سید سعید مرتضوی؛ فرشته آزادی پرند
چکیده
سلامت، بهداشت و خدمات درمانی قسمت جداییناپذیر زندگی هر فردی در طول زندگیاش است. هر فردی در دورههای مختلف زندگی خود بهنوعی نیازهای متنوعی در حوزه سلامت احساس میکند که با استفاده از امکانات موجود، سعی در پاسخگویی بهاین نیازها را دارد. با توجه به استقبال زیاد افراد از شبکههای اجتماعی در دو دهه اخیر، یکی از ابزارهایی که میتواند ...
بیشتر
سلامت، بهداشت و خدمات درمانی قسمت جداییناپذیر زندگی هر فردی در طول زندگیاش است. هر فردی در دورههای مختلف زندگی خود بهنوعی نیازهای متنوعی در حوزه سلامت احساس میکند که با استفاده از امکانات موجود، سعی در پاسخگویی بهاین نیازها را دارد. با توجه به استقبال زیاد افراد از شبکههای اجتماعی در دو دهه اخیر، یکی از ابزارهایی که میتواند امکانات مختلفی را در اختیار افراد در حوزه سلامت بگذارد شبکههای اجتماعی است. در این پژوهش ی1ک شبکه اجتماعی سلامت معرفی شده است که بر روی ارتباط کاربران یا بیماران با پزشکان و خدمات درمانی مختلف تمرکز دارد. برای بهبود کارایی این شبکه یک سیستم توصیهگر پیشنهاد شده است که میتواند به کاربران یک پزشک، یک حوزه تخصصی جهت اخذ مشاوره پزشکی و یا یک مطلب را بر اساس نیازمندیهای آنان پیشنهاد دهند. از شبکههای اطلاعاتی ناهمگون برای مدلسازی شبکه اجتماعی سلامت بهره گرفتهایم. این شبکهها وجود چندین نوع شیء، مانند پزشک، بیمار و مشاوره، و چندین نوع رابطه، مانند درخواست مشاوره و پاسخ به مشاوره، را در برمیگیرند. برای مدل توصیه، با توجه به روشهایی که شبکههای ناهمگون ارائه میدهند، از بازخوردهای ضمنیای که هر فرد در شبکه ثبت میکند، استفاده کردیم تا با یافتن شباهتهای مطابق با این بازخوردها، بهترین پیشنهادها را به وی ارائه دهیم. برای الگوریتم یادگیری مدل توصیه از رتبهبندی، شخصیسازی شده بیزین استفاده شده است. الگوریتم ارائه شده ترکیبی از روش امتیاز رتبهبندی و الگوریتم یادگیری مذکور است. در انتها با اعمال روش پیشنهادی بر روی مجموعه داده، کارایی این شبکه اجتماعی و سیستم توصیهگر نشان داده شده است.
علی اصغر کیاء؛ المیرا فتوحی کندلجی
چکیده
گسترش آموزش با در نظر گرفتن گستردگی جوامع، لزوم تعلیم و آموزش دائمی شهروندان، کمبود فضای فیزیکی و هزینه بری ساخت آن، محدودیت زمانی برای افراد و مشکلات ترافیکی در جامعه امروز، اهمیت آموزش از راه دور (اینترنتی) را دوچندان نموده است. افزایش میزان اثربخشی و بازده آموزشی نیز از دیگر برتریهای این نحوه تعلیم نسبت به روشهای سنتی است. نظام ...
بیشتر
گسترش آموزش با در نظر گرفتن گستردگی جوامع، لزوم تعلیم و آموزش دائمی شهروندان، کمبود فضای فیزیکی و هزینه بری ساخت آن، محدودیت زمانی برای افراد و مشکلات ترافیکی در جامعه امروز، اهمیت آموزش از راه دور (اینترنتی) را دوچندان نموده است. افزایش میزان اثربخشی و بازده آموزشی نیز از دیگر برتریهای این نحوه تعلیم نسبت به روشهای سنتی است. نظام سلامت میتواند با بسترسازی و ایجاد فضای مناسب، نسبت به توسعه کاربری اینترنت در حوزه سلامت اقدام نماید. این پژوهش باهدف بررسی نقش آموزش الکترونیک در ارتقای سطح آگاهی کاربران جوان اینترنتی از حوزه بهداشت و سلامت انجامشده است. جامعه آماری این تحقیق 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی بودند که بر اساس فرمول کوکران 130 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. از مهمترین یافتههای پژوهش بر اساس چارچوب نظری مورداشاره، یعنی نظریه استفاده و رضایتمندی، این است که پیامها و اطلاعات سلامت پایگاههای پزشکی و بهداشتی در تغییر نگرش و همچنین توسعه رفتارهای بهداشتی کاربران نقش بسزایی دارند و در مقایسه با سایر رسانههای جمعی، درصد بالایی از نیازهای اطلاعاتی آنها را پاسخگو میباشند. علاوه بر این، بر اساس مدل احتمال و تفصیل، افراد نمونه برای تقویت و حفظ سلامتی مطلوب خودشان، این نوع اطلاعات بهداشتی را بهعنوان یک عامل مهم تلقی میکنند و برای مدیریت سلامت خود از آنها بهره میبرند. بنابراین فرضیه اصلی محقق در این پژوهش بر اساس یافتههای تحلیلی (استنباطی) مورد تأیید قرار گرفت.