نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)،تهران،ایران.

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

چکیده

رشد و گسترش فضای مجازی و همه‌گیری بهره‌مندی از آن به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان، سبب ایجاد دغدغه بسیار جدی برای خانواده‌ها و متولیان امر آموزش و تربیت در کشور از حیث چگونگی مواجهه با آن شده است. استفاده گسترده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و عدم نظارت و تنظیم گیری کافی از سوی نهادهای متولی امر تربیت، به دلیل تأثیرگذاری شگرف آن بر فرآیندهای تربیتی و تغییر کنش های رفتاری آنان، به مرور سبب ایجاد گسست ها و بحران های اجتماعی و شکاف های میان نسلی عمیق میان والدین و فرزندان خواهد شد و به تدریج جایگاه مدرسه به عنوان مهمترین رکن تعلیم و تربیت رسمی و عمومی را متزلزل خواهد کرد.
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی درصدد فهم وضعیت موجود نظریه سیاستی وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی و به دست آوردن مؤلفه‌های وضعیت مطلوب آن، از طریق مصاحبه عمیق با مدیران و خبرگان و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از طریق روش داده بنیاد بوده است.
نگاه مبتنی بر تصدی‌گری در وزارت آموزش‌وپرورش، عدم تعامل صحیح با بخش خصوصی و بازار، ضعف بدنه مدیریتی و ستادی آموزش‌وپرورش، مؤلفه‌های نظری موجود را تشکیل داده‌اند. مؤلفه‌های مطلوب نظریه سیاستی نیز، ایفای نقش تنظیم گری و راهبری و نظارت محتوایی توسط آموزش‌وپرورش در کنار تعریف نقش صحیح برای بخش خصوصی جهت تولید محتوای سالم، مفید و ایمن، و ضرورت توجه به اولویت ایجاد سرویس و تولید محتوای بومی در زیرساخت شبکه ملی را شامل می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Components of Education Policy Theory of the Islamic Republic of Iran in the Face of Cyberspace from the Perspective of Management and Executive Experts

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohamad ali Shakib 1
  • NASER BAHONAR 2
  • SEYED MOHSEN BANIHASHEMI 3

1 PhD in Media Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Islamic Education, Culture and Communication, Imam Sadiq University , Tehran, Iran.

3 Assistant Professor Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The growth and expansion of cyberspace and the spread of its use, especially among children and adolescents, has caused a very serious concern for families and those in charge of education in the country in terms of how to deal with it. The widespread use of cyberspace by children and adolescents will eventually lead to social divisions and crises and deep intergenerational gaps between parents and children, and will gradually shake the position of the school as the most important pillar of formal and public education.
The present study uses a qualitative approach to understand the current situation of the policy theory of the Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran in the face of cyberspace and obtain its desired status components through in-depth interviews with managers and experts and analysis of data obtained through the data method. Is.
The entrepreneurial view in the Ministry of Education, the lack of proper interaction with the private sector and the market, the weakness of the management body and the staff of education have formed the existing theoretical components. The desirable components of policy theory are the role of regulating and directing and supervising content by education along with defining the right role for the private sector to produce healthy, useful and safe content, and the need to pay attention to the priority of creating service and producing local content in the national network infrastructure. includes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Education"
  • "Cyberspace"
  • "training"
  • "Digital Gap"
  • "Policy theory"

