نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه، پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده ارتباطات، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، ایران

چکیده

پیام‌رسان‌ها از ابزارهای اصلی برقراری ارتباطات اجتماعی و سازمانی محسوب‌ می‌شوند. باتوجه به اینکه استفاده آگاهانه از پیام‌رسان‌ها منوط به برخورداری از سواد رسانه‌ای است، بنابراین پژوهش حاضر، اصول و شاخص‌های کلیدی پیام‌رسان امن، کاربرپسند و آموزشی را شناسایی نموده، نسبت به ارائه الگوی یک پیام‌رسان داخلی کارآمد با تأکید بر نقش سواد رسانه‌ای کاربران اقدام نمود. به این منظور، بومی‌سازی شاخص‌ها با استفاده از تکنیک دلفی فازی و تدقیق آن بر اساس نظر خبرگان صورت گرفت. از میان 66 شاخص شناسایی‌شده، تعداد 51 شاخص، مبنای تصمیم‌گیری در فضای فازی قرار گرفت که طی 3 جلسه نظرسنجی خبرگانی با روش دلفی (14 تن از خبرگان و اساتید حوزه رسانه)، شاخص‌های مؤثر بر سواد رسانه‌ای به 7 دسته مجزا تفکیک شد. نتایج این پژوهش، بیانگر ضرورت توجه ویژه به فراهم نمودن شرایط دسترسی آسان و عادلانه به منابع، باهدف ایجاد بسترهای همکاری اجتماعی برای ایجاد یک پیام‌رسان کارآمد داخلی بود. همچنین، با اولویت بهبود عملکرد فنی و سازگاری با نیازهای روز کاربران، پایداری و کیفیت خدمات، حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران، مورد تأکید قرار گرفت. پیشنهاد شد به‌منظور افزایش سواد رسانه‌ای کاربران نسبت به ایجاد و توسعه پلتفرم‌های آموزشی، برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی، به‌روزرسانی‌ مستمر ابزارهای رسانه‌ای و پیاده‌سازی سیستم‌های امنیتی قوی برای حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران اقدام شود تا شرایط برای توسعه و پیاده‌سازی یک پیام‌رسان داخلی مؤثر و قابل‌اعتماد در جهت تأمین نیازهای ارتباطی و بهبود سواد رسانه‌ای کاربران فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Model of Effective Domestic Messaging Application with an Emphasis on the Role of User’s Media Literacy

نویسندگان [English]

  • Seyed mohammad reza Maddah 1
  • Ehsan Shahghasemi 2
  • Mozhgan Sabet Teimouri 3

1 PhD Candidate in Media Manageent, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Proffesor, Department of Communication, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Tourism Management & Planning, Research Center for Tourism, Jahad Daneshgahi, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aims to develop a model for an effective domestic messaging application by focusing on users' media literacy, employing a literature review to identify 66 initial indicators which were refined through three rounds of fuzzy Delphi analysis with 14 media experts and university professors, resulting in 51 validated indicators categorized into seven key dimensions: (1) data protection and privacy, (2) user experience and capabilities, (3) support and sustainability, (4) social networking and collaboration, (5) technical advancement and compatibility, (6) performance and efficiency, and (7) access and usability. The findings reveal that developing an effective domestic messaging application requires prioritizing accessible resources and social collaboration tools, followed by enhancing technical performance and user adaptation, while also ensuring service stability, quality, and robust data protection. Practical recommendations include creating media literacy education platforms, conducting training workshops and webinars, implementing regular application updates, and establishing strong cybersecurity measures to safeguard user privacy and data security.
Extended Abstract:
Introduction
This study develops an optimized model for domestic messaging platforms by focusing on users' media literacy as a critical success factor, addressing the growing national need for reliable local messaging services amid increasing digital communication demands. As messaging applications become essential tools in Iran's digital ecosystem, the research identifies key performance indicators and integrates media literacy components to propose a comprehensive development framework for domestic platforms that balances technical quality with user education.
Importance and Necessity of the Research
Messaging applications have become indispensable digital tools, serving critical functions in information dissemination, social communication, and commercial transactions. In Iran's unique digital landscape - characterized by widespread reliance on foreign platforms alongside growing privacy concerns and access restrictions - the imperative for developing robust domestic messaging solutions has intensified. Yet existing local platforms continue to underdeliver on user expectations, largely due to their failure to incorporate media literacy principles as foundational elements in platform design and development strategies.
Media Literacy and Its Role in Domestic Messaging Platforms
Media literacy encompasses the competencies to access, analyze, evaluate, and create media content, enabling users to critically interpret messages and engage with them intelligently. Within domestic messaging platforms, this literacy extends beyond content comprehension to include responsible content creation. Users require the skills to leverage messaging features effectively while mitigating risks associated with misinformation and harmful material. This study systematically identifies and categorizes the critical indicators influencing both platform efficiency and user media literacy development in domestic messaging environments.
Research Methodology
This study employed a descriptive-exploratory research design utilizing the fuzzy Delphi technique, beginning with a comprehensive literature review that identified 66 preliminary indicators of messaging platform efficiency, which were subsequently refined through three iterative rounds of expert evaluation involving 14 media and communications specialists to yield 51 validated indicators categorized into seven core dimensions that collectively influence both media literacy development and platform effectiveness.
Key Identified Indicators

