نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی مدیریت دانشکده مدیریت اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
رسانه های نوین نقش اساسی در راستای تحقق اهداف اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری دارند بر اساس اینکه رسانه های نوین کارکردهای خود را به درستی ایفا نمایند می توانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در کلیه فرایندهای توسعه استراتژی های گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت رسانه ها تنها به عنوان ابزار بکار نمی روند،بلکه به لحاظ اهمیت جزء یکی از ارکان مهم توسعه استراتژی های گردشگری به حساب می آیند.
روش این پژوهش،توصیفی- پیمایشی بوده و هدف آن هدف ارائه مدل توسعه استراتژی های گردشگری با استفاده از رسانه های نوین درراستای سند چشم انداز بیست ساله( افق1404) می باشد که در آن به بررسی کارکرد ها و ویژگی های رسانه های نوین در جامعه و استراتژی های گردشگری،سند چشم انداز گردشگری،الگوهای نظری ارتباطات توسعه و مدیریت گردشگری می پردازد.
برای بررسی روابط علّی بین متغیرها از معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده شد،برای دست یافتن به مدل ساختاری طی دو مرحله پرسشنامه بین اساتید ارتباطات و رسانه گردشگری در مرحله اول و در مرحله بعد جهت آزمون مدل بین مدیران و کارشناسان گردشگری توزیع شد. تا در نهایت مدل ساختاری حاصل گردد. نتایج نشان داد از میان کارکردهای رسانه ها که کارکرد بسیج کنندگی با 0.71درصد وکارکرد همبستگی رسانه های نوین با 0.69درصد بیشترین تاثیر را از میان کارکردهای رسانه های نوین در توسعه استراتژی های گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

New Media and Tourism Development Models based on 20-year Vision Deed (2025)"

نویسنده [English]

  • asghar heidari

Faculty of Economics and Accounting Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study provides a model for tourism development strategies using new media in regard to the 20-year vision deed to investigate the function and characteristics of new media in society and tourism strategy, 20-year vision (2025), tourism development, and management deals with theoretical models. The method of data collection is descriptive-survey and its implementation is Delphi. The heuristic model is intended to clarify a model in which 40 university professors & tourism specialists have participated to achieve this goal. According to the main research question, patterns of tourism development strategies using new media in line with twenty-year vision deed and the main hypothesis of the significant relationship between tourism development strategies and playing an essential function of new media and using expert opinions and content analysis to confirm the hypothesis, we provide a model upon which the new media plays its function properly and it can be taken a step further of Intermediary role and has a role in all processes of the tourism strategy. In this case, the media does not apply only as tools, but in terms of importance, it is ''considered one of the pillars of tourism development strategies''.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New Media
  • Media and Tourism
  • Tourism Strategies
  • Media Function
آذرنگ، عبدالحسین (1380)، اطلاعات و ارتباطات، چاپ اول، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
اوکلی، پیترودیوید مارسدن؛ (1370)، رهیافت‌های مشارکت در توسعه روستایی، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد سازندگی.
راجر دی. ویمر، دومینیک جوزف آر (1384)، تحقیق در رسانه‌های جمعی، مترجم کاووس سید امامی، چاپ اول، تهران، انتشارات سروش.
ژودیت لازار (1384)، افکار عمومی، مترجم: مرتضی کتبی، چاپ اول، تهران، نشر نی.
حکیم آرا، محمدعلی (1384)، ارتباطات متقاعد گرانه، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.
 فهیمی فر، اصغر (1388)، حکمت رسانه‌های نوین، چاپ اول، تهران، نشر مارلیک.
گی، چاک وای (1377)؛ جهانگردی در چشم‌اندازی جامع، مترجمان: علی پارسائیان و محمد اعرابی، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
مک کوایل، دنیس (1382)، درآمدی بر نظریه ارتباط‌جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
حسینی، سید علی (1385)، وسایل همگانی و توسعه ملی، فصلنامه کرامت، بنیاد فرهنگی سینا، کابل، شماره 4، ص 61.
کمالی پور، یحیی (1373)، عملکرد رسانه‌ها در امریکا، فصلنامه رسانه، شماره سه، پاییز 1373، ص 30.
رضائیان، علی (1384)، ایجاد و استقرار مدل چشم‌انداز سازمانی در پرتو چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی، کمال مدیریت، سال سوم، شماره 9 و 8، زمستان 83 و بهار 84 صص 45-47.
منصوری، طوبی (1388)، تکنولوژی‌های نو و رسانه، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، دسترسی وبگاه مربوطه مورخه 2/3/1388.
سبزیان، سعید (1376)، شناخت مخاطب، گام اول در هدایت افکار عمومی، فصلنامه رسانه، سال هشتم، شماره دو، تابستان 1376 صص 21-23.
شاطری، حامد (1387)، نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ، شبکه تحلیل گران تکنولوژی ایران، دسترسی 8/7/1388.