نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.
ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه مهمی را در دیپلماسی رسانه ای کسب کرده اند.
در این پژوهش ، از روش تحلیل محتوا با دو تکنیک مقوله‌ای و ارزیابی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش نیز مجموع توییت های صفحات توییتر وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در سال های 2016 تا 2019 میلادی است. نتایج پژوهش نشان می دهد، دیپلماسی رسانه ای این دو کشور دارای وجوه متفاوتی می باشد. ایران از طریق دیپلماسی رسانه ای خود در تلاش است تا هرچه بیشتر بر پایبندی خود به تعهدات بین المللی نظیر برجام تاکید نماید و از سوی دیگر به بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا به تعهدات اشاره دارد. دیپلماسی رسانه ای آمریکا در تقابل با ایران قرار دارد. آمریکا در تلاش است تا ایران را به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان تروریسم معرفی نماید و تمامی اقدامات ایران را نیز بی ثبات کننده ی خاورمیانه جلوه دهد. با توجه به نکات مطرح شده می توان گفت آمریکا درصدد است تا از طریق تلاش های وزرای امور خارجه خود در شبکه ی توییتر، ایران را به عنوان کشوری حامی تروریسم و بی ثبات کننده ی خاورمیانه بازنمایی نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Media Diplomacy on Twitter

نویسندگان [English]

  • SeyedReza Naghibulsadat 1
  • Fatemeh Oudlajani 2

1 Associate Professor, Department of Public Relations, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 Master of Communication Student, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to analyze the content and evaluation of the Twitter of
the Iranian and US Foreign Ministers aimed at identifying the "media diplomacy structure of Iranian and American politicians on Twitter."
Social networks such as Twitter, Facebook, and Instagram have played a key role in the political arena, complicating political relationships and gaining more prominence in media diplomacy. .
In order to answer the research questions and achieve the desired goals, content analysis method with two categories and evaluation techniques was used. The statistical population of this study is the total number of tweets of Iranian and US Foreign Ministers on Twitter in 2016-2019. The unit of analysis in this study is the Twitter posts (tweets) of the Iranian and US foreign ministers.
The results show that the media diplomacy of the two countries has different aspects. Through its media diplomacy, Iran has been trying to emphasize its commitment to international commitments such as the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), and on the other hand points to the non-fulfillment of US commitments.
US media diplomacy is also against Iran. The United States is trying to portray Iran as one of the main proponents of terrorism and to make all of Iran's actions destabilizing the Middle East. It can be said that the United States is trying to represent Iran as a state sponsored by terrorism and destabilizing the Middle East through the efforts of its foreign ministers on Twitter.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Diplomacy
  • Content Analysis
  • Twitter
  • Iran
  • US
منابع
آشنا، حسام‌الدین، جعفری هفت‌خوانی، نادر (1386). «دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی؛ پیوندها و اهداف»، دو فصلنامه دانش سیاسی، پاییز و زمستان، دوره 3، شماره 5، صص 179-206‌، بازیابی شده از www.ensani.ir
ببی، ارل. (1393). روش‌های تحقیق در علوم انسانی، تهران، ترجمه رضا فاضل، جلد اول و دوم، تهران، انتشارات سمت.
درزبان رستمی، حسن. (1395)، تحلیل محتوای پیام‌های ارتباطی در رسانه‌ها، تهران، انتشارات سیمای شرق
سلیمی، حسین، وهاب پور، پیمان (1397)، «توئیپلماسی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توییتر»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، تابستان، دوره 4، شماره 14، صص 66-108، بازیابی شده از www.ensani.ir
قوام، سید عبدالعلی (1384). «از دیپلماسی مدرن به دیپلماسی رسانه‌ای»، فصلنامه پژوهش حقوق و سیاست، پاییز و زمستان، دوره 7، شماره 17، صص 7-19.‌، بازیابی شده از www.ensani.ir
کر، پالین، وایزمن، جفری (1392)، دیپلماسی در عصر جهانی‌شدن از تئوری تا عمل، ترجمه عباس کاردان، چاپ نخست، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
کریپندورف، کلوس (1394)، تحلیل محتوا: مبانی روش‌شناسی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ پنجم، تهران، نشر نی.
نقیب السادات، سید رضا (1391)، راهنمای عملی طرح نامه نویسی در روش تحلیل محتوی، تهران، نشر علم.
هولستی، آل رادولف، (1374)، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالارزاده امیری، چاپ پنجم، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
سید علوی، سید مسعود (1390)، «حوزه‌ی عمومی در فضای مجازی، عوامل مرتبط با شکل‌گیری حوزه عمومی در اینترنت از دیدگاه کارشناسان علوم ارتباطات و علوم سیاسی»، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، بازیابی شده از https://ganj.irandoc.ac.ir
نای، جوزف (1382)؛ «قدرت نرم»، ترجمه محمد حسینی مقدم، فصلنامه راهبرد، ش 29، پاییز، صص 363-380. بازیابی شده از www.noormags.ir
Boyd M Danah, Ellison B Nicole, (2008), social network sites: definition, history, and scholarship, journal of computer-mediated communication, 13, 210-230, retrieved from: www.sagepub.com
Cowan, Geoffrey, and Nicholas J. Cull. (2008). “Public diplomacy in a changing world”. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 6-8.
Gilboa, Eytan. (2000). “Mass communication and diplomacy: A theoretical framework”. Communication theory, 10(3), 275-309.
Twiplomacy. (2018). Twiplomacy study 2018, retrieved from: 31/07/2019, https://twiplomacy.com/blog/twiplomacy-study-2018/