نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهشگر سازمان صداوسیما، تهران، ایران.
چکیده
رسانه ها، بویژه شبکه های تلویزیونی در قالب برنامه های متعدد مخصوصا سریال های تلویزیونی همواره درصدد هستند تا الگوهای مختلف سبک زندگی را ترویج نمایند. در این تحقیق، شبکههای ماهواره ای من و تو و جم به عنوان مهمترین شبکهها با کارکرد ترویج سبک زندگی انتخاب و با روش تحلیل محتوای کمی و با بهره گیری از آزمون کای اسکوئر الگوی ارائه شده در آنها تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد، در شبکههای مورد مطالعه، در قلمرو موضوعی فرد و خانواده، فرهنگی، اجتماعی و دینی شبکه «من و تو» به ترتیب با فراوانی 300، 1103، 256 و 38 بیشتر از شبکه جم به به تولید و پخش برنامه پرداخته است. شبکههای مورد بررسی بیشترین تولیدات خود را به حوزه فرهنگی و کمترین را به حوزه دینی اختصاص دادهاند. به طوری که «الگوی خرید و مصرف» و «اوقات فراغت» از مولفه های سبک زندگی در حوزه فرهنگی، به ترتیب دارای بالاترین درصد فراوانی هستند و مقوله ی «پوشش و آرایش» دارای بالاترین میزان فراوانی است. در قلمرو موضوعات فرهنگی مولفههای تنوع طلبی، سرگرمی و تفریح بیش از دیگر مولفههای سبک زندگی در امر برنامه سازی دارای اهمیت است. این برنامه ها به ارائه الگوهای مدرن غربی در مدیریت خرید و مصرف فرد و جامعه با تاکید بر اشاعه نوع و میزان پوشش و آرایش، تشویق و ترغیب مخاطبان (به ویژه زنان) به عریانی و پوششهای نیمه عریان می پردازند که نشان دهنده تلاش این شبکه ها برای اشاعه عریانی در جامعه ایران به عنوان الگوی صحیح سبک زندگی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Models of the Lifestyle Propounded by Persian-Language Satellite Television Channels: A Case Study on Manoto TV and Gem TV
نویسندگان [English]
- Seyed Mohamad Mahdizadeh Taleshi 1
- Seyed Mohammad reza Khoshrou 2
1 Associate Professor, Department of Communication, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 PhD Student in Communication Sciences, Allameh Tabatabai University, Researcher, Radio and Television Organization, Tehran, Iran.
چکیده [English]
For many years, western countries have been attempting to offer western lifestyle as the correct model of life to people from all over the world, including Iran. Of the 32 satellite entertainment channels specifically aimed at promoting a particular lifestyle, Manoto TV and Gem TV, as the most important, popular, and influential channels with an entertainment and recreation function in promoting western lifestyle in societies, were analyzed using quantitative content analysis and the chi-squared test. According to the results, Manoto TV produced programs dealing with individual, family, cultural, social, and religious domains more than Gem TV, with the frequency of 300, 1103, 256, and 38, respectively. Among these domains, the majority of productions were related to the cultural domain, whereas religious programs ranked the last. "Shopping and consumption patterns" and "leisure" ranked first in the cultural lifestyle domain, with "clothing and makeup" showing the highest frequency. In the cultural domain, diversity, entertainment, and recreation were more important than other lifestyle components in program production. Presentation of western models in the purchasing and consumption management of individuals and society, with an emphasis on determining the type and extent of clothing and makeup, has encouraged the female audience to be nude or semi-nude, demonstrating the western media's efforts to promote nude and semi-nude clothing in the Iranian society as the correct lifestyle.
کلیدواژهها [English]
- Role Model
- Lifestyle
- Satellite TV Channel
- Manoto TV
- Gem TV
- Entertainment