نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، پردیس البرز دانشگاه تهران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار گروه آموزشی مدیریت،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

یکی از منابع عمده دانش بشری که نقش مهمی در بقا و سلامت جوامع ایفا می‌کند دانش حکومت‌داری و مدیریت عمومی امور است. نظام سیاستگذاری به فراخور فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناورانه حاکم بر عالم، می‌بایست سبک و سیاق مناسبی برای حکمرانی موفق برگزیند. باتوجه به ظهور عصر شبکه و باتوجه به نفوذ فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی فردی و خط‌مشی‌گذاری حاکمیتی، این مطالعه با هدف طراحی مدل نگاشت شناختی ذهنی حکمرانی بر شبکه‌های اجتماعی با استفاده از تکنیک استخراج استعاری زالتمن (زیمت) که یکی از روش‌های پژوهش برگرفته از علوم اعصاب در مدیریت است اجرا‌گردیده‌است. بدین‌منظور با 12 نفر از خبرگان، کارشناسان و محققان فعال مدیریت، حکمرانی و رسانه‌های اجتماعی مصاحبه عمیق نیمه‌‌ساختاریافته با میانگین زمانی 3:24 ساعت و با پراکندگی جغرافیایی از 5 استان کشور: تهران، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و مشهد در فضای Adobe Connect انجام گرفت. پس‌از تحلیل نتایج 67 مفهوم برای طراحی مدل شناسایی شد و سرانجام جهت ساختاربخشی نقشه اجماعی از نرم‌افزار 9Atlas.ti استفاده شد، امیداست این الگو بتواند دریچه جدیدی پیش‌روی اندیشمندان، فعالان دستگاه‌های حکومتی و بازیگران راهبردی جهت تدوین سیاست‌هایی اثربخش و کارآمد در حوزه حاکمیت شبکه‌های‌ اجتماعی به عنوان یک ابر رسانه پویا در سطح ملی و فرامرزی بگشاید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a mental cognitive mapping model using the Zaltman metaphorical extraction technique (ZIMET)

نویسندگان [English]

  • Seyede Shima karanjam 1
  • Seyed Reza Seyed Javadin 2
  • Mohammadrahim Esfidani 3
  • Moslem Alimohammadlou 4

1 PhD student in Business Policy Management, Alborz Campus, University of Tehran

2 Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

4 Associate Professor of Management, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

One of the major sources of human knowledge that plays an important role in the survival and health of societies is the knowledge of governance and public administration. The policy-making system, in accordance with the social, political, economic, cultural and technological environment of the world, must choose the appropriate style for successful governance. Due to the emergence of the network age and the influence of cyberspace in all aspects of individual life and governance policy, this study was conducted with the aim of designing a mental cognitive mapping model of governance on social networks using the Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET) which is one of the research methods is derived from neuroscience in management. For this purpose, in-depth semi-structured interviews were held with 12 experts, experts and researchers active in management, governance and social media with an average time of 3:24 hours and with geographical distribution from 5 provinces of the country: Tehran, Shiraz, Isfahan, Kermanshah and Mashhad, The interviews were conducted in Adobe Connect software environment. After analyzing the results, 67 concepts for model design were identified and finally 9Atlas.ti software was used to structure the consensus map. It is hoped that this model can open a new window for thinkers, government activists and strategic actors to formulate effective and efficient policies. Open social networks as a dynamic national media across national and cross-border.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good Governance
  • Social Networks
  • Media Management
  • Zimet
  • Mental Model
  • Neuroscience in Management
آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا. (1392). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسئله)، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

ابراهیم پور، حبیب و الیکی، فهیمه. (۱۳۹۵). بررسی نقش حکمرانی خوب در کارآمدی دولت‌ها، کنفرانس بین‌المللی نخبگان مدیریت، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین.