Data Protection and User Privacy:As a fundamental requirement for messaging platforms, this dimension encompasses: (1) end-to-end message encryption, (2) compliance with international security standards (e.g., ISO/IEC 27001), and (3) robust user data protection protocols. These measures collectively address growing user concerns about personal information security in digital communication environments.
User Experience and Features:An intuitive user experience with efficient features - including a user-friendly interface, robust multimedia file support, and advanced communication capabilities - serves as critical factors for both attracting new users and maintaining long-term engagement on messaging platforms.
Support and Stability:Reliable technical assistance and consistently stable service performance constitute fundamental requirements for ensuring user satisfaction in messaging platforms.
Networking and Social Collaboration:Platform capabilities including group management systems, channel-based communication, and integrated social tools actively foster meaningful interactions while enhancing user engagement metrics.
Technical Advancement and Compatibility:Effective messaging platforms require continuous upgradability to meet evolving user demands while maintaining robust adaptability to technological advancements and industry shifts.
Technical Performance and Efficiency:Optimal operational efficiency – characterized by seamless performance, uninterrupted stability, and high-speed responsiveness – constitutes essential requirements for sustaining user retention in messaging platforms.
Accessibility and Usability:The messaging platform must ensure universal usability by accommodating diverse user needs, varying access requirements, and comprehensive accessibility features for individuals with disabilities.

Research Findings
The study identifies critical success factors for developing effective domestic messaging platforms: (1) Primacy of user security and privacy through strict adherence to international standards like ISO/IEC 27001, (2) Optimization of user experience via intuitive interfaces and efficient functionality to drive adoption and retention, and (3) [additional factors from your research.
The study emphasizes media literacy education as a critical component for responsible platform engagement, recommending structured training initiatives - including workshops and skill-building programs - to enhance users' critical evaluation capabilities. These measures directly correlate with improved trust metrics and satisfaction levels in messaging platform utilization.
Implementation Recommendations
Based on the research findings, the study proposes these key measures for enhancing domestic messaging platforms:

Educational Development: Conduct workshops and training programs to strengthen users' media literacy skills
Security Upgrades: Implement advanced security mechanisms to safeguard user data and privacy
Experience Enhancement: Deliver regular platform updates and improved technical features to increase user satisfaction
Social Features: Develop integrated platforms for effective group interactions and social networking

