نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

این مقاله سعی دارد با مطالعه دیاسپورا یا جامعه دور از وطن ایرانی، دغدغه‌های این گروه در رابطه با وطن خود و نیز سهم و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری محتوای مرتبط با ایران در توئیتر را مورد تحلیل قرار دهد. اگرچه شکل‌گیری دیاسپورای ایرانی به پیش از ظهور فناوری‌ها و رسانه‌های نوین بازمی‌گردد؛ بااین‌وجود فضای مجازی و به‌ویژه اینترنت نقش مهمی در افزایش تعاملات، همکاری و اتحاد میان دیاسپورای ایرانی در سراسر جهان داشته که به‌تبع آن قدرت و تأثیرگذاری آن‌ها را افزایش داده است. تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحلیل متن در توئیتر انجام‌شده و به‌منظور تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج تحلیل بیانگر آن است که دیاسپورای ایرانی در توئیتر سهم عمده‌ای از مطالب مرتبط با ایران را به خود اختصاص داده و یکی از بازیگران کلیدی در این زمینه است. بااین‌وجود، نتایج حاکی از آن است که در این شبکه آنلاین، جریان ارتباطات چندمرحله‌ای بوده و هاب‌های اصلی این شبکه تعداد اندکی از سازمان‌های شکل‌گرفته توسط دیاسپورای ایرانی در جوامع میزبان هستند. همچنین تحلیل 270 توئیت منتخب از دیاسپورای ایرانی نشان می‌دهد که موضوع اصلی توئیت‌ها در سه مقوله کلی انتقاد از شرایط ایران، بازتاب و تشویق اعتراضات و خبررسانی قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Searching Iran in Twitter: New technologies and the voice of Iranian diaspora

نویسندگان [English]

  • Zahra Majdizadeا 1
  • Hamideh Molaei 2

1 Department of Communications, Faculty of Social Sciences, University of Tehran

2 Department of South and East Asian Studies, Faculty of World Studies, University of Tehran

چکیده [English]

