نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی مجتمع آموزش عالی گناباد

2 استادیار و مدرس مدعو، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد-ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی است. این تحقیق از نوع تحقیقات ‌کاربردی است. جامعه آماری ‌تحقیق‌ دانشجویان نحصیلات تکمیلی ‌‌مؤسسات ‌آموزش ‌عالی‌ شهر مشهد می‌باشد که به شیوه‌ی ‌نمونه‌گیری ‌از نوع‌ غیراحتمالی‌ در دسترس‌ انتخاب گردیدند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و معادلات ساختاری "SEM"در نرم افزار Smart PLS تحلیل گردید که مطابق نتایج بدست آمده، عوامل روابط متقابل، لذت در کمک به دیگران، اعتماد، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده درک شده و سازگاری بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند و ساماندهی تلاش بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تأثیر منفی دارد. خودکارایی دانشی بر نگرش نسبت به تسهیم دانش تأثیر ندارند. همچنین عامل نفوذ همکاران بر هنجار ذهنی کاربران نسبت به تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد. عوامل خودکارایی دانشی، سهولت استفاده درک شده، قابلیت دسترسی به منابع بر کنترل رفتاری درک شده کاربران نسبت به تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین نگرش نسبت به تسهیم دانش، کنترل رفتاری درک شده نسبت به تسهیم دانش بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی تأثیر ندارند و هنجار ذهنی نسبت به تسهیم دانش بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors affecting the tendency to share knowledge in social networks

نویسندگان [English]

  • Usef Ramezani 1
  • Mohsen Rajabzadeh 2
  • mahnaz raoof 3

1 Assistant Professor, Management Department, University of Gonabad, Faculty of Literature and Humanities, Gonabad, Iran

2 Assistant Professor, Adjunct Instructor, Faculty of Economics and Administrative Sciences; Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

3 M.Sc. Student in Business Administration Kheradgarayan motahar institute of higher education, Mashad, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the factors affecting the willingness to share knowledge in social networks. This research is applied research. The statistical population of the study consisted of postgraduate students of higher education institutes in Mashhad who were selected through the non-probability sampling method. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods and structural equations "SEM" in Smart PLS software. According to the results, interactive factors, pleasure in helping others, trust, perceived usefulness, ease of use Perceived, and adaptation have a positive and significant effect on attitude toward knowledge sharing, and organization of effort has a negative effect on attitude toward knowledge sharing. Knowledge automation does not affect attitudes toward knowledge sharing. Also, the influence of coworkers on the subjective norm of users has a significant positive effect on knowledge sharing. Knowledge automation factors, perceived ease of use, and accessibility of resources have a significant and positive effect on users' perceived behavioral control over knowledge sharing, as well as an attitude toward knowledge sharing, perceived behavioral control of knowledge sharing has a tendency to share knowledge in Social networks have no effect and subjective norms about knowledge sharing have a positive and significant effect on the willingness to share knowledge in social networks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Knowledge sharing
  • Tendency to share knowledge
  • Social Networks
 ابطحی، حسین؛ صلواتی، عادل. (1387)، «مدیریت دانش در سازمان»، تهران: انتشارات‌ پیوند نو.
اصنافی، امیررضا؛ سلامی، مریم؛ سیاح، مهدی؛ حسینی آهنگری، عابدین. (1394). «حضور پژوهشگران دانشگاه‌های ‌علوم پزشکی، آزاد و دولتی شهر اهواز در شبکه‌های ‌اجتماعی علمی ریسرچ گیت»، فصلنامه مرکز مطالعات‌ و توسعه آموزش ‌علوم ‌پزشکی، سال ششم، شماره 1، صص 74-67.
انتظاری، اردشیر؛ مرتجی، نجمه‌ سادات. (1394)، «الگوی ‌رفتار اشتراک ‌دانش در شبکه‌ اجتماعی»، فصلنامه‌ علوم‌ اجتماعی، دوره ‌بیست‌وپنج، شماره 71.
حسینی‌سرخوش، سید‌مهدی؛ اخوان، پیمان؛ کیا، علی؛ امین‌پور، علیرضا. (1394)، «بررسی‌ رفتار ‌تسهیم‌ دانش ‌کارکنان در یک ‌سازمان با فناوری پیشرفته ‌مبتنی بر نظریه ‌رفتار برنامه‌ریزی‌شده»، فصلنامه مدیریت ‌نوآوری، سال‌چهارم، شماره 4، صص 61-80.
دانایی‌فرد، حسن؛ خائف‌الهی، احمد؛ حسینی، سیدمجتبی. (1390)، «تأملی بر ارتقاء تسهیم‌دانش در پرتو رفتار شهروندی‌سازمانی (موردمطالعه: وزارتخانه راه و ترابری)»، مجله‌ پژوهش‌های‌ مدیریت ‌عمومی، دانشگاه ‌سیستان ‌و بلوچستان، سال‌چهارم، شماره‌ 14، صص 63 -84.
ساروخانی، باقر. (1383). «اقناع، غایت ارتباطات»،فصل نامه علوم اجتماعی، دوره 11، شماره 3، صص 93- 115.
علی‌پور ‌درویشی، زهرا. (1391)، «ارائه مدل ‌عوامل‌ مؤثر بر تسهیم‌ دانش گروه‌های ‌آموزشی دانشگاه ‌آزاد اسلامی (پیمایشی ‌پیرامون‌ واحد تهران‌ شمال و علوم و تحقیقات)»، فصلنامه ‌مدیریت فناوری ‌اطلاعات، دوره ششم، شماره 1.
قادرزاده، امید؛ نشاط، شادی. (1395)، «شبکه اجتماعی فیس‌بوک و سرمایه­های اجتماعی»، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال ششم، شماره 22، صص 206-177.
کاظمی، مهدی؛ مطلق، طیبه؛ مطلق، سمانه. (1393)، «بررسی تأثیر عوامل ‌اثرگذار بر اشتراک‌دانش در جوامع ‌مجازی ‌ایرانی»، پژوهش‌های ‌مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 23.
مقدم، علیرضا؛ سهرابی، طیبه. (1391)، «تحلیل‌ محتوای ‌کتاب‌های ‌درسی دوره ‌ابتدایی ازنظر مؤلفه‌های ‌فرهنگی»، فصلنامه ‌مطالعات برنامه‌ درسی، شماره 25، صص 115-138.
هومن، حیدر علی. (1387)، «مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل»، تهران: انتشارات سمت.