نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه علامه طباطبائی.
2 کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف «شناخت ساختار و محتوای پیامهای فرهنگی سایت دانشگاه علامه طباطبائی» انجام شده است. پرسش اساسی در این پژوهش این است که ویژگیهای ساختاری و محتوایی مطالب و پیامهای فرهنگی نوشتاری و دیداری منتشر شده در سایت دانشگاه علامه طباطبائی چگونه است؟ برای رسیدن به این پاسخ از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه مطالب و پیامهای فرهنگی نوشتاری و دیداری ارائه شده بر روی سایت دانشگاه علامه طباطبائی در شش ماهه دوم سال 1393 است. در این پژوهش نمونه گیری صورت نگرفته و جامعه آماری کل شماری شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیشترین مطالب فرهنگی در ماه آذر بر روی سایت قرار گرفته شده و به وسیله عکس برجسته سازی شده است. عکسها بیشتر خبری و کمتر آرشیوی است که حاکی از فعالیت دست اندرکاران و به روز بودن سایت است. طراحی گرافیکی در پوسترهای اطلاع رسان از اهمیت بالایی برخوردار است. خبرساز اصلی سایت، معاونت فرهنگی و سپس دانشجویان هستند. از رئیس دانشگاه، رئیس دانشکدهها و مسئول نهاد رهبری بسیار کم، خبر کار شده است و این امر مبین آن است که سایت شخصیت محور نیست، بلکه ارزشهای خبری، محور انتخاب مطالب فرهنگی قرار گرفتهاند. در این سایت، به پیامهای ملی همانند پیامهای مذهبی اهمیت داده شدهاست. همچنین میتوان نتیجه گرفت که بخش اصلی سایت دانشگاه بیشتر به مسائل فرهنگی و اطلاع رسانی میپردازد و رسالت اصلی خود را انجام میدهد و کمتر به حواشی میپردازد. بیشترین حجم پیامها بر اساس نظریه سیستمهای متأخر پارسونز از خرده نظام الگوی پنهان حفظ نظم و مدیریت تنش که به نیاز جامعه به هدایت و جهت گیری اشاره دارد، تبعیت میکند. برجسته سازی یکی از مهمترین نظریههای ارتباطی است که پیامهای فرهنگی در سایت دانشگاه بر اساس آن تنظیم و ارائه شدهاست. محتوای پیامهای فرهنگی با توجه به مخاطبان خاص، بیشتر به مسائل دانشجویی و فعالیتهای فرهنگی دانشجویی پرداخته شده است و همچنین بر اطلاع رسانی و ارائه گزارش فعالیتهای فرهنگی و پرداختن به مناسبتهای ملی و مذهبی با ارائه آیات و روایات در محتوای پیامها تأکید شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Content Analysis of the Cultural Messages on the Website of Allameh Tabataba'i University
نویسندگان [English]
- Mahdokht Boroojerdi Alavi 1
- Hasan Behrouz Khaniki 2
1 Assistant Professor at Allameh Tabataba'i University
2 Holding Master’s of Planning Cultural Affairs – Islamic Azad University – Isfahan Branch.
چکیده [English]
This study intends to explore the structure and content of the cultural messages on the website of Allameh Tabataba'i University. As the main question of the research, we are looking for the content and structural characteristics of the textual or visual messages posted on the website. We used quantitative content analysis for this goal. The statistical population includes all of the textual and visual messages posted on the website throughout the second 6 months of the year 1393. We did not use sampling in this research and studied the whole population. The results show that the most number of messages were posted in the month of Azar and they were highlighted with pictures. More frequently the pictures are journalistic photos and they are less frequently archive photos. This indicates the activeness of the staff of the website and the fact that the website is kept updated. Graphic designs have been important in informative posters. The cultural deputy and then the students have made the most headlines. Only few stories have covered news on the dean of the university and the head of the Leader’s Office. This shows that the website does not revolve around individuals and the stories are chosen based on their news values. National as well as religious messages have been taken seriously. The main part of the website has been dealing with news and cultural stories. So it can be concluded that it has focused on its central duties and hasn’t gotten involved with trivial issues. Based on the theory of Telic Systems by Parsons, the majority of the messages follow the model of hidden system of organizing and controlling tensions. Among the communication theories, agenda setting is the theory based on which most of the cultural messages have been written. Since the audiences are mostly students, most messages deal with student affairs and cultural activities of the students. Also the messages include informative materials, reports on cultural activities, national and religious occasions and they include Quran verses and religious quotes and stories.
کلیدواژهها [English]
- Culture
- message
- cultural messages
- Allameh Tabataba'i Website