محمد احمدی ده قطب الدینی؛ محمد شرفی؛ اکبر جدیدی محمد آبادی
چکیده
این مطالعه باهدف بررسی نقش ویژگیهای فناوریهای یادگیری مبتنی بر وب در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان انجام گرفت. به این منظور از روش همبستگی استفاده شد و دادهها از 150 نفر از معلمان شهر انار به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از یک پرسشنامه اقتباسشده از مطالعات قبلی جمعآوری شد و با روش تحلیل مسیر ...
بیشتر
این مطالعه باهدف بررسی نقش ویژگیهای فناوریهای یادگیری مبتنی بر وب در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان انجام گرفت. به این منظور از روش همبستگی استفاده شد و دادهها از 150 نفر از معلمان شهر انار به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از یک پرسشنامه اقتباسشده از مطالعات قبلی جمعآوری شد و با روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم ویژگیهای فناوری مبتنی بر وب همچون سهولت فهم و سهولت یافتن بر سازههای سهولت و سودمندی ادراکشده کاربرد فناوری مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد اثر مستقیم نیت رفتاری بر کاربرد واقعی، اثرات سودمندی ادراکشده و نگرش نسبت به کاربرد بر نیت رفتاری، اثر سودمندی ادراکشده بر نگرش نسبت به کاربرد، و اثر سهولت ادراکشده کاربرد فناوری بر سودمندی ادراکشده مثبت و معنیدار بود اما اثر سهولت ادراکشده کاربرد بر نگرش معنیدار نبود. نتایج واسطهای نشان داد مسیر زنجیرهای سهولت یافتن، سودمندی، نگرش، نیت رفتاری و کاربرد واقعی و مسیر زنجیرهای سهولت یافتن، سودمندی، نگرش و نیت رفتاری مهمترین مسیرهای پیشبینی کاربرد واقعی و نیت رفتاری کاربرد فناوری بهوسیله معلمان هستند. این نتایج نشان داد باورها و نگرش معلمان بخصوص باور سودمندی ادراکشده و نگرش نسبت به کاربرد فناوری نقش مهمی در انتقال اثر سهولت فهم و سهولت یافتن فناوری بر کاربرد واقعی و نیت رفتاری کاربرد فناوری ایفاء میکنند.
احسان مبارکی؛ محمد شرفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهر اراک که به شیوه نمونهگیری طبقهای نامتناسب انتخابشده بودند، جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد از بین متغیرهای تحقیق استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و ماهواره بعد از کنترل جنس، اعتقادات دینی، و میزان ارتباط والدین با فرزندان توانستهاند 26 درصد از تغییرات نگرش به دوستی با جنس مخالف را تبیین نمایند. همچنین بین استفاده از اینترنت و نگرش به دوستی با جنس مخالف رابطۀ معناداری مشاهده نشد. از بین متغیرهای کنترل، جنس و اعتقادات دینی بهگونهای معنادار قادر به پیشبینی نگرش به دوستی با جنس مخالف بود. در مجموع میتوان گفت، استفاده از ماهواره، استفاده از شبکههای مجازی، جنس و اعتقادات دینی توانستهاند 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته را در جامعۀ آماری تحقیق پیشبینی نمایند.