This study aims to investigate the voice of Iranian Diaspora in Cyberspace. In particular it seeks to explore their concerns regarding their home country, Iran and to explore their role and influence in the formation of Iran-related contents on Twitter. While the formation of Iranian Diaspora was before the rise of new Information and Communication Technologies, the rise of the aforementioned technological improvements have had an influential role to make their voice heard in offline and online spheres, in particular in Twitter. Having conducted content analysis, the results of the study showed that Iranian Diaspora play a key role in content creation in online sphere and in particular in Twitter. However, the results also indicated that there is a multi step flow of information in their online network given that their main hubs are only few Iranian Diasporia organizations that are established in the host countries. In addition, the results of analyzing 270 selected tweets from Iranian Diasporas indicates that 'criticizing the situation in Iran", "Covering the news regarding protest and propagating them" and "relatively neutral news and information" were the dominant themes and topics twitted –and re twitted _by them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • diaspora
  • Iran
  • cyberspace
  • content analysis
  • multi step flow of information
  • public opinion
تقدسی، پوراندخت، محقق، نادر، کاوسی، اسماعیل. (1399). تبیین سبک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم بریتیش کلمبیا کانادا با تأکید بر مدل فرهنگ پذیری بری. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی. https://www.sid.ir/fa/Journal/ ViewPaper.aspx?ID=273555
حاتمی، محمدرضا. (1396). «بازخوانش جغرافیایی از دیاسپورا»، پژوهشنامه روابط بین‌الملل. دوره 5، شماره 17، 65 – 81.
حسین‍زاده، مهدی و فخری، پروین. (1396). «آنالیز محتوای کمپینهای انتخاباتی 2016 ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در توئیتر»، مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 5، شماره 20، 121 – 156.
خجیر، یوسف و خانیکی، هادی. (1398). «ظرفیت‌ها و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی برای جامعه مدنی ایران». مطالعات رسانه‌های نوین. دوره 5، شماره 17، صفحه 35-69.
خزائی، طاهره. (1399). ناهمگونی‌های ناهمگرا در مهاجرت ایرانی. دیاسپورا و محدودیت‌های معنایی و نظری: مورد ایرانی‌های مقیم فرانسه. فصلنامه علوم اجتماعی، (), -. doi: 10.22054/qjss.2020.48805.2187
دهقانی فیروزآبادی، جلال و بهرامی، سمیه. (1396). «ارزیابی تأثیر کنشهای دیاسپوریک بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه موردی دیاسپورای ایرانی مقیم ایالات‌متحده»، پژوهشنامه علوم سیاسی. سال دوازدهم، شماره ۴، 39 – 68.
عاملی، سعیدرضا. (1390). رویکرد دو فضایی به آسیب‌ها، جرائم، قوانین و سیاست‌های فضای مجازی. چاپ نخست، تهران: انتشارات امیرکبیر.
عاملی، سعیدرضا (1395). «معرفت‍‍شناسی زمان در فضای مجازی». وبسایت دانشکده مطالعات جهان. در 31 مرداد 1395، به آدرس: https://fws.ut.ac.ir/2016/12/29/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C/
عاملی، سعیدرضا. (1396). فلسفه فضای مجازی. چاپ نخست، تهران: امیرکبیر.
لازار، ژودیت. (1392). افکار عمومی. ترجمه مرتضی کتبی، چاپ دهم، تهران: نشر نی.
محمدی، علی. (1387). «گرایش به غرب، نقش رسانه‌های ارتباطی و پدیده جامعه اطلاعاتی»، فصلنامه رسانه. شماره 64، 194 – 201.
Alavi, N (2005). We Are Iran: The Persian Blogs. Washington: Soft Skull Press.
Clifford, James. (1994). “Diasporas”, Cultural Anthropology, 9(3): 302–38.
Cohen, Robin. (2009). Global Diasporas: An Introduction. 2nd Edition, New York: Routledge.
Ghorashi, Halleh & Boersma, Kees. (2009). “Iranian diaspora and the new media: From political action to humanitarian help”, Development and Change. 40(4), 667-691. DOI: 10.1111/j.1467-7660.2009.01567.x.
Hopke, Jill E. (2015). “Hashtagging Politics: Transnational Anti-Fracking Movement Twitter Practices”, Social Media and Society. 1(2). DOI: 10.1177/2056305115605521
Karim, H. Karim (2003). The Media of Diaspora. New York: Routledge.
Lee, Eunkyung (2012). Digital diaspora on the web: The formation and role of an online community of female Korean im/migrants in the U.S. for the degree of Doctor of Philosophy Graduate Program in Communication, Information and Library Studies. Graduate School-New Brunswick Rutgers, The State University of New Jersey.
Meraz, Sharon & Papacharissi, Zizi. (2013). “Networked Gatekeeping and Networked Framing on #Egypt”, The International Journal of Press/Politics. 18(2) 138–166.
Mitchell, Katharyne. (1997). “Different Diasporas and the hype of hybridity”, Environment and Planning D: Society and Space. 15(5). 533 – 553.
Mitra, Ananda. (2005). “Creating immigrant identities in cybernetic space: Examples from a non resident Indian website”, Media, Culture and Society. 27 (3), 371-390.
Moerbeek, Kimon & Timmermans, Nikki. (2010) Social media Empowering Migrant Communities. Written report on Panel Discussion. Amsterdam: Kennisland (Available at: http://www.lmi.ub.es/bridge-it/files/101101_Report_Migration_DP_BridgeIT.pdf, consulted 28th September 2017).
Prajna M. R., Savitha C. K., Ujwal U. J. (2013). “The Impacts of Social Networking and Its Analysis”, International Journal of Modern Engineering Research (IJMER). 3(4), 2472-2475.
Schreiner, Tanja. (2018). “Information, Opinion, or Rumor? The Role of Twitter During the Post-Electoral Crisis in Côte d’Ivoire”, Social Media and Society. 1-16. https://doi.org/10.1177/20563051187657.
Sheffer, Gabriel. (2006). Diaspora Politics: At Home Abroad. New York: Cambridge University Press.
Siddiquee, Asiya & Kagan, Carolyn (2006). “The Internet empowerment, and identity: An exploration of participation by refugee women in a community Internet Project (CIP) in the UK”, Journal of Community and Applied Social Psychology. 16(3), 189- 206.
Sun, Wanning (2005). “Media and the Chinese diaspora: Community, consumption, and transnational imagination”, Journal of Chinese Overseas. 1(1), 65-86.
Tsagarousianou, Roza. (2004). “Rethinking the concept of diaspora: mobility, connectivity and communication in a globalized world”, Westminster Papers in Communication and Culture. 1(1), 52-65.
Van den Bos, Matthijs & Nell, Liza. (2006). “Territorial Bounds to Virtual Space: Transnational Online and Offline Networks of Iranian and Turkish-Kurdish Immigrants in The Netherlands”, Global Networks. 6(2): 201–220.
Van den Bos, Matthijs. (2006). “Hyperlinked Dutch-Iranian Cyberspace”, International Sociology. 21(1), 83- 99. DOI: 10.1177/0268580906059292.
Wenjing, Xie. (2005). “Virtual space, real identity: Exploring cultural identity of Chinese Diaspora in virtual community”, Telematics and Informatics. 22(4), 395-404.