الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتی های ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی

2 استادیار جامعه شناسی گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

10.22054/nms.2021.32891.503

چکیده

با ظهور شبکه های اجتماعی آنلاین در سال های اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتی ها در این شبکه ها مواجه هستیم. بر اساس نظریه گافمن سلبریتی ها از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار جلوی صحنه استفاده می کنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان را به مخاطبان شبکه های اجتماعی عرضه کنند. از آنجا که این اشخاص مورد اقبال و توجه افراد زیادی در جامعه هستند، این تحقیق نحوه خودبازنمایی های آنها را در شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان افراد مورد رجوع و پربیننده مورد مطالعه قرار داده است. برای این منظور از طریق استخراج الگوهای خودبازنمایی و تکنیک ها و استراتژی های آن به ارائه مدلی جامع از نحوه خودبازنمایی سلبریتی ها در این شبکه پرداخته است.
391 پست اینستاگرامی از صفحات 5 نفر از سلبریتی های ایرانی که بیشترین تعداد دنبال کننده را دارند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی روی نمونه ها که شامل مهناز افشار، رامبدجوان، بهنوش بختیاری، ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار می باشد، پنج الگوی خودبازنمایی را در صفحات آنها بدست داد. این پنج الگو شامل الگوی بازنمایی هویت حرفه ای، الگوی بازنمایی کنشگری اجتماعی، الگوهای تعامل گرایانه با مخاطبان، الگوی بازنمایی کنشگری سیاسی و الگوی بازنمایی زندگی شخصی روزمره می باشد. با استفاده از تفسیرهای نشانه شناختی و استخراج دلالت های ضمنی این الگوها، مولفه های پنجگانه محبوب بودگی، عادی بودگی، مسئولیت پذیر بودگی، خیرخواه بودگی و مردمی بودگی بدست آمد که در کلیت سلبریتی ها را به مثابه گروه مرجع بازنمایی می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Patterns of Iranian celebrities' self-representation in the social network Instagram

نویسندگان [English]

  • Zahra Ardekani Fard 1
  • Neda Razavizadeh 2
1 PhD student in Communication Science
2 Assistant Professor of Socialogy at the Tourism Research institute of Jahaddaneshgahi in Khorasan Razavi
چکیده [English]

With the emerge of online social networks in recent years, the phenomenon of the extensive presence of Based on Gaffman's theory, celebrities use social networks as a front-end tool to offer their desired “self” to their audience. To this end, a comprehensive model of celebrity self-representations in the medium was presented through assessing self-representation patterns, methods and strategies.

we selected 391 posts of Instagrams from the pages of the 5 most popular Iranian celebrities by targeted sampling. The results of qualitative content analysis on the samples obtained five self-representation patterns in their pages. These five patterns include the pattern of the representation of professional identity, the model of social activism representation, interacting patterns with the audience, the pattern of political activism and the pattern of representing everyday personal life. Each of the first three patterns contained different strategies for self-representation, which were described as sub-types. Five characters were obtained using semiotic interpretations and evaluating implicit implications of the patterns: being specific and popular; being belonged to ordinary level of society; being active and responsible; being approved and benevolent; and being intimate and popular. The five characters represent the celebrities as a reference group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Network
  • Instagram
  • Representation
  • self-representation
  • celebrity