نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای تخصصی پژوهش هنر، دانشگاه شاهد. دانشکده هنر.
2 ** کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران. دانشکدة علوم اجتماعی.
چکیده
این مقاله با هدف مطالعه و تحلیل مفهوم ستارهسازی پس از اینترنت و تحلیل تأثیرات رسانههای جدید و مجازی در دگرگونی معنای ستارگی نوشته شده است. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از مطالعه موردی بومی و مطالعه معنای ستارگی و ستارهسازی در سینما از دیدگاههای گوناگون، نقش اینترنت و فضاهای مجازی در تغییر و دگرگون کردن معنای ستاره سینمایی را مورد تحلیل قرار گیرد. بدین منظور برای مطالعات موضوع مورد نظر و تحلیل یافتهها و نمونههای موردی این مقاله، از تحقیق کیفی با رویکرد مطالعات فرهنگی و روش نشانهشناسی استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز این مقاله نیز بهصورت کتابخانهای گردآوری شده است. اما در مورد پیشینه تحقیق این مقاله، باید گفت تاکنون پژوهشی در این مورد خاص صورت نگرفته است. نتایج این مطالعات در مجموع نشان میدهد که ستارههای سینمایی در تعامل بی واسطه با مخاطب و نیز با راهبرد خودبیانگری و تصاویر شخصی و خصوصی تغییر مهمی در شیوههای نگرش جامعه به معنای ستارگی ایجاد کردهاند و چگونگی ستارهسازی و معرفی آن به جامعه، که در روشهای کلاسیک و وابسته به رسانههای جمعی و نشریات عام، تحت اختیار هنرپیشهها نبود، این بار در بافت و شرایط جدید و بی واسطهای در جریان است و در حقیقت معنای جدید ستارگی، ستاره بودن در شرایط پس از اینترنت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cinema Superstars and Online Identity: A Semiotic Study on the Concept of Stardom After the Internet (A Case Study of Elnaz Shakerdoost’s Instagram Photos)
نویسندگان [English]
- Sadegh Rashidi 1
- Zahra Sabournedjad 2
1 Ph.D. in Research in Arts, Shahed University, College of Arts.
2 . M.A In Media & Cultural Studies, University of Tehran, College of Social Sciences.
چکیده [English]
The present paper aims to study the concept of celebritization after the Internet and examine the effects of new virtual media in changing the meaning of stardom. Studying a local case and considering the meaning of celebritization and superstars in a movie from different perspectives we tried to study the role of the Internet and virtual spaces in transforming the meaning of a cinema superstar. In a qualitative research we approached the study from a cultural studies perspective and used semiotics as the method.
The results indicate that cinema celebrities have made a considerable change by directly interacting with the audiences. Also sharing personal photos by celebrities have made a considerable change in the way people perceive the meaning of stardom. Celebrity making which used to be a process in the hands of mass media is now affected by the actors themselves. In fact, post-internet stardom is the new meaning of stardom.
کلیدواژهها [English]
- cinema
- Superstar
- semiotics
- Stardom