نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

در این پژوهش با هدف بررسی جایگاه روابط عمومی الکترونیک در مناطق 22 گانه شهرداری تهران پنج مؤلفه سواد رایانه‌ای، آموزش روابط عمومی الکترونیک، میزان استفاده از روابط عمومی الکترونیک، نگرش مدیران و کارشناسان، و دورکاری از دیدگاه شاغلان به روش تحقیق پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.88 استفاده‌شد. جامعه آماری در این تحقیق شامل تمامی مدیران و کارکنان واحدهای روابط عمومی‌ است که در محدوده زمانی، نیمه دوم سال 1394 و نیمه اول سال 1395 دراین سازمان به‌صورت رسمی، پیمانی و قراردادی مشغول به خدمت بودند. تجزیه‌وتحلیل داده‌هابا استفاده از از نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 20 انجام ‌شد. در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی داده‌ها و در بخش آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش داده‌ها، از آزمون کای اسکوئر و ضریب همبستگی دی سامرز استفاده‌شده است.
یافته‌های این تحقیق نشان داد، با توجه به بررسی مولفه های سواد رایانه‌ای، آموزش روابط عمومی الکترونیک، نگرش مدیران و کارشناسان در رابطه با روابط عمومی الکترونیک و میزان استفاده از تکنولوژی‌های روابط عمومی الکترونیک (پست الکترونیک، خبرنامه الکترونیک، سامانه پیامکی، چندرسانه‌ای، تالار گفتگو، نظرسنجی الکترونیک، تلگرام)؛ در واحدهای روابط عمومی مناطق 22 گانه شهرداری تهران، از روابط عمومی الکترونیک به نحو مطلوب استفاده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the components associated to the Place of e-PR in Tehran Municipality (22 areas)

نویسندگان [English]

