نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 * استاد جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی.

2 کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.

چکیده

رواج فناوری‌ها رسانه‌های جدید اطلاعاتی، ارتباطی و اجتماعی در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم تغییرات شگرفی را در هویت‌یابی‌های فردی و اجتماعی مخاطبان آن‌ها و به‌ویژه جوانان بر جای گذاشته است. گذران ساعت‌های متمادی در فضای مجازی به‌عنوان جهان جایگزین و یا اولیه زندگی انسان‌های این عصر با غوطه‌ور ساختن آن‌ها در دنیایی از اطلاعات معتبر و غیر معتبر و مجموعه‌ای از ابژه‌ها و کالاهای فرهنگی، تجارب و ذهنیت‌ها و لذت‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها به ارمغان آورده و فرصت‌های فراوانی برای بروز عاملیت فردی و تقویت ارتباطات اجتماعی مهیا می‌سازد. مقاله حاضر بر آن است تا بامطالعه مردم نگارانه ویژگی‌های طرفداران فرهنگ‌عامه پسند کره‌ای در ایران در فضای مجازی، به بررسی آثار این هواداری بر هویت نوجوانان و جوانان پرداخته و نشان دهد چگونه صور گوناگون تولیدشده در عرصه موسیقی و درام کره‌ای در فضای مجازی به‌تدریج هواداران را به سمت تولید یک هویت جهانی-محلی از خویشتن می‌کشاند. نتایج پژوهش نشان‌دهنده کارکردهای متمایزکننده، جبران‌کننده و نیز تکمیل‌کننده فراغتی این فرهنگ هواداری در میان نوجوانان ایرانی است که در روندی پیچیده و رو به رشد، هویت‌های جهان‌وطن را در میان آن‌ها تقویت می‌کنند.
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Korean Wave in Iran Motives and Consequences of The Spread of Korean Popular Culture in Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Saeed Zokaei 1
  • Matin Azizi Hamedani 2

1 Professor of Sociology and Cultural Studies, Allameh Tabataba’i University.

2 Masters, Allameh Tabataba’i University.

چکیده [English]

The rapid development of ICTs in the early 21st century has brought about dramatic changes in the youths’ personal and social identifications. Spending long hours in virtual spaces consuming popular culture news and products (in this case Korean pop music), while providing the youth with a huge amount of information and entertainment, also provides them with unique experiences through which they can express themselves.
Drawing on a cyber-ethnography of the fans of Korean popular culture in Iran, this paper aims to show the impacts this virtual fandom poses to young adolescents and to show how the cultural products consumed in this environment help create a global-local identity. The results suggest that this fandom culture has differentiating, complementary and compensatory functions and in a complex way helps strengthen cosmopolitan identities among the Iranian youths.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fandom Culture
  • Korean Popular Culture
  • Virtual space
  • Social Network Ites
  • Cosmopolitanism
منابع
-   استریناتی، دومینیک. (1380)، نظریه‌های فرهنگ‌عامه، ترجمه: ثریا پاک‌نظر، تهران: گام نو.
-   استوری، جان. (۱۳۸۶)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ‌عامه، ترجمه:حسینپاینده، تهران: نشر آگه.
-   تامپسون، جان. (1380)، رسانه‌ها و مدرنیته، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: انتشارات سروش.
-   ریتزر، جرج. (1389)، مبانی نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، ترجمه: شهناز مسمی پرست، تهران: نشر ثالث.
-   گیدنز، آنتونی. (1383)، تجدد و تشخص، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران:نشر نی.
-   ذکایی، محمدسعید. (1387)، جامعه‌شناسی جوانان ایران، تهران: نشر آگه.
-   صادقی، فؤاد. (1392)، شکست انحصار، تهران: انتشارات ایران.
-   پرهیزگـار، غلامرضـا. (1389)، واقعیت رسانه و توده در حاد واقعیت بودریار،  فصلنامـه معرفـت فرهنگـی اجتماعـی؛ شمـاره چهـارم.
-   Baudrillard, Jean. (1994). Simulacra and Simulation, Trans by Sheila Faria Glaser, New York: University of Michigan Press.

-    Bauman, Zygmunt. (2013). Liquid Modernity, London: Polity.

-   Berger, Peter. (2002). Many Globalizations: Cultural Diversity in the Contemporary World, Oxford: Oxford University Press.
-   Cashmore, Ellis. (2006). Celebrity Culture, London: Routledge.
-   Fiske, John. (2010). Understanding Popular Culture, 2nd edition, Oxon: Routledge.
-   Grbich, C. (2009). Qualitative Data Analysis: an Introduction, London: Sage.
-   Hine, C. (2008). Virtual ethnography, in L. m. Given (ed) The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods, London: Sage.
-   Jenkins, Richard. (2008). Social Identity, London: Routledge.
-   Kellner, Douglas. (1992). ‘Popular Culture and the Construction of Postmodern Identities’, in S. Lash and J.Friedman (eds) Modernity and Identity, Oxford: Blackwell.
-   Nayar, K. Pramod. (2009). Seeing Stars: Spectacle, Society and Celebrity Culture, London: Sage.
-   Park, Shin-Eui & Chang, Woong Jo. (2012). Hallyu: The Korean Wave: Cultivating a Global Fandom, Journal of Arts and Cultural Management, Vol. 5(2), 89-108.
-   Robertson, Roland. (1995). ‘Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity, in Global Modernities. Edited by M. Featherstone, S. Lash and R. Robertson. London: Sage.
-   Shim, Doboo. (2006). Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia. Media, Culture & Society, Vol. 28(1): 25–44.
-   Shim, Doboo. (2011). Waxing the Korean wave, Asia Research Institute, NO.158, 1-21.
-   Tuk, William. (2012). The Korean Wave: Who are behind the success of Korean popular culture? Master thesis, Leiden University (MA).
-   Yang, Jong hoe. (2012). The Korean wave (Hallyu) in East Asia. A comparison of Chinese in East Asia: A Comparison of Chinese, Japanese, and Taiwanese Audiences Who Watch Korean TV Dramas, Development and Society, Volume 41 (1): 103-147.
-   https://twitter.com/Official_MKB/http://www.mtv.com/artists/mkb-http://www.korea.net/Resources/Publications/About- Korea/view?articleId=2226&pageIndex=1