ارائه مدلی برای تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر توسعه دموکراسی در ایران: یک مطالعه داده‌بنیاد
ارائه مدلی برای تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر توسعه دموکراسی در ایران: یک مطالعه داده‌بنیاد

یونس شکرخواه؛ محمد رضا سعیدآبادی؛ عبدالرضا نام آور

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 36-1

https://doi.org/10.22054/nms.2021.47781.856

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی تأثیرگذار باشند. هدف از این پژوهش، طراحی مدلی برای تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر توسعه دموکراسی است. برای طراحی این مدل، با استفاده از استراتژی ...  بیشتر
تحلیل کارکرد سلبریتی در گذار از نشانه شناسی ایدئولوژی به نشانه شناسی فرهنگ مورد مطالعه: لایو اینستاگرامی حسن آقامیری و احلام
تحلیل کارکرد سلبریتی در گذار از نشانه شناسی ایدئولوژی به نشانه شناسی فرهنگ مورد مطالعه: لایو اینستاگرامی حسن آقامیری و احلام

محمد جواد بادین فکر؛ حسین سرفراز؛ مرتضی سمیعی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 62-37

https://doi.org/10.22054/nms.2021.33738.991

چکیده
  با مروری بر آثار ترجمه‌ای و تألیفی فارسی در باب فرهنگ شهرت، بر تفوق نگاه های انتقادی پی می بریم؛ از منظر نشانه‌شناختی موضع انتقادی رولان بارت نسبت به نظام های نشانه‌ای درون فرهنگ به مثابه نظام‌های ...  بیشتر
بازنمایی انگاره هویت ایرانی و بازشناسی مولفه‌های آن در شبکه اجتماعی توییتر
بازنمایی انگاره هویت ایرانی و بازشناسی مولفه‌های آن در شبکه اجتماعی توییتر

احسان مجیدی فرد؛ عطیه کامیابی گل؛ امین مجیدی فرد

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 98-63

https://doi.org/10.22054/nms.2021.54087.1019

چکیده
  هویت از تعریف خود در مقابل دیگری و از مقایسه خود با دیگران نشات می‌گیرد. هویت ایرانیان ساخت‌ها و ساحت‌های گوناگونی دارد و از نگاه آن‌ها به خود، در مقایسه با غیرایرانیان، مایه می‌گیرد و معمولا در قالب‌های ...  بیشتر
جستجوی ایران در توییتر: فناوری‌های نوین و صدای دیاسپورای ایرانی
جستجوی ایران در توییتر: فناوری‌های نوین و صدای دیاسپورای ایرانی

زهرا مجدی زاده؛ حمیده مولایی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 134-99

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44857.786

چکیده
  این مقاله سعی دارد با مطالعه دیاسپورا یا جامعه دور از وطن ایرانی، دغدغه‌های این گروه در رابطه با وطن خود و نیز سهم و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری محتوای مرتبط با ایران در توئیتر را مورد تحلیل قرار دهد. اگرچه ...  بیشتر
جهت‌گیری‌های فرهنگی در فضای مجازی؛ پیمایش میزان و نحوه استفاده دانشجویان از فضای مجازی
جهت‌گیری‌های فرهنگی در فضای مجازی؛ پیمایش میزان و نحوه استفاده دانشجویان از فضای مجازی

علی محبی؛ علی اصغر کیاء

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 164-135

https://doi.org/10.22054/nms.2021.54235.1020

چکیده
  هدف اصلی پژوهش این است تا همبستگی بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تغییرات فرهنگی را در چهار حوزه «سرمایه اجتماعی» ، «اعتقادات مذهبی» ، «فرد شدگی»  و «هویت»  مشخص کرده ...  بیشتر
تحلیل کاربرد تصویر در انتقال بهتر اخبار علم و فناوری به مخاطبان(مطالعه موردی: خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و مهر)
تحلیل کاربرد تصویر در انتقال بهتر اخبار علم و فناوری به مخاطبان(مطالعه موردی: خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و مهر)

مرتضی شمس؛ اعظم راودراد

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 204-165

https://doi.org/10.22054/nms.2021.46294.838

چکیده
  این پژوهش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سوال است که «خبرگزاری‌های کشور در صفحات علم و فناوری خود، چگونه و به چه میزان از پیام‌های تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانشان، استفاده ...  بیشتر
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه پیامدهای منفی استفاده از شبکه پیام رسان واتس اپ
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه پیامدهای منفی استفاده از شبکه پیام رسان واتس اپ

کریم سواری؛ مریم فلاحی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 224-205

https://doi.org/10.22054/nms.2021.48512.880

چکیده
  به دنبال پیشرفت‌های علمی سال‌های اخیر، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی متعددی همچون شبکه پیام‌رسان واتس‍اَپ جهت تسهیل و برقراری تعاملات پا به عرضه ظهور گذاشتند که بنا به شواهد پژوهشی سوءاستفاده مستمر ...  بیشتر
بررسی نقش ارتباطات شفاهی در رسانه های اجتماعی بر رفتار خرید با تاکید برنقش هیجانات و هنجارهای اجتماهی
بررسی نقش ارتباطات شفاهی در رسانه های اجتماعی بر رفتار خرید با تاکید برنقش هیجانات و هنجارهای اجتماهی

حمید بابایی میبدی؛ امیررضا کنجکاو منفرد؛ محمد غفاری؛ احسان کریمی میبدی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 256-225

https://doi.org/10.22054/nms.2021.33808.532

چکیده
  هدف پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات شفاهی بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان است. در این راستا نقش میانجی هیجانات، هنجارهای اجتماعی و نگرش بررسی شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. همچنین،به ...  بیشتر
تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام (مطالعه افراد متأهل 40-15 سال شهر بروجرد)
تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام (مطالعه افراد متأهل 40-15 سال شهر بروجرد)

کرم اله جوانمرد؛ نرگس خوشکلام

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 288-257

https://doi.org/10.22054/nms.2021.42751.745

چکیده
  شبکه اجتماعی «تلگرام»، کاربرپسندترین شبکه اجتماعی در کشور ایران است که حجم بالایی از روابط و محتواها را در خود جای داده است. پژوهش کیفی حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عضویت افراد متأهل در این شبکه، ...  بیشتر
چالش های شبکه های مجازی در تعاملات اجتماعی مطالعه موردی:دانش آموزان دبیرستانهای تهران
چالش های شبکه های مجازی در تعاملات اجتماعی مطالعه موردی:دانش آموزان دبیرستانهای تهران

منوچهر شاه بابا؛ غلامرضا لطیفی؛ محمدرضا رسولی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 310-289

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49739.908

چکیده
  مقاله ی حاضر بر پایه دستاوردهای حاصل از پرسشنامه و نیز مطالعات کتابخانه ای طولانی مدت و عمیق صورت گرفته و سرانجام با بهره گیری از رهنمودها و نظرات محققین برتر در این حوزه، به شناسایی و تبیین چالش های شبکه ...  بیشتر
شناسایی مولفه‌های فرهنگ حاکم در شبکه اجتماعی اینستاگرام
شناسایی مولفه‌های فرهنگ حاکم در شبکه اجتماعی اینستاگرام

امیرحسین شمشادی؛ افسانه مظفری؛ محمد سلطانی فر؛ علی اکبر فرهنگی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، صفحه 344-311

https://doi.org/10.22054/nms.2021.55260.1045

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های فرهنگ حاکم بر شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام‌شده است. نمونه تحقیق، مشارکت‌کنندگان بالقوه از اساتید ...  بیشتر