احمدامینی، شقایق و پیمان خلعتبری، ۱۳۹۴، بررسی شبکه اجتماعی اینستاگرام و کارکردهای آن اینستاگرام شبکه اجتماعی یا تجاری، کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی، مالزی، موسسه سرآمد همایش کارین.
آزادی، جواد. (1396). دریافت شده در اسفند 1398، سایت خط‌مشی فضای مجازی، دارپا، آژانس پروژه تحقیقاتی دفاعی آمریکا، http://cpolicy.ir/.
اعظمی، محسن؛ آزادی، وحید و آینه معصومه. (1397). بررسی تأثیر فعالیت‌های بازاریابی رسانه­های اجتماعی درک شده بر قصد خرید مصرف‌کننده. جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، (7) بهار. 181-197.
امام‌جمعه‌‌زاده، سیدجواد، شهرام‌نیا، امیرمسعود، صفریانی، روح‌الله. (1395). الگوی حکمرانی خوب؛ جامعه همکار و دولت کارآمد در مدیریت توسعه. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی. 12(36)، 7-40.
بابایی، محمدرضا؛ سیدمحمود حسینی و محمدرضا ثمودی. (1395). مشارکت شهروندان در خط‌مشی گذاری: تبیینی بر تجلی حقوق شهروندی در حکمرانی خوب، دومین همایش ملی تببین حقوق شهروندی، ارومیه، جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی.

بخشی زاده برج، کبری. و جوانشیرگیو، نسرین. (1399). نگاشت نقشه ذهنی افراد نسبت به برند گردشگری مذهبی مشهد با استفاده از روش استخراج استعاره زالتمن (زیمت). مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی), 15(49), 1-32.

جاسبی، جواد و نفری، ندا. (1388). طراحی الگوی حکمرانی خوب بر پایه نظریه سیستم‌های باز. فصلنامه علوم مدیریت ایران. 4(16): 85-119.
چرنو، الکساندر. (1398). مدل کسب‌وکار، راه توسعه محصولات جدید، خلق ارزش بازار، ایجاد رقابت نابرابر. ترجمه: سید رضا جلال زاده، شهلا آقاپور. تهران: ادیبان روز، چاپ اول.
حافظ نیا، محمدرضا. (1389). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت، چاپ هفدهم.
حسن‌پور، ندا و حسینعلی آقاجانی. (۱۳۹۳). نقش شفاف‌سازی رسانه بر حکمرانی خوب، کنفرانس بین‌المللی و آنلاین اقتصاد سبز: بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
دقتی، عادله؛ یعقوبی، نورمحمد، کمالیان؛ امین رضا و دهقانی، مسعود. (1398). ارائه الگوی توسعه‌ مرحله‌‌ای حکمرانی شبکه‌ای با استفاده از رویکرد فراترکیب. مدیریت دولتی، 11(2)، 203-230.
دهدشتی شاهرخ، زهره و علی محمدی، ۱۳۹۴، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دهان‌به‌دهان کتبی در ارزش ویژه‌ی برند، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری، مازندران، موسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش،
دهدشتی شاهرخ، زهره، بشیرپور، مهدی. (1397). بررسی تأثیر راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی در خلق مزیت رقابتی بین شرکت‌های فعال در صنعت بازی‌های رایانه‌ایسیاست‌نامه علم و فناوری، 08 (4)، 82-69.
دهدشتی شاهرخ، ز. و بشیرپور، م. (1398). استخراج شبکه تداعیات ذهنی افراد به برندهای خودروساز چینی با استفاده از تکنیک استعاره‌های استخراجی زالتمن (زیمت). مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6(1), 149-169.
رهبرقاضی، محمودرضا، حاتمی، عباس، عباسی، امین. (1397). رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و دگرگونی هویت‌های جمعی با تأکید بر هویت دینی، ملی و مدرن. مجلس و راهبرد، 25(95)، 33-55.
زیبنده، حسین. (1397). دریافت شده در اسفند 1398، پایگاه اینترنتی خط‌مشی فضای مجازی، انجمن حکمرانی اینترنت IGF; (Internet Governance Forum)، سایت http://cpolicy.ir/.
سپهردوست، حمید؛ رجبی، فهیمه و باروتی، مهسا. (1394). بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر عملکرد درآمدی نظام مالیاتی. فصلنامه علمی نظریه‌های کاربردی اقتصاد. 2(2): 103-126.
سهرابی، بابک؛ رئیسی وانانی، ایمان و طالبیان، مرضیه. ارائه الگویی برای تحلیل رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از روش‌های داده‌کاوی: یک شبکه اجتماعی در ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی. ۱۳۹۵; ۶ (۴): ۸۳-۱۰۶.
شاکری، رؤیا؛ خانلری، امیر. (1394). درک تصویر برند با استفاده از روش استخراج استعاره‌های زالتمن. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 44، 155-170.

