • سورین، ورنر و تانکارد، جیمز.، (1381)،. نظریه‌های ارتباطات، ترجمـه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • صفوی، سید یحیی؛ کریمی پاشاکی، سجاد و خلخالی، سعید رضا (1392)، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سازمان‌دهی سیاسی فضای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی ـ امنیتی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) سال دوم، شماره 2، صص 101 –
    • فتاحی، رحمت‌الله، (1389)، خرد جمعی و همکاری علمی در تولید علم، چرا و چگونه؟، فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، دوره 26، شماره 1، صص 3-1.
    • قانعی راد، محمدامین و جنادله، علی، (1394)، رویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی، مطالعات رسانه‌های نوین، سال اول، شماره 1، صص 68-29.
    • قوام، عبدالعلی، (1395)، سیاست شناسی: مبانی علم سیاست، تهران: سمت. چاپ هفتم.
    • کاستلز، مانوئل (1393 الف). قدرت ارتباطات. مترجم: حسین بصیریان جهرمی. پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات. تاریخ انتشار به زبان‌اصلی (2009).
    • کاستلز، مانوئل (1393 ب)، قدرت ارتباطات، ترجمه محمد آذری نجف‌آبادی، تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
    • کاووسی، اسماعیل و کاظمی، حسنا، (1392)، نقش تحرک اجتماعی سیاسی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر شکل‌گیری بعد فرهنگی سرمایه اجتماعی، مطالعات رسانه‌ای، دوره 8، شماره 22، صص 149-137.
    • محمدیان، مهناز، (1395)، رابطه کاربری شبکه‌های اجتماعی موبایلی و هویت اجتماعی میان جوانان شهر اسلام‌آباد غرب (با تأکید بر هویت باز اندیشانه)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا (س).
    • مونسان، ناهید، (1388)، رشد عقل و خرد جمعی در سایه وسایل ارتباط‌جمعی، مجله روابط عمومی، شماره 70، صص 34-26.
    • مهدی زاده، محمد، (1383)«اینترنت و حوزۀ عمومی»، رسانه، شماره 3، ص 111-131.
    • میناوند، محمدقلی، (1385)، اینترنت و توسعه سیاسی: حوزه عمومی در فضای سایبرنتیک، پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، دوره 2، شماره 2، صص 146-119.
    • ربیعی، علی؛علیخانی، زهره و غلامی، فرزاد، (1391)، تحلیل وبلاگ‌های سیاسی - اجتماعی با رویکرد حوزه عمومی هابرماس، جهانی رسانه، دوره 7، شماره 2، صص 123-90.
    • نصرالهی، اکبر ؛ شریفی، فرزانه و حقیقی، محمدرضا، (1393)، تأثیر فضای مجازی بر تحولات ارتباطات سیاسی، مطالعات رسانه‌ای، دوره 9، شماره 26، صص 117-111.
    • هابرماس، یورگن، (1392)، نظریه کنش ارتباطی، ترجمه کمال پولادی، دو جلد دریک جلد، تهران: نشر مرکز
    • هابرماس، یورگن، (1380)، جهانی‌شدن و آینده دموکراسی- منظومه پساملی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر مرکز.
    • یزدخواستی، بهجت؛ عدلی پور، صمد و سپهری، آسیه (1392)، تحلیل محتوای صفحات و گروه‌های شبکه اجتماعی فیس‌بوک با نظریه حوزه عمومی هابرماس، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 2، شماره 1، صص 110-87.

     

    • Azar, P. D., & Lo, A. W. (2016). The wisdom of twitter crowds: Predicting stock market reactions to fomc meetings via twitter feeds. The Journal of Portfolio Management, 42(5), 123-134.
    • Tang, V. W. (2017). Wisdom of Crowds: Cross sectional Variation in the Informativeness of Third Party Generated Product Information on Twitter. Journal of Accounting.56(3) 989-1034.
    • Wang, M. H., & Lei, C. L. (2016). Boosting election prediction accuracy by crowd wisdom on social forums. In Consumer Communications & Networking Conference (CCNC), 13th IEEE Annual: 348-353