محمدجواد افشارصفوی؛ گلنار شجاعی باغینی؛ محمدرضا رستمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری رسانههای مکتوب در مواجهه با شبکههای اجتماعی بهمنظور تداوم حیات آنهاست. این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای-کاربردی و ازنظر رویکرد، از نوع آمیخته اکتشافی است. در مرحله کیفی، با بهرهگیری از روش نظریهپردازی دادهبنیاد (گراندد تئوری)، دادههای موردنیاز برای تدوین چارچوبی جهت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری رسانههای مکتوب در مواجهه با شبکههای اجتماعی بهمنظور تداوم حیات آنهاست. این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای-کاربردی و ازنظر رویکرد، از نوع آمیخته اکتشافی است. در مرحله کیفی، با بهرهگیری از روش نظریهپردازی دادهبنیاد (گراندد تئوری)، دادههای موردنیاز برای تدوین چارچوبی جهت رقابتپذیری رسانههای مکتوب با شبکههای اجتماعی گردآوری و مؤلفهها و شاخصهای مربوطه استخراج شد. برای شناسایی مفاهیم، از مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان و کارشناسان روزنامه خراسان در مشهد است. نمونهگیری بهصورت هدفمند و به روش گلولهبرفی انجام گرفت و در مرحله مقدماتی، 17 مصاحبه برای جمعآوری دادهها صورت گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 2500 نفر از مشترکان سالیانه روزنامه خراسان بود که با استفاده از فرمول کوکران، 333 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بر اساس مؤلفههای شناساییشده، پرسشنامهای طراحی و دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL تحلیل شد. نتایج نشان داد که مقولات اصلی تحقیق در قالب شش بعد مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (20 مقوله)، پدیده محوری (رقابتپذیری برای ادامه حیات در قالب 7 مقوله)، راهبردها (13 مقوله)، زمینه (12 مقوله)، شرایط مداخلهگر محیطی (11 مقوله) و پیامدها (12 مقوله) قرار میگیرند. شاخص برازش مطلق GOF برابر با 0.61 بهدست آمد که نشانگر برازش مناسب مدل است.