Conclusion
This study establishes that effective domestic messaging platforms necessitate integrated attention to four critical dimensions: (1) robust security protocols, (2) optimized user experience, (3) reliable technical support, and (4) comprehensive user education. The research particularly highlights media literacy as a pivotal factor enhancing both platform efficacy and user safety, with demonstrated positive effects on engagement metrics. Implementation of the proposed framework can facilitate development of capable domestic messengers that simultaneously address core communication requirements while advancing users' digital media competencies through built-in educational components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Data Protection
  • Domestic Messaging Application
  • Media Literacy
  • User Privacy
اژدری، بهناز. (1397). نقش سواد رسانه‌ای در هویت‌یابی و ضرورت آموزش آن در رشتۀ علوم سیاسی. جستارهای سیاسی معاصر. 9(2)، 81-104. doi 10.30465/cps.2018.3408
اسدی کرم، آذر و برکت، محیا. (1396). نقش شبکه‌های اجتماعی در ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه، فرهنگ رسانه. 6 (22)، 11-28. 20.1001.1.38552322.1396.6.22 DOR:
آکار، خدیجه، ، کیانی، محمدرضا و سنگری، محمود.، (۱۴۰۳). امنیت و حریم خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی: بررسی عوامل فردی. تعامل انسان و اطلاعات. 11(2)، 31-39. URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3139-fa.
انصاری جعفری، محمد حسین، رسولی، محمدرضا و خواجه نوری، نسترن. (1403). نقش تفکر انتقادی در بهبود کارکرد سواد رسانه‌ای با تکیه بر منظومه شناختی مخاطب. مطالعات رسانه‌های نوین. 10(37)، 152-119. doi:10.22054/nms.2022.65975.1348.
 باباخانی، شیلا، مجیدی، نسیم و اسدی، عباس. (1403). الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی کاربران رسانه‌های نوین در ایران. مطالعات رسانه‌های نوین 10(38)، 109-142. doi: 10.22054/nms.2022.69980.1457.
بختیاری رنانی، اعظم و نصوحی، ساجده. (1402)، . تأثیر سواد رسانه‌ای بر همکاری گروهی دانش‌آموزان، شانزدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
بهادری خسروشاهی، جعفر و برقی، عیسی. (1397). نقش سواد رسانه‌ای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانه‌ای دانش‌آموزان. مطالعات رسانه‌های نوین. 4(14)، doi: 10.22054/nms.2018.20409.187
پارسائیان، سیده فهیمه. (1400). «بر روی لینک زیر کلیک کنید و به کانال ما بپیوندید»: بررسی تکنیکهای اقناعی «تبلیغ کانال» در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا. مطالعات رسانه‌های نوین. 7(25)، 163-196.. doi: 10.22054/nms.2019.33452.517
پاکنهاد، فاطمه، تقی‌پوریان، محمدجواد، فرخ‌سرشت، بهزاد و سلیمیان، معصومعلی. (1399). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی و قابلیت‌های یادگیری سازمانی با نقش میانجی کنش‌های یاریگرانه. فصلنامة رفاه اجتماعی، سال بیستم، 20 (78): 47-74.
حلاج دهقانی، عادل و کریمی، رحیم، (1402)، بررسی تأثیر استفاده از فناوری‌‌های ارتباطی بر سواد رسانه‌ای در هنرستان‌‌های ناحیه یک شهر اصفهان. مجله پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش 6(62)، 47-56.
چالشگر کردآسیابی، مشرفه، عباسی شوازی، معصومه، کریمی، ام البنین، حسن پوری یلمه، سهیلا، لخی، حنیفه و نیکوکاران، جلال. (1400). شادکامی و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندان. طلوع بهداشت، 20(6)، 16-27. SID. https://sid.ir/paper/1002311/fa
خسروانی، عباس. (1399). نقش سواد رسانه‌ای در ارتقاء امنیت عمومی شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک سال 1395. مطالعات فرهنگی و ارتباطات.. doi: 10.22034/jcsc.2020.6
رفیق‌دوست، فاطمه، تاجی، مهدی، جهانگیری، حمیده، سالارزهی، صفیه و نجاری، مرتضی. (1402). بررسی تأثیرگذاری بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای (فناوری اطلاعات) بر رشد اثربخشی تدریس (محوریت معلمان ابتدایی ناحیه ۱ زاهدان. پنجمین همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، https://civilica.com/doc/1760675