منابع

اشتریان، کیومرث، (1391)، نقشه راه تدوین و طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ج اول، تهران: دبیرخانه همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
الویری، محسن، (1391)، چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقش حوزه‌های علمیه در تدوین آن، نشریه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، سال اول، شماره 1، صص 90-69.
باقرزاده، مهر انگیز، (1399)، تأثیر عملکرد آموزش در فضای مجازی در تعاملات یاددهی و یادگیری، پژوهشنامه اورمزد، شماره 51، صص 135-127.
باهنر، ناصر، مهدی پور، حسین، (1399)، نظریه سیاستی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام
بل، دیوید، (1388)، درآمدی بر فرهنگ‌های سایبری، ترجمه مسعود کوثری و حسین حسنی، تهران: انتشارت جامعه شناسان
دانایی‌فرد، حسن و امامی، سید مجتبی (1386). «استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد». اندیشه مدیریت. سال اول. شماره دوم. پاییز و زمستان. صص 97-69.
شریفی، سیدمهدی، کرمی نامیوندی، سجاد (1397)، بررسی ابعاد آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور، دو فصلنامه علمی و پژوهشی دین و ارتباطات، سال 25، شماره 54، صص 140-111.
صفایی، امیر، فریادی، شهرزاد، (1392)، نظریه سیاستی و برنامه‌ریزی محیط‌زیست (مطالعه موردی: نظریه توسعه پایدار)، همایش کنگره پیشگامان پیشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دوره 3.
فاضلی، نعمت‌الله، (1387)، مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
کاستلز، مانوئل، (1396)، قدرت ارتباطات، ترجمه حسین بصیریان جهرمی، چاپ اول (ویرایش دوم)، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاظم پوریان، سعید، عبدولی، سمانه (1395)، سواد دیجیتال: راهکاری برای پوشش شکاف دیجیتال و پرورش شهروند دیجیتال، نشریه سیاست‌نامه علم و فناوری، دوره 6، شماره 4.
محمدی، هورا (1399)، بررسی نقش بهره از تکنولوژی و فناوری آموزشی در محیط یاددهی و یادگیری، پژوهشنامه اورمزد، شماره 51، صص 125-115.
مک کوایل، دنیس (1388)، نظریه ارتباط‌جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ سوم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌‌ها
وبستر، فرانک (1390)، نظریه‌های جامعه اطلاعات، ترجمه اسماعیل قدیمی، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
همتیان، مجاهد، آقاجری، حسن، حسینی منش، سیدعباس، (1395)، فرصت‌ها و چالش‌های رسانه‌های نوین و فضای مجازی با تأکید بر نقش اینترنت در آموزش‌وپرورش، اولین کنفرانس بین‍المللی پژوهش‍های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران.
تارنمای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی www.Cra.ir
Bavakhani Azadeh, Mohammad hosain Yarmohammadian, narges Keshtiaray. (2019), A comparative study of revision models of teacher education curriculum in australia, singapore and turkey: New pattern for Iran, Iranian journal of comparative education, volume 2, number 3; page(s) 277 to 297
Bolter, J David and Grusin, R, (1999), “Remediation: Understanding New Media”, the MIT Press Publications
Greenhow, C. and Galvin, S. (2020), "Teaching with social media: evidence-based strategies for making remote higher education less remote", Information and Learning Sciences, Vol. 121 No. 7/8, pp. 513-524
Hague and Payton, (2010), Digital literacy across the curriculum a Futurelab handbook.
José Gómez-Galán, (2020), Media Education in the ICT Era: Theoretical Structure for Innovative Teaching Styles, information, Licensee MDPI, Basel, Switzerland
Lisrter, M and Dovay, J and Giddings, (2009), S and Grant, F and Kelly, K, “New Media: A Critical Introduction”, London: Routledge Publications
Logan,Robert K, (2005), Understanding New Media, Peter Lang Publishing.
Lorelle J. Burton, Jill Lawrence, Jane Summers, Peter Gibbings, (2013), Developing Dart: A Digital Learning Tool to Facilitate Equity and Access in the Contemporary Higher Education Context, Conference: Open and Distance Learning Association of Australia Distance Education Summit (ODLAA 2013): Eeducation Across Space and Time: Sydney, Australia
Manovich, L, (2003), “The Language of New Media”, The MIT Press Publications
Valkenburg, Patti M, Piotrowski, Jessica Taylor (2017), plugged in How Media Attract and Affect Youth, Yale University Press.
Vandijk, j, (2006), network society, SAGE Publications, University of Twente, Netherlands
Anderson,monica,  jiang, JingJing, (2018) Teens, Social Media & Technology, www.pewresearch.org.