جایگاه شبکه های اجتماعی مجازی و پیام رسان موبایلی در شکل گیری خرد جمعی
جایگاه شبکه های اجتماعی مجازی و پیام رسان موبایلی در شکل گیری خرد جمعی

اشرف کریمی راهجردی؛ عبدالعلی قوام؛ رها خرازی آذر؛ علی گرانمایه پور

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/nms.2019.35186.575

چکیده
  این پژوهش به بررسی نقش رسانه های مبتنی بر موبایل بر شکل گیری خرد جمعی پرداخت. در این پژوهش کیفی، با رویکرد تحلیل محتوا، جامعه آماری اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب ...  بیشتر
ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی برای جامعه مدنی ایران
ظرفیت ها و چالش های شبکه های اجتماعی مجازی برای جامعه مدنی ایران

یوسف خجیر؛ هادی خانیکی

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 35-69

https://doi.org/10.22054/nms.2019.37923.638

چکیده
  این مقاله به شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران و نگرش کنشگران مدنی شهر تهران در مورد آنها پرداخته است. این پژوهش از نوع آمیخته و روش آن مصاحبه عمیق و پیمایش ...  بیشتر
نشانه‌شناسی فرهنگی-ارتباطی ایموجی‌ها در پیامرسانهای اجتماعی، مورد مطالعة فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست
نشانه‌شناسی فرهنگی-ارتباطی ایموجی‌ها در پیامرسانهای اجتماعی، مورد مطالعة فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست

محمدصادق نصراللهی؛ محمد جواد بادین فکر

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 71-105

https://doi.org/10.22054/nms.2019.34639.552

چکیده
  فضای مجازی با محوریت و سکانداری پیامرسانهای اجتماعی، بخش غالب مصرف رسانهای مخاطبان را در عصر حاضر تسخیر کرده است. تحلیل اجمالی الگوی ارتباطی کاربران در پیامرسانهای اجتماعی نشاندهندة استفادة متعارف ...  بیشتر
تحلیل محتوای اپلیکیشن‌های موبایلی سلامت‌محور ایرانی برای سالمندان
تحلیل محتوای اپلیکیشن‌های موبایلی سلامت‌محور ایرانی برای سالمندان

سیده مرجان حسینی؛ حسینعلی افخمی

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 106-136

https://doi.org/10.22054/nms.2019.35921.596

چکیده
  پیر شدن جمعیت پدیده‌ای فراگیر است که تعداد زیادی از کشورها را درگیر خود کرده و تعداد دیگری نیز تا چندی دیگر با آن مواجه خواهند شد. فناوری‌های نوین ارتباطی، ابزارهایی هستند که می‌توانند برای بالا بردن ...  بیشتر
مدل تاثیرگذاری بر افکار عمومی در فضای مجازی به کمک قابلیت های بازی‌وارسازی
مدل تاثیرگذاری بر افکار عمومی در فضای مجازی به کمک قابلیت های بازی‌وارسازی

کیانوش کریمی؛ جلال غفاری قدیر

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 137-172

https://doi.org/10.22054/nms.2019.31042.448

چکیده
  با ورود رسانه‌های نوین و افزایش سطح سواد عمومی، افکار عمومی و اقناع آن اهمیت دوچندان یافته است.. اقناع که به گفته ساروخانی غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانه‌ای است، نقش کلیدی جهت تقویت جایگاه جهانی ...  بیشتر
تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس
تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس

بهزاد ایزدی؛ علی قائدی؛ مجتبی قاسمی سیانی؛ محسن حیدری

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 174-196

https://doi.org/10.22054/nms.2019.32029.480

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر درگیری در اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس است. که با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با انتخاب تعداد 365 نفر از طرفداران تیم پرسپولیس که درصفحه ...  بیشتر
تاثیر روزنامه نگاری همراه بر افزایش قدرت افکار عمومی بررسی انعکاس خبری انفجار داتا دربار در پاکستان
تاثیر روزنامه نگاری همراه بر افزایش قدرت افکار عمومی بررسی انعکاس خبری انفجار داتا دربار در پاکستان

مهدی ادیبان؛ علی اصغر کیاء

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 197-230

https://doi.org/10.22054/nms.2019.28654.390

چکیده
  روزنامه نگاری همراه و تاثیر آن بر تولید و انتشار خبر موجب قدرت بیشتر افکار عمومی شده است. الگوی انتشار ((منتشر کن سپس فیلتر ))، ((پایین به بالا)) و ((یکی به همه ))، مهمترین تمایز این گونه جدید روزنامه نگاری ...  بیشتر
شناخت تاکتیک‌های جنگ روانی شبکه ماهواره‌ای العربیه علیه جمهوری اسلامی ایران در سه ماه اول سال 2016
شناخت تاکتیک‌های جنگ روانی شبکه ماهواره‌ای العربیه علیه جمهوری اسلامی ایران در سه ماه اول سال 2016

سعید سرابی؛ محمدرضا جاسم زاده؛ مجید سعادتی

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 231-263

https://doi.org/10.22054/nms.2019.27681.367

چکیده
  شبکه ماهواره‌ای العربیه به ویژه در سال‌های اخیر جنگ روانی شدیدی علیه ایران به راه انداخته و در راستای منافع دولت‌های غربی برای صدمه زدن به انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد. در پژوهش حاضر به دنبال دستیابی ...  بیشتر
بررسی رابطه درگیرسازی مشتری در گرو‌ه‌های گردشگری رسانه اجتماعی با تصویر و انتخاب مقصد
بررسی رابطه درگیرسازی مشتری در گرو‌ه‌های گردشگری رسانه اجتماعی با تصویر و انتخاب مقصد

زینب زمانی؛ منیژه حقیقی نسب؛ ندا زرندیان

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 265-295

https://doi.org/10.22054/nms.2019.27207.356

چکیده
  هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه درگیرسازی در رسانه اجتماعی با تصویر و در نهایت انتخاب مقصد گردشگری است. بدین منظور مدل مفهومی که رابطه‌ی بین درگیرسازی، تصویر ذهنی شناختی، تصویر ذهنی عاطفی و انتخاب مقصد را ...  بیشتر
مؤلفه‌های مؤثر بر رضایتمندی استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌های دیجیتالی
مؤلفه‌های مؤثر بر رضایتمندی استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌های دیجیتالی

محمدتقی نظرپور؛ سعید نوروزیان ملکی؛ قنبر احمدی

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، صفحه 297-319

https://doi.org/10.22054/nms.2019.41683.734

چکیده
  در عصر دیجیتال، حضور فعال دانشجویان در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران، کمرنگ شده است. این پژوهش با هدف یافتن معیارهایی برای ارتقای کیفیت فضای کالبدی کتابخانه‌های دانشگاهی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی ...  بیشتر