طاهر روشندل اربطانی؛ هومان اسعدی؛ افشین امیدی
چکیده
نابسامانی نظام نوآوری یکی از علل اصلی وجود معضلات اقتصادی در صنعت موسیقی به شمار میرود و رفع آنها مستلزم سازماندهی نظام نوآوری در بخشهای مختلف صنعت موسیقی، بهخصوص در عصر دیجیتال میباشد. در دهههای اخیر، توزیع دیجیتال موسیقی بهطور چشمگیری توانسته است برای جوامع مختلف، خلق ثروت زیادی داشته باشد. در محیط اکنونی رسانههای ...
بیشتر
نابسامانی نظام نوآوری یکی از علل اصلی وجود معضلات اقتصادی در صنعت موسیقی به شمار میرود و رفع آنها مستلزم سازماندهی نظام نوآوری در بخشهای مختلف صنعت موسیقی، بهخصوص در عصر دیجیتال میباشد. در دهههای اخیر، توزیع دیجیتال موسیقی بهطور چشمگیری توانسته است برای جوامع مختلف، خلق ثروت زیادی داشته باشد. در محیط اکنونی رسانههای دیجیتال، «توزیع» در محوریت صنعت موسیقی قرار دارد. بنابراین با نگاهی دقیقتر به چگونگی توزیع دیجیتال موسیقی میتوان نقشه دستیابی به خلق ثروت در صنعت موسیقی را بهطور نظاممند ترسیم نمود. این پژوهش با استفاده از یک مطالعه موردی عمیق، به دنبال آن است که از طریق شناسایی و تحلیل نوآوریهای رسانهای یک نمونه کسبوکار ایرانی در توزیع دیجیتال موسیقی (بیپتونز)، راه دستیابی به بازار کارآمد رسانهای در دنیای دیجیتالی صنعت موسیقی ایران را هموار سازد. در این راستا، با استفاده از چارچوب مفهومی نوآوری رسانهای استورسول و کرومسویک، نوآوریهای صورت گرفته در این کسبوکار آنلاین در پنج بُعد محصول، فرایند، موقعیت، پارادایمی و اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج اصلی این پژوهش نشان میدهد که نوآوریهای رسانهای نباید تنها بهمنزله نوآوریهای تکنولوژیکی در نظر گرفته شوند؛ در عوض، کسبوکارهای آنلاین در توزیع دیجیتالی موسیقی باید نگاهی «انسانگرایانه» نسبت به نوآوریهای رسانهای اتخاذ کنند. کلید موفقیت کسبوکارهای آنلاین در صنعت موسیقی، توجه بیشتر به بازیگر کلیدی این صنعت یعنی «انسان» میباشد.