  • Razieh Alborz 1
  • Rahman Saeedi 2
  • hossein afkhami 2

1 MA in Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University

2 Academic member of Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The current research attempts to investigate the place of electronic public relations in 22 regions of Tehran Municipality. Survey method was used to study variables such as computer literacy, teaching electronic public relations, level of using electronic public relations, etc. and questionnaires were used for data collection. Cronbach’s alpha coefficient of 0.88 was used to determine research reliability. Research population included all the official and contract managers and employees of public relation units who were serving during the second half of 1394 (2015) and the first half of 1395 (2016) in the 22 regions of Tehran Municipality. It is noteworthy that census method was used in this study. SPSS Version 20 was used for data analysis. Tables of frequency distribution were used for data descriptions in descriptive statistics section and chi-square and D. Summers’s correlation coefficient were used in inferential statistics proportionate with the level of data assessment.
Research findings showed that considering the studies carried out on the indices of computer literacy, teaching electronic public relations, the attitude of managers and specialists regarding the electronic public relations and the level of using electronic public relations technology (electronic mail, electronic newsletter, SMS and Multimedia systems, forums, electronic surveys, telegram) electronic public relations are being properly used public relations units of the 22 regions of Tehran Municipality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • e-PR (Electronic Public Relations
  • Tehran Municipality
  • 22 regions
  • Survey
منابع
افخمی، حسین‌. (1385). «تأثیرات فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات اجتماعی؛ روابط عمومی الکترونیک مولود رسانه‌های جدید»، توسعه مدیریت، (74)،49-38.
بیکر، ترزال (1394). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی
جلالی، علی‌اکبر (1388). روابط عمومی دو، تهران: کارگزار روابط عمومی.
سورین ورنر، تانکارد جیمز (1384). نظریه‌های ارتباطات (ترجمه علیرضا دهقان). تهران: دانشگاه تهران. (کتاب اصلی در سال 1381 منتشرشده است).
رحمانزاده، سیدعلی، هاشمی، سیدمحمود. (1391). امکان‌سنجی پیاده‌سازی روابط عمومی الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی (موردمطالعه: واحد تهران شرق- قیام دشت) مطالعات رسانه‌ای،7(17)،42-23. بازیابی شده در 1 تیر 1394 از
http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=219320
روحانی، مهدی؛ حسینی، سید عبدالرضا (1392). شناسایی مؤلفه‌های پیاده‌سازی روابط عمومی الکترونیک در شهرداری تهران، فصلنامه فرهنگ و ارتباطات، شماره 11،21-1.
عاملی، سعید رضا (1392). روابط عمومی دو فضایی، تهران: سیمای شرق.
عاملی، سعید رضا، صبار، شاهو و رنجبر رمضانی، مهدی (1387). مطالعات تلفن همراه؛ زندگی در حال حرکت، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ؛ ظهور جامعه شبکه‌ای جلد (1). تهران: طرح نو.
کاوسی، اسماعیل؛ هاشمی، سید محمود. (1391). رابطه فناوری‌های نوین اطلاعاتی وتوسعه مدیریت منابع انسانی الکترونیکی. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای،
کلانتری، خلیل (1395). پردازش و تحلیل داده‌ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی با استفاده از نرم‌افزار spss. تهران: فرهنگ صبا.
گز، حنیفه؛ نفیسه ظفرمند. (1388). روابط عمومی 2 مجرایی جدید در روابط عمومی. مجموعه مقالات اولین همایش بین‌المللی روابط عمومی 2. مقاله منتشرشده در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما (صص.119-107). تهران: کارگزار روابط عمومی.
محمدپور، سحر. (1391). بررسی میزان استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در روابط عمومی‌های وزارت راه و شهرسازی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده پردیس آموزش‌های نیمه‌حضوری، گروه علوم ارتباطات بازیابی شده از:
http://d-lib.atu.ac.ir/faces/search/bibliographic/biblioFullView.jspx?_ fPfm=- 1d1mmjmytd
مرادی، شیوا؛ نادری، نادر (1394). بررسی تأثیر مصرف رسانه‌های نوین بر قصد کارآفرینانه دانشجویان؛ مطالعه موردی دانشگاه تهران، فصلنامه رسانه‌های نوین، دوره دوم، شماره 5.
مک کوایل، دنیس (1382). درآمدی بر نظریه ارتباطات اجتماعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
نجفقلی نژاد ورجوی، اعظم؛ صادق زاده وایقان، علی؛ و نجفقلی نژاد وجوی، عظیمه؛ کشاورز حمید (ویراستار). (1393). دورکاری در سازمان‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: چاپار.
وبستر، فرانک. (1389). نظریه‌های جامعه اطلاعاتی. تهران: قصیده‌سرا. (کتاب اصلی در سال 1380 منتشرشده است).
ویلکاکس، دنیس آل؛ کمرون، گلنت تی؛ آولت، فیلیپ اچ؛ و ایجی، ورن کی (1386). روابط عمومی؛ نقش، فرایند و استراتژی. جلد اول. ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Bhargava, Deepti(2010). The use of Internet in public relations and its impact on the practice: A New Zealand perspective, MA Thesis in Communication Studies, School of Communications Studies, Faculty of Design and Creative Technologies ATU University. Retrieved 2016, ‎June. ‎29 from http://aut.researchgateway.ac.nz/handle/10292/1052
James Melanie. (2008).”A review of the impact of new media on public relations: Challenges for training practice and education”; Asia Pacific Public Relations Journal, Vol. 8(2008)137-148.. Retrieved‎ 2017 June ‎18, ‎from http://www. pdfs.semanticscholar.org/9206/7e21b352252224269aae37e2febbae58abf0.pdf.
Mihaela Amalia Petrovici. (2014). “E- Public Relations: Impact and Efficiency. A case study”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 141 (2014) 79 – 84. Retrieved‎ 2015 June ‎29, ‎from http://www.ipr.org.uk/public-relations-and-the-internet.html.