نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران.
2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران.
چکیده
در این مقاله به توانمندی زنان در فضای سایبر پرداخته شده است. مطالعه توانایی زنان در فضای سایبر از این جهت است که این فضا شرایط لازم برای مشارکت زنان فارغ از برخی محدودیتهای دنیای واقعی را فراهم میکند که این امر میتواند به توانمندی فردی بینجامد. آنها میتوانند با داشتن مجموعه مهارتها و انگیزه لازم مسیر را برای استفاده از اینترنت در جهت منافع خود و تولید محتوا هموار کنند. همچنین با رساندن صدایشان به گوش دیگران امکان تغییر و اصلاح کلیشههای قالبی و ایماژهایی که به آنها نسبت داده میشود را عملی میسازند. اما آنها برای عملیاتی کردن امکان استفاده از اینترنت در جهت هر آنچه که میخواهند، نیازمند مؤلفههایی هستند. به همین دلیل برای شناسایی این مؤلفهها و تأثیر آنها بر توانمند شدن فردی زنان در استفاده از فضای سایبر، پرسشنامهای آنلاین طراحی و تنظیم شد و در اختیار زنانی که در فضای سایبر به انواع فعالیتها میپردازند، قرار داده شد. بعد از تکمیل پرسشنامهها، تعداد 429 پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته نشان میدهد متغیرهایی همچون هدفمندی فعالیت، میزان آشنایی نسبت به زنان فعال، میزان فعالیت و سواد رسانهای انتقادی در بخش مصرف و تولید، توانمندی زنان در استفاده از فضای سایبر را افزایش میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cyberspace and the Empowerment of Women in Iran
نویسندگان [English]
- Mehdi Montazerghaem 1
- Mona Sha’ban Kasegar 2
1 . Assistant Professor, University of Tehran, Faculty of Social Communication Sciences.
2 Masters in Communication, University of Tehran,
چکیده [English]
The present study is a research on the capabilities of women in the cyberspace. Regardless of the limitations of the real world, cyberspace can empower women participation and individual capabilities. If woman have the necessary skills and motivations, they can use the internet and content production to their benefit. They can also make their voice heard and change the society’s stereotypes and images about them.
However, there are requirements to achieve such goals. This study aims to find those requirements and investigate their impacts on the empowerment of women in the cyberspace. A questionnaire was prepared and given to the women active in the cyberspace. Data gathered through 429 completed questionnaires was analyzed using SPSS. The results show that different variables including purposeful activities, knowing other active women, level of activity and media literacy can improve women's capabilities in the cyberspace.
کلیدواژهها [English]
- Women Empowerment
- cyberspace
- media literacy