سالمی، آزاده، خانیکی، هادی، صبوری خسروشاهی، حبیب و هاشمی، شهناز. (1401). الگوی تحلیل مسیر سواد رسانه‌ای سلامت و ارتباط آن با مصرف رسانه‌های اجتماعی در تهران. مطالعات رسانه‌های نوین. 8 (29)، 74-41.doi: 10.22054/nms.2022.62608.1258
شجاعی، ثاراله، دهداری، طاهره، دوران، بهناز، نوری، کرامت و شجاعی، محمد. (1395). تأثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازی‌های رایانه‌ای خشن. مطالعات رسانه‌های نوین. 2(8): 173-201. doi:10.22054/cs.2017.15548.107.
شکرخواه، یونس، سعیدآبادی، محمدرضا و نام‌آور، عبدالرضا.، (1399). ارائه مدلی برای تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر توسعه دموکراسی در ایران: یک مطالعه داده‌بنیاد. مطالعات رسانه‌های نوین، 6(24): 36-1010.22054/nms.2021.47781.856 doi:
عباسی، حمزه، ضیایی پرور، حمید و نعیم آبادى، وحیده. (1402). مقایسه عوامل جامعه‌شناختی گرایش جوانان به پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی: بررسی ایتا و تلگرام. پژوهش‌های رسانه و ارتباطات. 1(1)، 87-112.doi: 10.22034/mcr.2023.181954.
علوی، سیدمرتضی. (1396)، مطالعه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی. کنفرانس ملی فناوری‌های نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، 27 دیماه، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان.
علی‌بخشی، میترا، (1402)، ضرورت برخورداری از سواد رسانه‌ای برای معلمان ابتدایی، دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران. https://civilica.com/doc/1708258.
غیاثوند، احمد. (1394). مطالعه اینترنتی در بین مردم شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن. مطالعات رسانه‌های نوین، 1 (2)، 87-117.doi: 10.22054/cs.2015.4523
فرشید، راضیه، بحرالعلومی طباطبائی، فائزه‌سادات و ریاحی نیا، نصرت. (1401). مقایسه تحلیل مفاهیم سواد رسانه‌ای و سواد رایانه‌ای در پایگاه وب آو ساینس. مطالعات رسانه‌های نوین. 8(30)، 37-65.doi: 10.22054/nms.2022.65657.1338
قبله زاده، سیدحسام، افشانی، سیدعلیرضا و اسلامی، حسین. (1401). لبه تیغ کژکارکرد خبری در فضای مجازی: روایت جوانان شهر یزد از شیوع شایعه در فضای مجازی. مطالعات رسانه‌های نوین. 8(32)، 450-419. doi:10.22054/nms.2022.57213.1096.
کردلو، حامد، (1402)، بررسی ضرورت‌ها و چالش‌‌های آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان و ارائه راهکارها و راهبردهایی در جهت اماده سازی آن‌ها برای زندگی در اجتماع، پنجمین همایش ملی پژوهش‌‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم. https://civilica.com/doc/1760842
کومالکی، سارا و ترتیب، رقیه و نورانی، سیده زهرا. (1402). اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای توسط معلمان در مدارس، هفدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان., https://civilica.com/doc/1791499
مرکز رصد فرهنگی کشور، 1401. http://ircud.ir/pihhcj
نعمتی‌فر، نصرت‌اله، خجسته باقرزاده، حسن و کاظمی، هاجر. (1397). مطالعه سطح سواد رسانه‌ای در کاربران رسانه‌های اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام). مطالعات رسانه‌های نوین. 4(16)، 143-175.doi: 10.22054/nms.2019.24432.282
نقدی، هانیه؛ تقی‌پور، فائزه و ابراهیم‌زاده دستجردی، رضا (1403). ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی مبتنی بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی. مطالعات رسانه‌های نوین. 10(38):336-297.doi:10.22054/nms.2024.60091.1180
نیکو خصال، تانیا و عرفانیان خانزاد، حمید و احمدی، مسعود. (1400). مدل ‌سازی حکمرانی شبکه‌‌های اجتماعی پیام‌رسان پیام‌رسان داخلی (مورد مطالعه: شهر مشهد). مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان. 15(4)، 151-179. doi:10.22034/fakh.2021.273461.1453
References
Al-Ameen, M. N., Liu, J., & Kwak, K. S. (2018). Security and privacy issues in wireless sensor networks: A survey. IEEE Access, 6, 28701-28713.
Bhatnagar, N., & Chen, T. (2024). Media literacy as a foundation for effective internal communication in global organizations. Global Media Journal, 22(1), 78-95. https://doi.org/10.4128/GMJ-2024-22-1-7.
Clark, M., Scull, N., & Barnes, S. (2020). Social interactions and group management in online messaging applications. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(4), 225-239.