شرفی، شهین؛ منظری توکلی و سلاجقه و سنجر. (1398). بررسی رابطه بین عوامل مرتبط، با میزان اجرای خط‌مشی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران با توجه به نقش میانجی مسئولیت‌پذیری اجتماعی. علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد شوشتر 144-129، (1)13.

شریعتی، شهروز و سلیمانی­پور، زهرا. (1394). آموزه‌های نظریات حکمرانی خوب برای الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت. چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پیشرفت ایران؛ گذشته، حال، آینده، 31 اردیبهشت 1394.

شیرخانی، حسین؛ صادقی بروجردی، سعید و خاکسار، منصور. (1390). هیجانی با تعارضات سازمانی در کارکنان بانک‌های شهرستان ایلام با تأکید بر تعارضات بین فردی، کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی: نایین.

شیرخدایی، میثم؛ شاهی، محبوبه؛ نجات، سهیل و محمودی نسب، سحر. (1396). بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر شکل‌گیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعة برند (مطالعة موردی: شبکة اجتماعی اینستاگرام. تحقیقات بازاریابی نوین، 7(3): 107-124.
صحرایی، علیرضا و محمودی نیا، امین. (1397). الگوی حکمرانی خوب: چارچوبی برای تحلیل اقتصاد سیاسی دولت هاشمی رفسنجانی (1368-1376. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی. 8(28)، 207-228.

عیوضی، محمد رحیم، مرزبان، نازنین. (1395). بررسی مؤلفه‌های حکمرانی خوب از منظر امام خمینی (ره). مطالعات سیاسی جهان اسلام. 5(3): 117-138.

غلامی، رضا. (1398). الگوی شش‌ضلعی حکمرانی ج.ا.ا در فضای مجازی، تهران: شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی- گروه فقه و مطالعات اسلامی فضای مجازی.
فدایی، مهدی؛ قلی پور مقدم، فرید و غفاری، سعید. (1396). بررسی تأثیر شاخص‌های حکمرانی خوب و اندازه دولت بر شاخص فساد در کشورهای گروه بریکس و ایران. چشم‌انداز مدیریت دولتی. 96 (32): 65-88.
فربودنیا، بابک، فرهنگی، علی‌اکبر، سلطانی فر، محمد. (1395). بررسی راهبردی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌عنوان یک رسانه در ایجاد ارزش ویِژه برند. پژوهش‌های مدیریت راهبردی 22(63)، 13-325.
فرقانی، محمدمهدی و مهاجری، ربابه. (1397). رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. 4 (1). 259-292.
فرهنگی، علی‌اکبر و عباسی، حجت اله. (1397). طراحی مدل مقابله با چالش‌های تروریسم رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی: مطالعه گروه داعش در شبکه‌های توییتر و فیس‌بوک).‎ دوفصلنامه علمی - پژوهشی دین و ارتباطات. 25 (1). 129-156.
لطفی، علی­اصغر. (1395). دریافت شده در بهمن 1398، سایت اینترنتی نت استارت، مدیریت کسب و کار در اینترنت، https://www.netstart.ir
محسنی زنوزی، سید جمال‌الدین؛ شهبازی، کیومرث و پرناک، روناک. (1393). مطالعه اثر درآمدهای نفتی بر شاخص حکمرانی خوب در کشورهای منتخب عضو اوپک. سیاست‌گذاری پیشرفت اقتصادی، 2 (4): 117-156..
معزی، محمد امین. (1391). استخراج مدل ذهنی مصرف‌کنندگان پوشاک در سطح شهر تهران با استفاده از روش ZMET. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
مؤذن، داود. (1397). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر ببر قدرشناسی مشتریان بانک­ها و بررسی پیامدهای رفتاری آن با تأکید بر رویکرد بازاریابی پاسخگو، پایان­نامه دکتری تخصصی، دانشگاه تهران.
موسی پور، علیمراد و سیف‌اللهی، سیف‌الله. (1396). مطالعه و بررسی جامعه‌شناختی نقش شبکه‌های اجتماعی نوین در بُعد حقوقی هویت شهروندی جوانان ایران (مطالعه موردی: دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز سال 1394). فصلنامه مطالعات جامعه‌شناسی شهری. 7(23)، 159-178.