حسین مطهری نژاد؛ محدثه قاسمی نژاد
چکیده
استفاده از اینترنت در همه حوزهها، در حال افزایش است. دانشآموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبکهای فرزند پروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانشآموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانشآموزان پایه نهم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده بودند به پرسشنامهای متشکل ...
بیشتر
استفاده از اینترنت در همه حوزهها، در حال افزایش است. دانشآموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبکهای فرزند پروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانشآموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانشآموزان پایه نهم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده بودند به پرسشنامهای متشکل از ویژگیهای والدین و فرزند، کاربرد اینترنت و سبکهای فرزند پروری اینترنت با دو بعد؛ کنترل والدین و صمیمیت والدین پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اکثریت خانوادهها به اینترنت در خانه دسترسی دارند (82%) و سبک غالب فرزند پروری اینترنت در میان والدین، سبک فرزند پروری مقتدرانه است (7/43%). دسترسی والدین به اینترنت در خانه به سن و تحصیلاتشان مربوط است و همچنین سبکهای فرزند پروری متأثر از جنسیت، سن، تحصیلات، تجربه و نگرش والدین است. سبکهای فرزند پروری اینترنت نیز بر کاربرد اینترنت دانشآموزان تأثیر میگذارند. بیشترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری سهلگیرانه را اتخاذ میکنند و کمترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری مستبدانه را انتخاب میکنند. تحصیلات، کنترل، تجربه و جنسیت والدین استفاده دانشآموزان از اینترنت در خانه را پیشبینی میکنند (21/0 = R2). سرانجام، نتیجهگیری شد که سبکهای فرزند پروری اینترنت یک عامل جدید برای تبیین و پیشبینی پذیرش و کاربرد اینترنت توسط دانشآموزان است.