Davis, A. L., & Watkins, K. R. (2023). Personalization in internal communications: Leveraging media literacy for more effective messaging. Corporate Communications: An International Journal, 28(1), 140-157. https://doi.org/10.1108/CCIJ-09-2022-0098
Ekdale, B., Tully, M., & Young, S. (2023). Understanding media literacy in the digital age: The role of internal communication strategies. Journal of Media Literacy Education, 15(2), 225-240. https://doi.org/10.23860/JMLE-2023-15-2-5.
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2010). Theoretical framework for online learning. Handbook of Distance Education, 2, 105-123.
Haythornthwaite, C. (2002). Strong, weak, and latent ties and the impact of new media. The Information Society, 18(5), 385-400.
Jacobson, T. L., & Anson, R. (2004). The role of media literacy in the democratic process. Journal of Media Literacy Education, 1(1), 1-13.
Johnson, K. T., & Williams, P. (2023). Media literacy and internal communications: Bridging the gap for enhanced organizational transparency. Journal of Public Relations Research, 35(2), 130-145. https://doi.org/10.1080/1062726X.2023.2174328.
Jones, D. A., & Parker, M. (2022). Effective internal communication models for modern organizations: Integrating media literacy. International Journal of Business Communication, 59(4), 582-601. https://doi.org/10.1177/23294884221092612
Khan, M. A., Khan, S. U., & Khan, N. (2021). The impact of technical support on user satisfaction in messaging apps. Journal of Information Technology, 38(2), 167-180.
Lu, Y., & Liu, J. (2020). Security and privacy in messaging apps: A review. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 22(1), 123-145.
Mrisho, D. H. & Dominic, N. A. (2023). Media Literacy: Concept, Theoretical Explanation, and its Importance in the Digital Age. East African Journal of Arts and Social Sciences, 6(1), 78-85. https://doi.org/10.37284/eajass.6.1.1087
Nabipour A, Rahmani J, Taghipour F. (2020). Designing a Media Literacy Curriculum Model for Teacher Training Centers. Iranian Journal of Educational Sociology. 3 (3): 19 -29.
Potter, James W. (2022). Media Literacy: A Cognitive Approach. 3rd Edition. SAGE Publications.
Senthil Kumar, N., Saravanakumar, K., Deepa, K. (2016). On Privacy and Security in Social Media–A Comprehensive Study. International Conference on Information Security & Privacy (ICISP2015), 11-12 December 2015, Nagpur, INDIA. ScienceDirect, Procedia Computer Science 78. 114 – 119. doi: 10.1016/j.procs.2016.02.019.
Smith, R. G., & Lopez, M. (2023). The impact of media literacy on employee engagement through internal messaging platforms. Journal of Organizational Communication, 18(3), 345-367. https://doi.org/10.1080/13527266.2023.2056211
Tarafdar, M., Gupta, A., & Turel, O. (2019). The impact of technical support on user experience: A study of messaging applications. Information Systems Research, 30(3), 730-746.
Turel, O., & Serenko, A. (2018). User acceptance of mobile messaging applications. Journal of Information Systems Research, 29(4), 123-140.
Turner, L., & Hall, E. (2022). Navigating the digital landscape: Enhancing internal communications with media literacy education. Communication Research Reports, 39(4), 280-290. https://doi.org/10.1080/08824096.2022.2101032
Vasalou, A., Joinson, A. N., Bänziger, T., et al. (2008). Avatars in social media: Balancing accuracy, playfulness and embodied messages. International Journal of Human-Computer Studies, 66(11), 1024-1035. 0604.1297
Wilson, C. (2019). Media and Information Literacy: Challenges and Opportunities for the World of Education, the Canadian Commission for UNESCO’s IdeaLab, Canada.