نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران، تهران. ایران.
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران.
3 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران، تهران. ایران.
چکیده
هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سالهای اخیر به رسانهای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانههای اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانهها توسعه نیافته است. این در حالیاست که نبود یک رهیافت نظاممند میتواند به تشتت نظری و روشی و در نهایت عدم اعتبار یافتهها در تحقیقات روی توئیتر فارسی بیانجامد. ما در این تحقیق با ترکیب سه روش تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی تلاش میکنیم این خلا را رفع کنیم. رهیافت ارائه شده شامل تمامی مراحل انجام یک تحقیق از انتخاب بازه زمانی گردآوری دادهها تا تحلیلهای آماری و نهایی است. این رهیافت برخلاف رهیافتهای موجود، کاربر و محتوا (توئیت) را بطور همزمان در نظر گرفته و تحلیل میکند. همچنین راهکارهایی برای کدگذاری کاربرها و شناسایی ویژگیهای جمعیت شناختی آنها و توئیتها ارائه میکند که می تواند مبنایی برای انجام تحقیقات بعدی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Doing social research on Persian Twitter: An analysis of Iranian users’ activism during Iran’s 2017 presidential election
نویسندگان [English]
- Hossein Kermani 1
- Marziyeh Adham 2
- Amirali Tafreshi 3
1 University of Tehran
2 PhD student at Allameh Tabataba'i University of Communication Sciences, Tehran, Iran.
3 PhD student in Communication Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This paper provides a comprehensive and reliable approach to doing social research on Persian Twitter. Twitter has been one of the most favorable social platforms in Iran for years. Despite such popularity, research on Twitter has not been grown as it is supposed to be. Therefore, we are trying to fill this gap by suggesting a complete approach in this article. This approach is based on social network analysis, ethnographic content analysis, and social media critical discourse studies. Combining these methods, we are going beyond the limitations of current approaches which focus on either users or tweets. This approach provides researchers with a convenient method from the selection of gathering data strategy and time to statistical and final analysis. We suggest helpful and reliable concepts and tools to research on Twitter in each step. Moreover, we present a strategy to coding users’ demographic variables in addition to an approach to reach a close and valid reading of tweets. This approach could consist of a convenient basis for future studies.
کلیدواژهها [English]
- Social media
- Ethnographic content analysis
- Critical discourse analysis
- Social network analysis