حمیده حسین زاده؛ افسانه توسلی.
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی فمینیسم سایبر در ایران و باهدف شناسایی مطالبات بازنمایی شده در شبکههای اجتماعی فمینیستی صورت گرفته است؛ این پژوهش بر اساس نوع هدف، کاربردی و به لحاظ نوع روش، کیفی است. در این مطالعه بهمنظور شناسایی مطالبات بازنمایی شده، محتوای شبکههای اجتماعی فمینیستی موردبررسی قرار گرفته است، ازاینرو از مجموع 44 ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی فمینیسم سایبر در ایران و باهدف شناسایی مطالبات بازنمایی شده در شبکههای اجتماعی فمینیستی صورت گرفته است؛ این پژوهش بر اساس نوع هدف، کاربردی و به لحاظ نوع روش، کیفی است. در این مطالعه بهمنظور شناسایی مطالبات بازنمایی شده، محتوای شبکههای اجتماعی فمینیستی موردبررسی قرار گرفته است، ازاینرو از مجموع 44 پیج شناساییشده با دارا بودن شاخصههای مرتبط زیر: «1_اشارههای نشانهشناسی از رویکردهای فمینیستی در تنظیم متن و محتوای بکار رفته، 2_ وجود کلیدواژههای فمینیستی و اندیشههای مرتبط در متن و محتوای بکار رفته، 3_ صفحات فعال فمینیستی بیانکنندهی مطالبات. 4_مرتبط بودن پستها با مطالبات حوزه زنان. 5_ تمرکز در خصوص زن ایرانی، 6_ معرفی خود بهعنوان فمینیست در قسمت مشخصات (بیو) این شبکهها»، 16 پیج پرمخاطب با تعداد فالوور بیش از K50 مورد انتخاب و تحت تجزیهوتحلیل دادهای قرار گرفتند. تحلیل یافتههای فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت که درنهایت یک هستهی اصلی تحت عنوان «رفع محدودیتهای اعمالشده علیه زنان» و پنج مضمون اصلی شامل: «1. رفع بیعدالتی و نابرابری جنسیتی، 2. رفع محرومیت نسبی از مناسبات و تجربه زیسته، 3. رفع بحران عاملیت زنانه، 4. رفع کلیشههای برساخت حول گفتمان تبعیض، 5. رفع سرکوب و خفقان نظاممند» شناسایی شد. با توجه به این دادهها میتوان نتیجه گرفت: فمینیستهای سایبر با در نظر گرفتن پیشفرض «اعمال محدودیتهای اعمالشده علیه زنان» دست به کنشهایی در میدان فضای سایبر میزنند که نتیجهی آن بازنمایی مطالباتی در فضای مجازی بهعنوان مطالبات زنان در میدان واقعیت میباشد.
محمد سعید ذکایی؛ محمد تقی کرمی؛ شیما فرزادمنش
چکیده
فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاسدهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری ...
بیشتر
فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاسدهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری بر مخاطب و الگوهای بازخورد مخاطبان در صفحات و پستهای اینستاگرامرهای زن خانه دار میباشد. با تحلیل بیش از 800 پست از 26 اینستاگرامر و نظرات مخاطبان ذیل پستها، سه مضمون کلی شامل مادری و خانه ایده آل؛ انقیاد توأم با قدرتمندی / بازنمایی هویتهای زنانه-مردانه و پارادوکسهای هویتی / بازنمایی مفهوم خوشبختی در پیوند با خانواده، مصرف تظاهری و زیبایی استخراج و تحلیل شده اند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شبکه اینستاگرام برای زنان اینستاگرامر ایرانی دارای کارکرد هویتبخشی و فراغتی است که در بستر آن زنان ضمن بازنمایی نقش های جنسیتی در قالب کلیشه های سنتی، نسبت به الگوهای حاکم بر ساختارهای مردسالارانه مقاومت داشته و کنشهای آگاهانه ای برای رسیدن به اهداف خود و تبدیل شدن به اینستاگرامر انجام میدهند و در این مسیر، همزمان درجاتی از سوژگی و فرودستی آنان بازنمایی میشود.